(12.30 hodin)
(pokračuje Vávra)
Druhá poznámka. Mzdové náklady stouply o 4,5 %. Je to podstatně méně než ve veřejném sektoru a ukazuje to jenom, že malé a střední podniky a fyzické osoby se musí chovat nejenom tržně ekonomicky, zkrátka tlak na ně je tak veliký, že si nemohou dovolit zvyšovat své mzdové náklady.
Již tady bylo řečeno a já to jenom zopakuji, a ve zprávě i v tabulkové části je to jasně vidět, že investice zůstávají již několik let na stejné úrovni, řekl bych, že klesají, a to úplně ukazuje na špatnou úvěrovost těchto podniků ze strany bankovního sektoru, který má jistě jiné zájmy než podporovat malé a střední podniky.
Co je pro mě zarážející, je fakt, že v roce 2002 stouply dotační nenávratné nástroje o 60 % na úkor návratných systémů. Přičemž systém dotační je nemoderní, neefektivní, nehospodárný a navíc dotace k ničemu nemotivuje. To znamená, že se ukazuje i v moderní Evropě a ve světě, že návratné systémy jsou podstatně efektivnější a motivují k činnosti.
Už jsem to tady říkal možná vloni, ale dovolím si opakovat, že tento zákon až tak moc nepodporuje malé a střední podniky. Mám dojem, že je to spíše splněným úkolem před vstupem do Evropské unie.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vávrovi. Jako poslední v rozpravě, předpokládám, vystoupí pan poslanec Karel Vymětal.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, dámy a pánové, rozprava ukazuje, že je správné, že Poslanecká sněmovna projednává tuto zprávu, protože je co řešit. Na druhé straně s některými tvrzeními mých předřečníků lze asi obtížně souhlasit.
Například pan kolega Říman zde hovořil zcela logicky o tom, že podnikatelé malí a střední nežádají po vládě nic jiného, než aby jim neházela klacky pod nohy. To asi je správné, to je přání každého podnikatele, aby mu nikdo vůbec, nejenom vláda, neházel klacky pod nohy. Ale myslím si, že to je málo. Prostě je to tak, že malí a střední podnikatelé nemají rovné postavení s velkými podnikateli. Proto na to máme zákon, proto se tady touto zprávou zabýváme a musíme se snažit, aby jejich postavení se srovnalo s velkými podnikateli. Koneckonců i velcí podnikatelé velice často způsobují druhotnou platební neschopnost. Malí a střední se tomu těžko brání. My jim musíme dát takové prostředí, aby se jejich postavení srovnalo. Hovořili jsme tady v minulosti velice častokrát a mnohokrát o tom, že velcí mají investiční pobídky a malí a střední na ně vlastně nedosáhnou. Koneckonců jim nedáváme nic jako náhradu. Je to pravda. My jsme se o to snažili.
Výsledky jsou chabé, ale jsem rád, že před malou chvílí jsme schválili ve třetím čtení novelu zákona o investičních pobídkách a mimo jiné jsme v tom schválili pozměňovací návrh pana kolegy poslance Kvapila, který se blíží vlastně hranici dosáhnutí pro malé a střední podnikatele - že si na to prostě dosáhnou. Takže jakýsi pokrok tady je. Doufám, že se nám to v praxi objeví jako pozitivní.
Statistika je věc velice ošidná. Hovořilo se tady o tom, jak počet živnostníků se ztrácí, likviduje. Někdy to také nemusí být ale pravda, protože řada našich občanů má živnostenské oprávnění. Nezahájili vůbec podnikání, ani ho nezahájí. Já mezi ně třeba patřím. Když zruším živnostenské oprávnění, tak se dostanu do kolonky, že jsem zrušený živnostník, ale ona to vlastně není pravda. Já jsem nikdy nepodnikal, nic se nestalo. Neříkám, že to je rozhodující. Statistika je věc někdy ošidná.
