(10.10 hodin)
(pokračuje A. Černý)
Armáda disponuje obrovskými penězi, a nebudeme-li s nimi opravdu slušně hospodařit, nebudeme-li efektivně, ale skutečně efektivně zacházet s těmi částkami, dočkáme se toho, že nejenže budeme ožebračovat náš rozpočet, ale navíc v žádném případě neprospějeme obranyschopnosti tohoto státu.
Pevně věřím a doufám, že s přibývajícím časem už nebude manévrovacího prostoru mnoho, ale že se dostaneme snad v budoucnu konečně do stadia, kdy už reforma, která se spustí, bude opravdu definitivní a poslední. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To byl pan poslanec Černý a další přihlášený je pan poslanec Fajmon.
Poslanec Hynek Fajmon: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, chtěl bych reagovat na pana poslance Titze a především říci dvě poznámky. První se týká toho, kde leží odpovědnost za stav armády. A tady bych chtěl reagovat na to, co pan kolega Titz říkal, že hovořil o nějaké odpovědnosti pana bývalého premiéra Klause, dnes prezidenta. Ano, samozřejmě, premiéři mají svůj díl odpovědnosti za stav armády, to je bez pochyby, nicméně hlavní díl odpovědnosti v každé vládě leží na příslušném resortním ministrovi a po dobu samostatné České republiky jsme měli ministry obrany ze tří stran - a tyto tři strany tvoří dnes vládní koalici. Takže odpovědnost za stav dnešní naší armády leží zhruba stejnou měrou nejvíce na sociální demokracii a na KDU-ČSL, které měly ministra obrany po dobu zhruba pěti let, a na Unii svobody, která měla ministra asi tři čtvrtě roku nebo necelého. ODS nikdy tento resort nespravovala po dobu samostatné České republiky, ani předtím ne. To je první poznámka.
Druhá poznámka se týká toho, jaký byl vývoj armády v dobách Václava Klause. Tady je potřeba si uvědomit jednu věc, že vlády Václava Klause fungovaly v období 1992 až 1997 a v první části toho období do roku 1996 v celé Evropě docházelo ke snižování obranných výdajů, stejně jako u nás, protože všechny evropské státy si vybíraly takzvanou mírovou dividendu po skončení studené války. Všude se snižovaly výdaje a platila smlouva o omezení konvenční výzbroje, v jejímž důsledku i my jsme byli zavázáni k tomu, snížit počty letadel, snížit počty tanků, snížit počty obrněných vozidel atd. A v rámci toho došlo ke snížení počtu kusů této výzbroje, jak o tom hovořil pan kolega Černý. Proto nemáme stovky letadel, jak jsme měli v 80. letech, a o tom, kde se zrušila letiště a které typy letadel se zrušily nebo vyřadily, nerozhodoval premiér Klaus. Rozhodoval o tom příslušný resortní ministr, který byl z vaší koaliční strany. Takže pokud chcete hovořit o odpovědnosti, tak je potřeba hovořit adresně.
A ještě poslední poznámku, co se týká vývoje obranných výdajů. Tak jak probíhalo snižování obranných výdajů a vybírání mírové dividendy do roku 1996 zhruba v celé Evropě, tak od roku 1996 dále Česká republika stejně jako další země, které se ucházely o vstup do aliance, rozhodly o postupném částečném zvýšení výdajů. To bylo učiněno již vládou Václava Klause a poté následováno i za vlády premiéra Tošovského a Zemana. Naše obranné výdaje - a to drtivá část politické scény akceptovala - se stabilizovaly na úrovni 2,2 % HDP. A to, co dnes řešíme, je důsledek vašeho politického rozhodnutí prostě tuto dohodu, kterou jsme drželi pět let, opustit a výdaje na armádu prostě snižovat v dalších letech. Takže dnes odpovědnost za úpadek armády nese vaše politické rozhodnutí snižovat obranné výdaje, a my se ptáme, proč jste takové rozhodnutí učinili. To je celé a to je celá debata, kterou tady dnes vedeme.
Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Takže jestli se už nikdo nehlásí do rozpravy, tak bude pravděpodobně reagovat premiér Vladimír Špidla.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážené poslankyně, vážení poslanci, pan poslanec Nečas projevil poměrně značnou neznalost činnosti vlády a rozdělení odpovědností a je to zřejmě dáno i tím, že svého času nevyužil možnost získat alespoň krátkou zkušenost, která by mu jistě v jeho politické kariéře významně pomohla. Prostě vláda funguje jako sbor, ministr obrany není sólista, ministr obrany má svoji vlastní odpovědnost, působí v této koaliční vládě jako člen koaliční vlády a nezáleží na tom, jaké má stranické tričko. Jeho rozhodnutí a jeho návrhy jsou posuzovány vládou jako sborem a vláda pak rozhoduje jako celek.
Musím jasně a s plnou odpovědností říci, že přehodnocení nákladů na Armádu ČR se odehrálo v kontextu reformy veřejných financí, protože se zjevně ukazuje, že strategickým záměrem České republiky, jedním z nejdůležitějších, je modernizovat a stabilizovat své veřejné finance. V tomto kontextu se samozřejmě formulují strategické záměry a plány. Chtěl bych také upozornit, že podíl 2 % HDP na rozpočtu na armádu není podíl, který by byl v mezinárodním kontextu nepřiměřeně nízký. Je řada srovnatelných států, které mají tento podíl pod 2 %, a myslím, že by bylo zbytečné, abych je v nějaké řadě jmenoval, ale jsou to většinou státy, které jsou s námi srovnatelné. Ano, je správné hodnotit reálné možnosti, je správné hodnotit kontexty, a Armáda České republiky není samostatný systém, ale je součástí systému České republiky.
Reforma armády, která byla zformulovaná organicky, vychází z reformy, která byla zformulována již v předchozím období, pouze ji dopracovává a přizpůsobuje novému zdrojovému rámci.
Pokud bych měl reagovat na pana poslance Černého, tak musím konstatovat: Ano, je to pravda, česká armáda v době vrcholícího komunismu měla pravděpodobně asi 800 letadel první linie, nemýlím-li se, měla mnoho set tanků a obrněných transportérů. Ano, v tomto vojenském železe a vojenské technice jsou naše nepostavené dálnice nebo např. nerozvinuté vysoké školy. A pochybuji o tom, že těchto 800 letadel první linie, ačkoliv měla na svých křídlech naší trikoloru, bylo skutečnými letadly Armády ČR; myslím si, že pod touto trikolorou dosti zřetelně vysvítala rudá hvězda. Ano, tak tomu bylo, a protože se tehdy armáda ocitla mimo kontext, proto mělo toto rozhodnutí své důsledky, které jsem popsal.
Armáda ČR rozvíjí svou reformu organicky promyšleně a se zdroji, které je Česká republika poskytnout. Ministr obrany je člověk, o jehož kompetenci nepochybuji, avšak zdá se, že představa pana poslance Nečase o tom, jak funguje vláda, je představou nereálnou. Ale možná někdy později v nějaké vzdálené době bude mít příležitost se přímo poučit. Děkuji.
***