(12.50 hodin)
(pokračuje Zahradil)

Byl jsem informován některými z vás, že tato informace se k panu premiérovi Špidlovi dostala. Přesto jsem byl informován některými z vás, že pan premiér Špidla na poslaneckém klubu sociální demokracie informoval poslance ČSSD o pravém opaku, že informoval poslance ČSSD o tom, že ODS není ochotna jednat o jakémkoliv jiném jménu, než je jméno oficiálního kandidáta ODS, a proto s ní v podstatě nemá cenu o čemkoliv vyjednávat. Možná by to pan předseda vlády, který je zároveň stále ještě předsedou ČSSD, mohl svým vlastním poslancům vysvětlit a mohl by nám sdělit, zda to je pravda, nebo není pravda.

Druhá věc, o které bych se chtěl zmínit, je zastoupení České republiky v adekvátních funkcích v Evropské investiční bance. Já si myslím, že pan předseda vlády tady poskytl celkem obšírný výklad toho, jak celá konstrukce vznikala, to znamená, že skutečně došlo k rozdělení zemí do určitých skupin, že v rámci této jedné skupiny došlo k dohodě mezi Českou republikou a Polskem o rozdělení té funkce, kterou bylo možno obsadit, tedy funkce jednoho z viceprezidentů Evropské investiční banky, na polovinu celého funkčního období, to znamená, že v první polovině obsadí funkci kandidát České republiky a ve druhé polovině kandidát Polska. Nicméně rád bych si tady upřesnil jednu věc.

Chtěl bych vědět, kdy přesně, tedy kterého dne, a jakým usnesením vláda jmenovala nebo nominovala do této funkce bývalého ministra financí České republiky pana Ivana Pilipa. Myslím, že je to zapotřebí vědět z jednoho důvodu. Už zhruba od prosince loňského roku byly v různých otevřených zdrojích, v médiích, v denících a podobně, publikovány zprávy, byly to zejména výroky ministra zahraničí Cyrila Svobody, o tom, že čeští vyjednavači dojednávají podporu pro Ivana Pilipa ve funkci jednoho z viceprezidentů Evropské investiční banky. Já bych proto chtěl vědět, kdy přesně vláda oficiálně nominovala Ivana Pilipa do této funkce, aby bylo jasné, zda podpora této konkrétní osobě byla dojednávána ještě předtím, než se stal oficiálním kandidátem české vlády na tuto funkci, nebo jestli byla dojednávána až potom.

Vycházím přitom celkem z logického předpokladu. Pokud skutečně došlo k dohodě v rámci středoevropské skupiny mezi Českou republikou a Polskem o rozdělení funkčního období, o tom, že český kandidát bude tu funkci zastávat v první polovině a polský kandidát ve druhé polovině, pak jméno - podle mého názoru - bylo v tu chvíli irelevantní. Tam šlo o to, udělat tuto dohodu, a šlo tam potom o to, aby ta dohoda byla naplněna konkrétními jmény. Za velmi podivné bych považoval, kdyby vláda a vládní vyjednavači šli do vyjednávání s konkrétním jménem ve chvíli, kdy to ještě nebylo jméno oficiálně schváleného vládního kandidáta na tuto funkci a kdy se vlastně jednalo o jakousi velmi neoficiální nominaci.

Jinak pokud jde jak o pana Teličku, tak o pana Pilipa, tak mi skutečně nezbývá, než zejména klubu sociální demokracie k těmto nominacím pogratulovat, a nezbývá mi, než se připojit ke konstatování tuším pana ministra Škromacha, které bylo publikováno v týdeníku Euro, a zopakovat, že "toto jste, vážení přátelé, skutečně prokoučovali".

Další nominace, kterým bych se chtěl věnovat, se týkají zastoupení České republiky v Účetním dvoru. Tady možná budu muset požádat pana premiéra o to, aby zopakoval jména nominovaných a eventuálně také nějaký časový harmonogram, a to nikoliv ze zlé vůle, ale protože se skutečně přiznávám, že jsem nebyl schopen zachytit dikci pana premiéra způsobem mně srozumitelným, takže mi není známo v tuto chvíli, kdo a kdy byl vládou schválen na tato místa. V materiálu, ze kterého stále vycházím, se praví, že vláda České republiky by měla rozhodnout o nominaci kandidáta do konce února tohoto roku. V tuto chvíli už jsme v polovině dubna, takže já předpokládám, že vláda rozhodla, takže bych pouze poprosil o zopakování těch jmen, nebo toho jména.

Abych tady vládu pouze nekritizoval, musím říci, že pokud jde o zastoupení České republiky v Evropském soudním dvoru a soudu prvního stupně, u těchto konkrétních nominací Občanská demokratická strana nemá žádných vážných námitek. Myslím si, že zejména jméno pana dr. Malenovského, který je kandidován na soudce Evropského soudního dvora, dokazuje, že je možné vybrat i dobrého kandidáta, když se ovšem chce.

Já se, dámy a pánové, nebudu již dále obšírněji zabývat touto materií. Dovolil bych si pouze avizovat, že navrhnu k tomuto materiálu usnesení v následujícím znění:

Poslanecká sněmovna konstatuje, že

1. vláda selhala při vytváření vnitropolitické shody na obsazování čelných funkcí v evropských institucích, zejména v Evropské komisi a v Evropské investiční bance;

2. vláda tím poškodila a oslabila postavení České republiky na samém počátku jejího členství v Evropské unii.

Teď mi dovolte, abych se na chvíli věnoval druhému bodu, který tady otevřel pan premiér. Mohu vás upokojit tím, že moje vystoupení bude ještě výrazně kratší než moje vystoupení k bodu prvnímu, především proto, že pan premiér v tomto bodě neřekl vůbec nic nového oproti tomu, co říkal na sklonku loňského roku, a proto ani já nemohu dodat nic nového, a nehodlám tady opakovat své poměrně dlouhé vystoupení, které jsem tehdy měl k vládní pozici na Mezivládní konferenci o Smlouvě zakládající Ústavu pro Evropu.

Myslím, že mohu pouze konstatovat, že vláda ani nadále nemá mandát nejsilnější opoziční strany. Myslím, že mohu konstatovat, že pozice vlády v některých klíčových a velmi citlivých otázkách, především v otázce vytváření kvalifikované většiny, se nikterak výrazně neposunula.

Jediné, co mohu s lítostí konstatovat, je skutečnost, že se potvrdily moje obavy, že madridské teroristické útoky poslouží jako pláštík určité formě politického nátlaku na ty státy nebo vlády, které dosud měly určité námitky vůči některým ustanovením tzv. evropské ústavy, a že bude snaha právě té atmosféry, která se vytvořila po madridských teroristických útocích, využít k tomu, aby koncept evropské ústavy byl urychleně prosazen. Já samozřejmě nemohu než litovat toho, že takováto událost je bohužel využívána k ryze politickým cílům.

K samotnému textu evropské ústavy se také vyjadřovat nebudu. K průběhu jednání mohu konstatovat pouze to, co jsem konstatoval minule, tedy že některé návrhy a některá ustanovení ústavní smlouvy ve stávajícím znění zcela prokazatelně zhoršují postavení České republiky uvnitř Evropské unie oproti stávajícímu stavu, který je dán dohodou o přístupu a který je také dán Smlouvou z Nice.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP