(10.40 hodin)
(pokračuje Hrnčíř)

3. Na základě žádosti rodičů lze uvést příjmení dítěte ženského pohlaví v mužském tvaru, je-li jeho příjmení zapsáno v matriční knize v souladu s pravidly české mluvnice, je-li dítě

a) cizincem,

b) občanem, který má trvalý pobyt v cizině,

c) občanem, jehož jeden z rodičů je cizincem,

d) občanem, který je jiné než české národnosti.

Jde-li o dítě starší 15 let, připojí se k žádosti jeho souhlas, bez něhož nemůže ke změně tvaru příjmení dojít. Není-li jeden rodič znám, nebo je-li rodič pravomocným rozhodnutím soudu zbaven rodičovské zodpovědnosti nebo je mu výkon rodičovské zodpovědnosti pozastaven, anebo je-li pravomocným rozhodnutím soudu rodič zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo je jeho způsobilost k právním úkonům omezena, zapíše se mužský tvar příjmení dítěte ženského pohlaví podle žádosti druhého z rodičů.

4. Žádost podle bodů 2 a 3 lze podat u kteréhokoli matričního úřadu nebo u zastupitelského úřadu České republiky.

5. Do poznámky matričního dokladu matriční úřad vyznačí, od kdy užívá nositelka své příjmení v mužském tvaru.

6. Uvede-li se příjmení nositelky příjmení v mužském tvaru podle bodů 2 a 3, další matriční doklady se vydávají s příjmením v tomto tvaru.

7. Žádost o užívání příjmení v mužském tvaru lze podat pouze jednou. Veškeré další žádosti o uvedení téhož příjmení v mužském tvaru jsou posuzovány jako změna příjmení (§ 72).

Ostatní body návrhu se přeznačí.

Dámy a pánové, druhou navrženou změnou je rozšíření možnosti pro matriční úřady a Ministerstvo vnitra využívat údaje z informačních systémů evidence obyvatel a z informačního systému evidence občanských průkazů, a to takových údajů, které pro svou práci oba orgány nutně potřebují. Je to jako například datum a místo úmrtí, datum a místo osvojení, datum a místo vydání občanského průkazu nebo číslo ztraceného či odcizeného občanského průkazu.

Tento návrh jsem nazval jako II. a požaduji také o něm hlasovat jako o celku.

Pozměňovací návrh II.

Dosavadní bod 10 se nahrazuje novým zněním:

10. V § 84 se dosavadní text označuje jako odst. 1 a doplňují se odst. 2 a 3, které znějí:

(2) Pro výkon státní správy na úseku matrik využívá ministerstvo a matriční úřady z informačního systému evidence obyvatel tyto údaje:

a) jméno, případně jména, datum a místo všech jejich změn,

b) příjmení, rodné příjmení, datum a místo všech jejich změn,

c) rodné číslo, datum a důvod jeho změny,

d) datum a místo narození

e) adresa místa pobytu,

f) státní občanství,

g) osobní stav, datum a místo jeho změny,

h) zbavení nebo omezení způsobilosti k právním úkonům,

i) datum a místo úmrtí, případně prohlášení fyzické osoby za mrtvou,

j) datum a místo osvojení,

(3) Pro výkon státní správy na úseku matrik využívá ministerstvo a matriční úřady z informačního systému evidence občanských průkazů tyto údaje:

a) jméno, případně jména, příjmení a rodné číslo občana,

b) číslo, popřípadě série občanského průkazu,

c) datum a místo vydání občanského průkazu,

d) platnost občanského průkazu,

e) číslo, případně série ztracených a odcizených občanských průkazů.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji vám za podporu těchto pozměňujících návrhů.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Kdo se další hlásí do podrobné rozpravy? Nikdo, podrobnou rozpravu končím.

Nyní dám možnost vystoupit se závěrečným slovem nejprve panu ministrovi a poté panu zpravodaji.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, paní poslankyně, páni poslanci, mám jen několik drobných poznámek k proběhlé rozpravě, především k vyjádření místopředsedy pana Filipa.

Jestli jsem to dobře postřehl, mám pocit, že část jeho připomínek řeší pozměňovací návrh, který přednesl pan kolega Dub, to znamená, že tady je ve hře návrh, který budeme posuzovat a rozhodovat o něm v rámci třetího čtení.

Pokud jde o druhou záležitost, která se týkala povinného vzdělávání úředníků a příslušné vyhlášky a jejího textu, mohu říci, že si podrobně prostudujeme vystoupení pana místopředsedy Filipa a pokusíme se to, na co upozorňoval, vtělit do této vyhlášky tak, aby problému, na který upozorňoval, bylo předejito.

Jinak si myslím, že pozměňovací návrh pana kolegy Hrnčíře je na uvážení sněmovny. Mohu pouze podotknout, že když jsme minule projednávali zákon o matrikách, byla o tom zde velká debata, ještě mnohonásobně větší debata o tom byla v Senátu Parlamentu České republiky, jak to bude s přechylováním. Myslím si, že to jsou věci, o kterých se každý svobodně rozhodne. Já bych pouze řekl, že z legislativního hlediska tento návrh je čistý, protože jsme na něm spolupracovali tak, aby byl hlasovatelný.

Jinak se k němu vyjádřím až před hlasováním ve třetím čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Pan zpravodaj nehodlá vystoupit. S přednostním právem vystoupí pan kolega Vojtěch Filip.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážení páni ministři, paní a pánové. Děkuji za vyjádření panu místopředsedovi vlády a ministru vnitra Stanislavu Grossovi. Alternativní řešení, to znamená změnou vyhlášky, je samozřejmě možné. Pozorně jsem poslouchal podrobnou rozpravu a návrh, který jsem avizoval, tedy nepodávám. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Pokud se nepletu, nezazněl v rozpravě ani návrh na vrácení, ani návrh na zamítnutí. A tím tedy končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu ministrovi, děkuji panu zpravodaji.

 

Dalším bodem je bod

 

14.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/1996 Sb., o některých opatřeních
proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a o změně a doplnění souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 260/ - druhé čtení

 

Na 23. schůzi 12. prosince minulého roku jsme při třetím čtení souhlasili s návrhem na opakování druhého čtení tohoto vládního návrhu. Prosím, aby se slova opět ujal ministr financí Bohuslav Sobotka.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Pane místopředsedo, dámy a pánové, účelem návrhu, nad kterým se dnes scházíme na plénu Poslanecké sněmovny počtvrté, je harmonizace našeho práva v oblasti boje proti praní špinavých peněz s právem Evropské unie před 1. květnem letošního roku. Jedná se o implementaci druhé direktivy Evropských společenství o předcházení zneužití finančního systému k praní peněz, jejíž přijetí bylo povinné pro členské státy již v termínu 15. června 2003 a jejíž naplnění je u přistupujících států důsledně vyžadováno k datu vstupu do Evropské unie. Do návrhu byla zapracována i doporučení mezinárodních orgánů, a to jak obecná, tak i konkrétně směrovaná vůči České republice v rámci vstupního procesu. Také proto jsou v návrhu přiměřeně realizovány mezinárodní závazky týkající se boje proti financování terorismu.

Protože za dobu od 19. března 2003, kdy byl zákon sněmovně předložen, došlo k vývoji vnitřní evropské legislativy a byla vedena řada jednání se zainteresovanými subjekty, předpokládám, že zde zazní několik pozměňujících návrhů, které bude na místě možné podpořit a které vylepší původní návrh ve smyslu jeho zlepšení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP