(9.20 hodin)
Poslanec Bohuslav Záruba: Vážný pane předsedající, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych předložil následující pozměňující návrhy.
První. V kapitole 398 Všeobecná pokladní správa zařadit do programu 298 110 podpora rozvoje a obnovy regionální struktury položku Výstavba kulturního centra ve Zlíně - částku 15 milionů korun a o tuto částku snížit vládní rozpočtovou rezervu.
Za druhé. Do programu 298 210 Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálního školství zařadit položku Základní škola Luhačovice, ulice Školní 666, Luhačovice, rekonstrukce kotelny a školní jídelny - havárie, částku 5 milionů korun.
Za třetí. Do programu 298 210, podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základny regionálního školství, zařadit položku Základní škola Spytihněv 216, 763 64 Spytihněv, rekonstrukce školní jídelny - opět havárie, částku 2 miliony korun.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Zárubovi. Slovo má pan poslanec Pavel Hojda, připraví se pan poslanec Karel Vymětal. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, pane předsedající. Vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych také navrhl pozměňovací návrh k tisku 460, usnesení rozpočtového výboru.
Navrhuji, aby položka 298 210, to je vybudování víceúčelového sportovního hřiště v areálu Základní školy pro malou kopanou, košíkovou, tenis, odbíjenou, byla zařazena do této položky ve výši 1 800 000 korun s tím, že by se prostředky vzaly z kapitoly VPS, to je snížení vládní rozpočtové rezervy. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Pavlu Hojdovi. Slovo má pan poslanec Karel Vymětal, připraví se pan poslanec Svatomír Recman. Prosím, pane kolego, máte slovo.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, vážená vládo, projednáváme nesmírně důležitý zákon a dokument, který má řešit ekonomický vývoj České republiky v příštím roce. Každý asi očekává, že by měla být stanovena strategie ekonomického vývoje pro příští rok. Bohužel v rozpočtovém výboru asi chápou tento zákon a rozpočet na rok 2004 jinak, protože na 25 stranách rozpočtový výbor projednal přidělení finančních prostředků na všelijaké střechy, chodníky, ploty, fedrpuše, krejzlíky, pouzdra na meče, a tomu se říká hodnocení a přijetí závěrů ke strategii ekonomického vývoje v roce 2004 podle rozpočtového výboru.
Vidím, že to ani pana ministra financí nezajímá, protože on se raději baví tady s panem ministrem průmyslu a ministrem vnitra. To je důležitější než debata o státním rozpočtu.
Co považuji už za naprostou aroganci rozpočtového výboru, který se jako vždycky staví jako výbor nad výbory, jako kdyby jeho členové byli nadposlanci, nadlidé. Za naprostou aroganci, když už nestačily prostředky, které Ministerstvo financí ponechalo pro rozdělení rozpočtovému výboru, považuji, že tento rozpočtový výbor, když mu nestačily tyto prostředky, začal zasahovat do jednotlivých kapitol přesto, že odvětvový výbor, například hospodářský výbor, nic takového nepřijal. A tak si sáhl rozpočtový výbor pro 50 milionů do Ministerstva dopravy a snižuje neinvestiční výdaje, aby si je rozdělil mezi fedrpuše, ploty, střechy, chodníky.
Stejně tak musím říci, že rozpočtový výbor rozumí daleko více oblasti Ministerstva průmyslu a obchodu, protože i zde, zřejmě jako pomník nějakého poslance, přidává 25 milionů na výstavbu a obnovu průmyslových zón, i když hospodářský výbor, který tomu zřejmě nerozumí podle rozpočtového výboru, nic takového nepřijal. Já jsem dokonce slyšel a asi to není pravda, že vládní poslanci dostali každý k rozdělení 20 milionů korun, aby si je dali do svých regionů jako pomníčky. Nemyslím si, že to je pravda, ale ať si každý sáhne do svého svědomí.
Pane předsedající, poprosil bych, kdybych mohl alespoň vidět na poslance, a ne na jejich záda.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane kolego, pokusím se uklidnit sněmovnu. Požádal bych jednotlivé poslance, aby případné rozhovory přenesli do předsálí a nechali, zejména pana ministra financí a zpravodaje, sledovat jednotlivé návrhy v podrobné rozpravě ve druhém čtení státního rozpočtu.
Myslím, že už je tady větší klid, tak můžete pokračovat, pane kolego.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji, pane místopředsedo, a děkuji také všem členům Poslanecké sněmovny.
Dámy a pánové, ve svém pozměňovacím návrhu, který hodlám předložit a který jsem vám dal v písemné formě do lavic, bych se chtěl věnovat staronovému problému - Senát. Já jsem si v tomto případě dovolil to rozdat písemně, protože se špatně čtou na mikrofon čísla, proto jsem si dovolil udělat tabulku, abyste viděli vývoj v Senátu. Musím poděkovat paní kolegyni Vojtilové, která mi tam našla početní chybu. Omlouvám se jí a samozřejmě celému plénu, protože v písemném podkladě, kde jsou možnosti řešení srovnání Senátu a Poslanecké sněmovny, jsem se při opisu spletl o 3 tisíce na jednoho poslance, což je sice zanedbatelná částka, ale není to přesné, a potom i výsledná částka, o kterou by měl Senát mít snížené běžné výdaje, nedělá 99 milionů 709,5, ale 99 milionů 446,5 korun. Nejde o miliony, jde v tomto případě o chybu, která nemá význam.
Chtěl bych upozornit Poslaneckou sněmovnu na to, že je zajímavý rok 2002 ve skutečnosti běžných výdajů, a sice v tom roce si Senát to značné množství milionů převedl z kapitálových výdajů do běžných výdajů rozpočtovým opatřením, které bylo asi schváleno, a všechny tyto peníze také poctivě utratil. Proto rok 2002 vychází na 167,1 % výdaje na jednoho senátora k výdajům na jednoho poslance. Čísla v tabulce jsou naprosto přesná. Kdybychom, jak říkám, měli srovnat Senát a Poslaneckou sněmovnu na stejnou úroveň a peníze věnovat někam jinam, tak bychom museli Senátu snížit běžné výdaje o 99 milionů, a naopak kdybychom chtěli v příštím roce srovnat Poslaneckou sněmovnu na úroveň Senátu, tak bychom museli sněmovně přidat 245 milionů korun. Dámy a pánové, to jsou jednoduché počty. Proto jsem si dovolil vám je dát písemně do lavic.
V tomto roce si dovolím, aby situace nebyla tak objemově výrazná, navrhnout v pozměňovacích návrzích, abychom to, co vezmeme Senátu, pokud by to sněmovna schválila, se přidalo Poslanecké sněmovně a tím se rozdíl snížil.
To znamená, pozměňovací návrh má dvě varianty, a sice variantu A, ve které navrhuji snížení běžných výdajů v kapitole 303 Senát o 70 milionů a zvýšení běžných výdajů v kapitole 302 Poslanecká sněmovna rovněž o 70 milionů. Touto rozpočtově neutrální změnou, protože zůstávají peníze v Parlamentu jako takovém, by došlo ke srovnání běžných výdajů na jednoho poslance a senátora na 100,3 %, což je téměř jako jedna k jedné.
Protože chápu, že někteří páni poslanci a paní poslankyně možná mají s takovým zásahem problémy, dovoluji si navrhnout variantu B, která zní: snížení běžných výdajů v kapitole 303 Senát o 30 milionů a zvýšení běžných výdajů v kapitole 302 Poslanecká sněmovna o 30 milionů. Tímto pozměňovacím návrhem by došlo ke snížení rozdílu mezi běžnými výdaji na senátora a poslance, a sice tak, že by běžné výdaje na jednoho senátora byly ve výši 114,6 % v příštím roce. To samozřejmě za předpokladu, že v průběhu roku Senát nebude provádět rozpočtová opatření, kterými si bude zase navyšovat své běžné prostředky, aby si je mohl úspěšné utratit v průběhu roku.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegu Karlovi Vymětalovi. Slovo má pan kolega Svatomír Recman a připraví se pan poslanec Ladislav Býček.
***