Mnohokrát jsme zde hovořili o vztahu i vývoji zahraničního obchodu, že na obchodní pasivní bilanci se velice významným a rozhodujícím dílem podílí právě malí a střední podnikatelé. Vysvětlovali jsme si to různě, ale na tom faktu se nedá nic změnit. Je to tak. Zase naopak velké podniky to vyrovnávají, bilanci, aby nebyla ještě daleko hrozivější. My jsme se v minulosti velice často snažili o to, abychom v daňové oblasti pomohli malým a středním podnikatelům. To se nám nedaří. Bylo to kdysi v programu, pak to z programu vlády vypadlo a Ministerstvu financí se nějak nechce do této oblasti zasahovat, aby malým a středním podnikatelům pomohlo.
Poslední poznámka. V minulosti při každé této zprávě, koneckonců pan zpravodaj to tady zmínil, jsme žádali, aby vláda plnila usnesení sněmovny a předkládala samostatnou zprávu o vývoji malého a středního podnikání v zemědělském sektoru. Zpráva, ta, co je předložena, je za nezemědělský sektor. Přitom si málokdo uvědomuje, že v zemědělském sektoru jdou státní prostředky mnohem a mnohonásobně více než do nezemědělského sektoru. O tom se tady vlastně nediskutuje vůbec. My se velice podrobně zabýváme oblastí malou, a velká je nám vlastně úplně jedno. V té souvislosti si dovolím v podrobné rozpravě navrhnout usnesení, abychom vládu znovu zavázali pravidelně předkládat tuto zprávu.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vymětalovi. Myslím, že mohu ukončit všeobecnou rozpravu a zahájit rozpravu podrobnou. Přihlášky do podrobné rozpravy, pan poslanec Vymětal má příležitost přednést svůj návrh na usnesení.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji, pane místopředsedo. Dovoluji si navrhnout usnesení k tomuto bodu, a sice: Poslanecká sněmovna žádá opakovaně vládu České republiky, aby pravidelně ročně předkládala samostatnou zprávu o vývoji malého a středního podnikání v zemědělském sektoru.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Další návrhy na usnesení nejsou, takže podrobnou rozpravu končím. Je příležitost pro závěrečná slova. Pan ministr nehodlá vystoupit, takže prosím pana zpravodaje, aby zrekapituloval rozpravu a návrhy na usnesení, a poté o nich dám hlasovat.
Poslanec Jaroslav Plachý: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, v rozpravě nemohl ani zaznít žádný návrh na zamítnutí. Ten také ostatně ani nezazněl, takže máme tady návrh na usnesení podle znění usnesení hospodářského výboru, které mám zde, aby Poslanecká sněmovna vzala zprávu o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2002 na vědomí.
Místopředseda PSP Jan Kasal: To je usnesení vašeho výboru s tím, že v písemném materiálu je v roce 2001, to je zřejmě tisková chyba. Takže 2002. První část usnesení: Poslanecká sněmovna bere na vědomí zprávu vlády o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2002. To je jeden návrh na usnesení. Druhý je návrh, který na to přímo neváže, předpokládám. O obou těchto usneseních dám hlasovat samostatně. Asi by nemělo smysl slučovat hlasování, nejsou-li námitky. Druhé usnesení zaznělo z ústa pana poslance Karla Vymětala. Týká se úkolu pro vládu - odhlásil jsem vás, dámy a pánové - připravit obdobnou zprávu o podpoře podnikání v zemědělské oblasti tak, jak nás s tím zpravodaj za chvilku seznámí.
Doporučuji, abychom v tuto chvíli hlasovali o usnesení, které přednesl pan zpravodaj a které je standardní: "Poslanecká sněmovna bere na vědomí zprávu vlády o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2002."
Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 210, které jsem zahájil. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování skončilo. Ze 166 hlasujících bylo pro 86, proti 50. Toto usnesení bylo přijato.
Další řekněme doprovodné usnesení přednesl pan poslanec Karel Vymětal. Počkáme, až pan poslanec Pleva splní svou tradiční úlohu, tedy kontrolu výstupu hlasovacího zařízení.
***