(16.20 hodin)
(pokračuje Býček)
Za třetí. V § 3 se dosavadní poznámka pod čarou č. 1 označí za poznámku pod čarou č. 1a.
Za čtvrté. V tomtéž, tedy třetím paragrafu se dosavadní poznámka pod čarou č. 1a označí za poznámku pod čarou č. 1b.
Zdůvodnění: Vracíme se v § 3 k původnímu textu zákona. To je podstatná změna. Ostatní věci jsou charakteru legislativně-technického. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Býčkovi. Další přihlášky do podrobné rozpravy nemám, takže končím i podrobnou rozpravu. Protože nezazněl žádný z možných návrhů, končím druhé čtení této vládní předlohy. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
Budeme se nyní věnovat dalšímu bodu, kterým je
8.
Vládní návrh zákona o zdravotním pojištění dětí cizinců, které dlouhodobě
pobývají na území České republiky, a o změně souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 417/ - druhé čtení
Rád bych pozval k pultu pana ministra zdravotnictví Jozefa Kubinyiho. Zpravodajem je paní poslankyně Milada Emmerová. Ta je přítomna a připravena vyrovnat se se svými povinnostmi. Věřím, že pan ministr vbrzku přijde.
Připomínám, že dalším z bodů, kterému se budeme věnovat, je návrh zákona o archivnictví, který by měl uvést ministr vnitra Stanislav Gross. Takže bych byl rád, kdyby mu někdo dal informaci o tom, že přijde vbrzku na řadu.
Chci se zeptat kolegů ze sociální demokracie, zdali jim není známo něco o pobytu pana ministr Kubinyiho. Není-li tomu tak, tak mu dáme příležitost tři minuty. V 16.26 hodin budeme pokračovat.
Pane ministře, teď už spěchat nemusíte, teď máte dvě minuty času. Věřím, že protože se na tabuli neobjevila informace o přerušení bodu, zdá se, že do sněmovny spíše poslanci přišli, než by z ní odešli, tak myslím, že pan ministr, poté co se vydýchá, se bude moci ujmout slova a uvést ve druhém čtení tuto předlohu.
Ministr zdravotnictví ČR Jozef Kubinyi Pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, úvodem se velice omlouvám. Ale před svým vystoupením jsem potřeboval ještě na chvilinku odejít a nějak jste to vzali moc rychle, takže promiňte, nebyl v tom úmysl.
Pokud jde o bod, který máme, to je sněmovní tisk 417, zákon o zdravotním pojištění dětí cizinců, které dlouhodobě pobývají na území České republiky, a o změně některých souvisejících zákonů, přece jenom bych si dovolil úvodní slovo, protože tento bod je natolik kontroverzní, že úvodní slovo vyžaduje.
Chci zdůraznit skutečnost, že problematika, které se předložený návrh dotýká, je velmi složitá a sociálně citlivá. V této souvislosti bych rád poděkoval výborům Poslanecké sněmovny, a to výboru ústavně právnímu a výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, které se materiálem velmi odpovědně zabývaly, a přes skutečnost, že závěry obou výborů směřují k odmítnutí návrhu, uvedená usnesení plně respektuji.
Návrh vychází z úvahy, že absencí navrhované právní úpravy Česká republika jako signatář úmluvy o právech dítěte neplní svoje závazky, které jí z uvedené úmluvy údajně vyplývají v oblasti péče o zdraví těch dětí cizinců, které na území České republiky dlouhodobě pobývají, a že vydání navrhovaného zákona je tedy nezbytné. Jak je patrné z příslušných usnesení, výbory Poslanecké sněmovny tento názor nesdílejí.
Výbor ústavně právní konstatoval, že navrhované řešení překračuje rámec povinnosti vyplývající pro smluvní strany úmluvy, s tím, že případné nepřijetí zákona nebude v rozporu s mezinárodními závazky České republiky. Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví pak Poslanecké sněmovně doporučil zamítnutí návrhu.
V průběhu projednávání návrhu v uvedených výborech Poslanecké sněmovny bylo ve věci konstatováno, že z hlediska úmluvy o právech dítěte je rozhodující, že děti cizinců nejsou zbaveny svého práva k přístupu ke zdravotnickým službám, a naopak režim úhrady těchto služeb z hlediska úmluvy rozhodující není. Pokud jde o právo k přístupu ke zdravotní péči, pak musím zdůraznit, že všechny osoby na území České republiky toto právo mají zaručeno a vydávání nějaké speciální normy pro omezený okruh osob není z tohoto důvodu nutné. Pokud jde o úhradu poskytnuté zdravotní péče, konstatuji, že nejde o osoby, které mají na území České republiky trvalý pobyt, a nejsou tedy pojištěnci veřejného zdravotního pojištění.
Z věcného hlediska by navrhovaný zákon měl vymezenému okruhu dětí cizinců za předpokladu splnění zákonných podmínek vstup do systému veřejného zdravotního pojištění umožnit. Děti pojištěné podle navrhované zákona by byly pojištěny na základě dobrovolnosti a tímto pojištěním budou zahrnuty do systému veřejného zdravotního pojištění. V obecné rovině by měly postavení pojištěnců veřejného zdravotního pojištění. S ohledem na některá specifika by však jejich zdravotní pojištění bylo upraveno tímto zvláštním zákonem, a nikoliv přímo zákonem o veřejném zdravotním pojištění a navrhovaný zákon by byl ve vztahu k obecné právní úpravě veřejného zdravotního pojištění právní úpravou speciální.
Je skutečností, že nejen při projednávání návrhu na půdě parlamentu, ale prakticky při celém procesu přípravy a tvorby návrhu byly vznášeny připomínky proti rozšiřování okruhu osob v solidárním systému veřejného zdravotního pojištění a byly současně vyslovovány obavy z účelového jednání a možného zneužívání tohoto systému. Chci zdůraznit, že ochrana systému veřejného zdravotního pojištění je prioritou. Nejde však jenom o ochranu tohoto systému před zneužíváním, ale o to, aby tento systému fungoval racionálně a transparentně. Neméně důležitým zájmem, který je třeba chránit, je však respektování práva, včetně závazků vyplývajících pro Českou republiku z mezinárodních smluv a členství v Evropské unii.
Chci vás, vážené paní poslankyně a páni poslanci, v této souvislosti ujistit, že pokud přijmete doporučení výboru pro sociální politiku a zdravotnictví a návrh zamítnete, nebude to znamenat neřešení problému. Jako členský stát Evropské unie musíme v oblasti zdravotního pojištění respektovat evropské právo a těm osobám, které bez ohledu na svůj statut spadají do okruhu osob požívajících výhody sociálního systému České republiky, vstup do tohoto systému umožnit. V této souvislosti lze poukázat například na tzv. zástupnou platbu, kdy z pojistky živitele je hrazena i zdravotní péče takzvaně závislých osob, a problematika je obecně řešena v rámci příslušných nařízení Evropské unie.
***