(10.40 hodin)
(pokračuje Mejstřík)

Jsou to vily, školicí střediska, rekreační objekty, administrativní budovy, garáže, hotely. Drtivá většina z nich je naprosto nevhodná pro práci s dětmi a mládeží, navíc jde-li o objekty, jsou tyto za deset let pod správou Fondu dětí a mládeže totálně zdevastovány. Jejich oprava by si vyžádala obrovské investice, na které výše zmíněné organizace nemají finanční prostředky.

Nelze předpokládat, že o tyto objekty požádají školy, školská zařízení či územní samosprávné celky. Obce, které musejí pokrývat provozní náklady škol, využívají školní budovy i pro mimoškolní aktivity dětí a mládeže, mnohdy právě ve spolupráci s občanskými sdruženími, o která nám jde. Z drtivé většiny nemají o objekty zájem ani obce, v jejichž katastru se objekty nacházejí, neboť náklady i na pouhou demolici přesahují jejich možnosti. Mnohé z obcí žádaly Fond dětí a mládeže byť jen o zabezpečení chátrajících budov proti vandalům a zlodějům a zabezpečení staveb z hlediska ohrožení života a zdraví osob. Ani takto jednoduchou věc nebyl Fond dětí a mládeže za celou dobu své existence schopen zajistit.

K této věci existuje bohatá fotodokumentace, se kterou se můžete, vážené poslankyně, vážení poslanci, seznámit.

Neustálým prodlužováním existence Fondu dětí a mládeže a vypisováním dalších nabídek se tak vytváří prostor pro korupci, podvody a spekulace.

V roce 2002 činily provozní náklady fondu cca 8 mil. Kč, náklady na správu majetku přibližně 42 mil. Kč. Výnosy činily 28 mil. Kč. Fond tak hospodařil se ztrátou přibližně 22 mil. Kč. Dlužno žíci, že od roku 1993 nehospodařil Fond dětí a mládeže nikdy se ziskem.

Úplatný převod na zájemce z řad soukromých investorů pomůže vyřešit letitý problém nejen obcím. Navíc ušetří nemálo finančních prostředků ze státního rozpočtu.

Majetek včetně likvidačního zůstatku přejde zánikem fondu na Ministerstvo financí. Likvidační zůstatek podle bodu 5 číslo 1 zákona se převede na zvláštní účet, vedený Ministerstvem financí, kde bude uložen do vydání zvláštního právního předpisu, kterým vláda na návrh ministerstva školství a mládeže určí jeho využití na podporu práce s dětmi a mládeží. Ostatní majetek, to je např. i budovy na Senovážném náměstí v Praze a České ulici v Brně, o které jde, přejde podle bodu 6 článku 1 zákona na Ministerstvo financí. Ministerstvo financí České republiky může převést příslušnost hospodaření k těmto domům podle zákona o majetku státu na ministerstvo školství. Tímto postupem se dosáhne stejného cíle jako navrhovaným zákonem, aniž bychom museli prodlužovat agonii Fondu dětí a mládeže. Jinými slovy, Fond dětí a mládeže je dlouhodobě ve ztrátě a stojí daňové poplatníky každoročně několik desítek milionů korun.

O majetek, který zůstal ve správě Fondu dětí a mládeže, co se nám podařilo zjistit, je ze strany mládežnických organizací minimální zájem. Mezi těmi 66 objekty, parcelami, garážemi atd. jsou možná tři čtyři nevypořádané objekty, o které zájem dětské organizace mají. Dle našeho názoru lze tento majetek řešit cestou naznačenou v závěru mé zprávy.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za pozornost. Těším se brzy na viděnou.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já vám také děkuji, pane senátore. Nemám žádné písemné přihlášky do rozpravy. Hlásí se pan poslanec Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Pane předsedo, dámy a pánové, očekával jsem od pana zpravodaje Senátu, že nám dá nějaké argumenty a zdůvodnění, které ještě neznáme. Místo toho pan zpravodaj, pan senátor Mejstřík, přečetl informaci, která byla všem písemně rozdána. Chtěl bych pana senátora ubezpečit, že drtivá většina poslanců umí číst. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Hlásí se někdo další do rozpravy? Pokud ne, rozpravu končím a udělím ještě slovo zpravodaji nebo navrhovateli k usnesení Senátu, paní poslankyni Haně Šedivé, která o ně požádala.

 

Poslankyně Hana Šedivá: Děkuji. Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové poslanci, já tady teď stojím poprvé, kdy mám navrhovat, aby sněmovna přijala zákon zamítnutý Senátem. Je to poměrně složitá záležitost z mého hlediska, protože jsem prošla celou tu dobu, kdy se projednával ve výborech jak ve sněmovně, tak v Senátu, a velmi mě překvapilo, že Senát ten návrh zamítl, i když ve výboru pro veřejnou správu a v ústavně právním výboru byla snaha zákon přijmout - sice s pozměňovacími návrhy - a vrátit ho zpět do sněmovny, tak asi emotivní projev pana senátora Mejstříka přesvědčil většinu senátorů, a tento návrh nebyl schválen.

Velmi mě mrzí, že pan senátor vycházel z neznalosti, protože to, co tady řekl, je absolutní neznalost věci. On se ptal několika starostů, několika mládežnických organizací, ale nezná celou tu věc tak, jak jsem ji poznala já za rok a jak ji poznali členové školského výboru a podvýboru pro mládež za delší dobu činnosti fondu.

Já bych vás žádala, abyste podpořili a schválili návrh zákona tak, jak byl původně schválen sněmovnou. Děkuji vám.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji paní poslankyni Šedivé. Nyní přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 3 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení, které přečtu, je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy souhlasu 101 poslanců. Vidím, že potřebný počet hlasů je už na našem ukazateli nastaven. Můžeme hlasovat. Ještě pozvu poslance do sněmovny.

Přednesu vám návrh usnesení, o kterém budeme hlasovat.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP