(14.30 hodin)
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Na konec druhého čtení. Děkuji.
Prosím paní poslankyni Hanu Šedivou, pak se připraví pan místopředseda Ivan Langer.
Předtím ještě řeknu, že pan poslanec Třešňák má náhradní kartu č. 27.
Nyní může vystoupit paní poslankyně Šedivá.
Poslankyně Hana Šedivá: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych podala návrh na pevné zařazení bodu č. 28, to je senátní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, je to sněmovní tisk 298, druhé čtení, na 27. 11. jako první bod po písemných interpelacích, a dále bod 129, ten samý zákon, a to třetí čtení, na 10. 12. jako první bod jednání.
Návrh odůvodňuji skutečností, že zástupce navrhovatelů senátorka Seitlová je v mezidobí na zahraniční služební cestě.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Body č. 28 a 129 zařadit jako pevné body - a kam? (Poslankyně Šedivá odpověď sděluje mimo mikrofon.)
Prosím nyní pana místopředsedu Ivana Langera, pak se přihlásil pan poslanec Martin Říman.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážený pane předsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych na pořad našeho jednání navrhl zařazení nového bodu pod názvem "Informace ministra vnitra o podobě a stavu příprav reformy Policie České republiky na území hlavního města Prahy". Budete-li mi věnovat trochu více pozornosti, než dosud činíte, dovolil bych si návrh odůvodnit.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím vás - aby bylo možné zaznamenat návrh tohoto bodu, je třeba, aby tady byl alespoň elementární klid. Takže vás prosím, pokud jednáte, abyste opustili tuto místnost, a tady zůstanou ti, kteří chtějí věnovat pozornost návrhům, které jsou přednášeny.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Ještě jednou si dovolím zopakovat návrh názvu navrhovaného bodu, a sice "Informace ministra vnitra o podobě a stavu příprav reformy Policie České republiky na území hlavního města Prahy".
Nyní odůvodnění. Policie je podle mého přesvědčení jednou ze základních institucí každého státu při ochraně zdraví, života, majetku a také práva občanů a pro každou společnost má její kvalitní fungování zcela zásadní význam. Proto také nejen samotný výkon policistů při výkonu služby, ale samozřejmě podmínky pro výkon služby a také organizační struktura policie spolu bezprostředně souvisejí a mohou buď v dobrém, nebo špatném slova smyslu ovlivnit výsledné fungování policie jako této, jak jsem řekl, základní státní instituce.
Z informací uveřejněných ve sdělovacích prostředcích z úst ministra vnitra je na Ministerstvu vnitra, resp. policejním prezidiu připravována zásadní změna organizační struktury Policie České republiky na území hlavního města Prahy, změna, která má být konána za účelem zvýšení efektivnosti působení policie a snížení nákladů, které jsou s tím spojeny. Obávám se, že tyto dva definované cíle jsou jen těžko dosažitelné a že stávající stav přípravy a samotná výsledná plánovaná podoba organizační struktury Policie České republiky povedou k pravému opaku, a tedy ke zhoršení nejenom fungování policie jako takové, ale tím i bezpečnostní situace na území hlavního města Prahy, které samo o sobě je nejvíce ze všech regionů České republiky postiženo nápadem trestné činnosti. Jedná se tedy o věc velmi zásadní, věc, která si zaslouží projednávání na půdě Poslanecké sněmovny, neboť celá tato takzvaná reforma nebyla projednána se zástupci samosprávy. Velmi kriticky se k ní staví i starostové jednotlivých pražských obvodů. Jsou vážné pochybnosti o tom, nakolik budoucí plánovaná organizační struktura je provázána např. s organizační strukturou státního zastupitelství a nakolik plánované úspory nebudou navýšeny vyššími náklady na provoz policie v případě zavedení této organizační struktury. Zejména pak absentuje důkladná analýza a dlouhodobá příprava takovýchto změn, které podle mého názoru zásadním způsobem ovlivní v případě své realizace bezpečnostní situaci na území hlavního města Prahy.
Jsem tedy přesvědčen o tom, že by Poslanecká sněmovna a my všichni, nejenom ti z vás, kteří pocházíte z Prahy, ale i my ostatní, kteří působíme v jiných regionech, měli být informováni z úst ministra vnitra o tom, jakou podobu má mít budoucí organizační struktura policie na území hlavního města Prahy, jaký je stav příprav této reformy a zejména jaké jsou výsledky a jaká je podoba analýzy stávajícího fungování, která by měla vést ve prospěch právě zvolené navrhované organizační struktury.
Dovoluji si navrhnout zařazení tohoto bodu pevně, a to jako prvního bodu pátečního odpoledního jednání. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já také děkuji. Jenom prosím přesný název bodu, kdyby mi pan místopředseda ještě dodal. První bod v pátek odpoledne tento týden. Děkuji.
Prosím poslance Martina Římana. Ne, omlouvám se. Pravděpodobně pan ministr Gross chce reagovat na předložený návrh. Prosím o klid.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, paní poslankyně, páni poslanci, nezlobte se, ale chci využít svého práva vystoupit, abych reagoval na to, co zde zaznívá. Myslím, že kolegové z ODS by si měli udělat trochu jasno mezi sebou, protože když na jedné straně paní místopředsedkyně sněmovny Němcová hovoří o tom, jaké nepřeberné množství bodů před námi je, a na druhé straně její kolegové vedení sněmovny navrhují body, jejichž místo, i když nepochybuji, že jsou důležité, rozhodně není v plénu sněmovny, ale např. na jednání výboru pro obranu a bezpečnost, tak tyto dvě věci dohromady nejdou.
Chtěl bych apelovat na zdravý rozum a cit Poslanecké sněmovny, aby se v plénu skutečně projednávaly věci, které do pléna patří. Nedovedu si představit, jak v tomto plénu 200 poslanců bude projednávat tak detailní záležitosti, jako je reorganizace jedné ze složek policie. Mně to opravdu připadá spíš jako snaha paralyzovat normální fungování této sněmovny. Já si to jinak vysvětlit nedovedu, ale věcně jsem samozřejmě připraven o tom hovořit, ale ať se to řeší třeba ve výboru pro obranu a bezpečnost. Nemám s tím problém. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Pan místopředseda Langer chce reagovat.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené kolegyně a kolegové, nechci zde rozehrávat štiplavou polemiku na téma, kdo si kde má udělat pořádek a v čem. Myslím si, že v tom bychom se zásadním způsobem neshodli, a asi neočekáváte nic jiného, že bych výzvu k tomu, aby si pořádek udělal někdo někde, adresoval právě vládě a vládní koalici. Nicméně od tohoto druhu polemiky ustupuji a účastnit se jí nehodlám.
Vítám zájem pana ministra o přenesení diskuse a této informace na program jednání výboru pro obranu a bezpečnost. Souhlasím s tím, aby tato informace jím byla předložena právě výboru pro obranu a bezpečnost. Jen předpokládám, že jeho iniciativa mimo půdu Poslanecké sněmovny, resp. pléna Poslanecké sněmovny, směrem k poslancům ČSSD a poslancům vládní koalice, toho času členů výboru pro obranu a bezpečnost, bude v tom smyslu, aby jednání tohoto výboru, pokud bude iniciováno jeho svolání, nezablokovali a aby toto jednání skutečně mohlo projít. Pokud dojde k souhlasnému stanovisku zástupců opozice, její koalice ke svolání a jednání výboru pro obranu a bezpečnost na toto téma, velmi rád svůj návrh stáhnu.
***