(9.40 hodin)
(pokračuje M. Urban)
Abych ocitoval přesně některé věci, budu se velmi pečlivě držet zprávy, kterou poskytli ministři průmyslu a obchodu a ministr financí vlády ČR, ocituji přesně kritéria, která se týkala předkvalifikace a výběrového řízení atd. Nebude to příliš zábavné, omlouvám se za to, ale myslím, že je to velmi důležité.
Vláda schválila usnesením ze dne 23. dubna 2003 číslo 395 základní dokument - "Návrh spoluúčasti státu na dokončení restrukturalizace uhelného průmyslu", obsahující vyhodnocení faktorů ovlivňujících těžbu uhlí v dalších letech a jejich eliminace za účelem dosažení vyšší konkurenceschopnosti uhelných společností - a současně uložila zpracovat návrh způsobu nakládání s majetkovou účastí státu v hnědouhelných společnostech. Restrukturalizace a útlum neefektivních dolů probíhal od roku 1993 dle schváleného programu restrukturalizace uhelného průmyslu. Jeho vývoj zvýraznil sociální, ekologické a regionální souvislosti útlumu tak, že jejich řešení s dlouhodobou participací státu bylo nevyhnutelné. Následná usnesení vlády upřesňovala program útlumu, řešení sociálně-zdravotních nároků horníků a ekologické zátěže vzniklé před rokem 1993 na základě možnosti spoluúčasti státního rozpočtu.
Důvody, které vedly vládu k rozhodnutí privatizovat hnědouhelné společnosti. Za prvé. Pro zachování konkurenceschopnosti hnědého uhlí bude nutno i nadále snižovat náklady hnědouhelných společností a udržet tak jeho podíl na domácím trhu energetických surovin, včetně přijatelné sociální situace v pánevních regionech severozápadních Čech. Za další. Úlohou státu je nastavení takových podmínek, aby uhelné společnosti byly po vstupu ČR do EU konkurenceschopné i při dalším snížení výkonů, útlumu kapacit a plně liberalizovaném trhu s energiemi. Postupné snižování těžby a spotřeby hnědého uhlí se předpokládá i ve všech scénářích aktualizovaného návrhu energetické politiky.
Dovolte, abych se krátce u tohoto zastavil. Scénář, který preferuje Ministerstvo průmyslu a obchodu, scénář, který má označení zelený, velmi preferuje hnědé uhlí jako domácí surovinu, jako primární domácí surovinu pro výrobu elektrické energie a tepla. I přesto, že toto je maximalistická varianta pro hnědé uhlí, do roku 2030 se předpokládá, že dojde ke snížení o polovinu proti stávajícímu stavu. Je samozřejmě otázkou, jestli tato velmi výhodná varianta pro hnědé uhlí bude nakonec vládou schválena, jestli nezvítězí varianta jiná, která preferuje místo hnědého uhlí např. dodávky zemního plynu. Postupné snižování těžby a spotřeby hnědého uhlí je tedy věc, které se nevyhneme.
Hlavní záměry státu v oblasti restrukturalizace hnědouhelného hornictví byly dokončeny a legislativní opatření pokrývají všechny rozhodující a zájmové oblasti.
Z hlediska řízení státu v oblasti hnědouhelného hornictví již přímá majetková účast státu ve dvou ze tří hnědouhelných společností postrádá své opodstatnění. Splnění hlavních záměrů restrukturalizace hnědouhelného hornictví s cílem restrukturalizace bylo vytvoření rentabilních společností, schopných samostatné činnosti bez pomoci státu. Posledním krokem, který by v procesu restrukturalizace měl následovat, je plná privatizace těchto společností.
V současné době existující dostatečná legislativa zachování konkurenceschopnosti hnědého uhlí je faktor, o kterém jsem hovořil, a nelze pominout i faktor otevření trhu energií po vstupu do EU.
Na základě uvedených skutečností přijala vláda svým usnesením 770 z roku 2003 rozhodnutí, že majetková účast státu v těchto společnostech bude privatizována za úplatu. Vědoma si své odpovědnosti, zvolila způsob privatizace s cílem získat transparentním způsobem strategického investora, který v souladu se schválenou energetickou koncepcí a s navrhovanou aktualizovanou energetickou koncepcí bude dlouhodobě těžit dostupné zásoby hnědého uhlí při udržení přijatelného sociálního klimatu v citlivém regionu severozápadních Čech. K tomuto účelu byla zvolena časově i finančně nejméně náročná varianta jednokolového výběrového řízení s předkvalifikací investora. Privatizace probíhá v souladu s platnými předpisy, zejména se zákonem číslo 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby.
Nyní k tomu, jak privatizovat. Velmi podrobně popíši kritéria, rozhodovací mechanismy a aktuální stav vývoje postupu privatizace.
Kritéria předkvalifikace pro výběr vhodných investorů:
Za prvé. Investor, respektive členové jeho statutárního orgánu, musí prokázat odbornou kvalifikaci a zkušenosti s provozováním výrobní kapacity zahrnující doly pracující s kontinuální technologií těžby, která v předcházejících pěti letech dosahovala průměrně ročně minimálně 2 mil. tun, a prodejem surovin, odbornou kvalifikaci a zkušenosti s provozováním sanačních a rekultivačních prací.
Proč bylo toto kritérium stanoveno? Chceme-li vybrat strategického investora, musí se jednat o významné společnosti nejen z pohledu regionu, ale z pohledu celé ekonomiky a energetiky ČR. Cílem je nalézt strategického partnera se zkušenostmi s kontinuální těžbou, který zajistí pokračování těžby uhlí a rozvoj společnosti při respektování podmínek volného trhu. Požadavek zkušenosti s rekultivacemi je nutný s ohledem na obrovské rozlohy vytěžených území, které jsou společnosti povinny po ukončení těžby rekultivovat. Sanace a rekultivace vyžadují značný objem finančních prostředků, a proto společnosti mají povinnost tvořit dle platných předpisů účelové finanční rezervy.
Kritérium předkvalifikace číslo 2: Investor nesmí v ČR většinově přímo či nepřímo vlastnit anebo být kapitálově propojen, ovládat nebo být ovládán či sám být subjektem, jehož předmětem podnikání je těžba, výroba, tranzit nebo distribuce zemního plynu nebo ropy v množství, které je z hlediska palivových zdrojů přímým substitutem českého hnědého uhlí.
Na to navazuje kritérium číslo 3: Investor nesmí být kapitálově propojen, ovládat nebo být ovládán subjektem, který vlastní přímo či nepřímo těžební, výrobní, tranzitní nebo distribuční společnosti, které jsou z hlediska palivových zdrojů přímým substitutem českého hnědého uhlí - jedná se o zemní plyn, ropné produkty, hnědé uhlí a černé uhlí - ve státech přímo sousedících s Českou republikou.
Důvody stanovení těchto dvou kritérií jsou motivovány snahou zajistit zachování a bezpečnost dodávek tohoto vlastního energetického zdroje, v maximální míře omezit spekulativní nákup. Konstatuji, že kritéria jsou shodná pro investory tuzemské i ze států přímo sousedících s ČR. Omezující účinek je striktně limitován pouze dosažením stanoveného strategického cíle.
Oznámení vydané Fondem národního majetku ČR vyzvalo potenciální investory k vyjádření zájmu o získání všech akcií v držení Fondu národního majetku ČR a byly v něm specifikovány další požadavky, které vyjádření zájmu musí obsahovat.
V této souvislosti je třeba zdůraznit, že v tomto procesu předkládání a vyhodnocování zájmu i dalších etap výběrového řízení je důležitá specifikace požadovaných informací. Co musely do předkvalifikačního kola příslušné firmy předložit? Úplný název, identifikační číslo, adresa sídla atd., platný výpis z obchodního rejstříku, prohlášení o zájmu koupit všechny akcie v držení Fondu národního majetku ČR, doklady a informace o odborné kvalifikaci a zkušenostech zájemce, viz bod a) z podmínek předkvalifikace, čestné prohlášení o splnění podmínek předkvalifikace podepsané osobami oprávněnými jednat za zájemce. Předložit výsledky hospodaření zájemce za poslední tři roky ve formě kopie výroční zprávy nebo auditované roční uzávěrky nebo obdobného dokumentu.
***