(9.10 hodin)
(pokračuje Doležal)
To nejdůležitější: neobsahuje již nutnost pořízení pokladny s fiskální pamětí, vedení provozních knih, certifikaci a hovoří o tom, že nároky na státní správu se nezvýší. Nemá tedy smysl opakovat výhrady, které zde zazněly již při projednávání v předcházejících bodech. Pokusím se říci nové postřehy.
Jeden z problémů nového návrhu zákona vidím v tom, že nestanoví povinnost fiskální paměti. Jistě všichni víme, co to fiskální paměť znamená. Registrační pokladna je nyní v návrhu definována jako šikovnější kalkulačka, která má displej i na straně zákazníka a umí tisknout pokladní bloky s předepsanými náležitostmi. Na možnost manipulace s takovýmto zařízením není třeba dále upozorňovat.
Co se týče vybavení, stojí možná jedině za zmínku to, že se mi dosud nepodařilo od dodavatelů registračních pokladen získat doporučení, který typ registračních pokladen by byl schopen se zárukou pracovat i v extrémních podmínkách.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte, pane poslanče. Ještě jednou učiním jeden pokus o to, aby nastal elementární klid v jednací síni. Nerada takto vyzývám své kolegyně a kolegy, je mi to trapné. Navíc dostávám maily, proč tak činím. Je to proto, že z televize mají diváci staženy hlukové mikrofony a netuší, jaký je tady hluk, že se vzájemně vůbec neslyšíme, neslyším, jaké návrhy kdo dává. Prosím, abychom si vzájemně kolegiálně vyhověli, tak aby ten, kdo mluví, byl slyšet, a aby ten, kdo ho poslouchá, ho mohl poslouchat. Ostatní, kteří nemluví nebo ho nechtějí poslouchat, ať opustí jednací síň.
Poslanec Vladimír Doležal: Extrémními podmínkami považuji prašné prostředí a například mráz, který je na tržištích normální. V našich klimatických podmínkách se tento jev vyskytuje od října do března.
S tím, že registrační pokladna nebude funkční, návrh samozřejmě počítá. Připouští možnost po dobu nezbytně nutnou vydávat místo pokladního bloku paragon. Již máme výjimku, kdy může povinná osoba účinně zdůvodnit, proč registrační pokladnu nepoužila.
Rovněž zajímavé je vymezení povinných subjektů, tedy těch, kdo budou muset mít registrační pokladnu. Dle předloženého návrhu a odpovědi Ministerstva financí na vznesený dotaz se tato povinnost nebude vztahovat na osoby, které mají živnostenské oprávnění vydané na živnosti výrobní nebo poskytující služby vyjma hostinské činnosti. To tedy znamená, že tuto povinnost nebudou mít například kadeřníci, opravny, čistírny, osoby provozující zařízení sloužící k zábavě a zastavárny. Ani vlastníci nemovitostí, kteří pronajímají své nemovitosti bez poskytování dalších služeb, a tudíž na tuto činnost nemusí mít živnostenské oprávnění, nebudou povinni se tímto zákonem řídit. Nejsou právě toto oblasti, kde dochází nejčastěji k zatajování a krácení příjmů?
Zajímavé je i řešení evidence plateb při prodeji cenin, jízdenek hromadné dopravy, telefonních karet, denního a periodického tisku a u plateb nepřevyšujících dvacet korun. Stačí opět zahrnout jednou souhrnnou denní platbou. Máme další výjimku.
Řada podnikatelů včetně restaurací již dnes registrační pokladnu, která odpovídá tomuto zákonu, používá nebo používá pokladnu, která nemá maximálně dostatečně velký displej.
Je však vhodné upozornit, že pouhé zavedení dalšího technického prostředku jak je v návrhu definováno, neznamená, že tržby nebudou nepoctivými subjekty kráceny.
Předložený návrh o registračních pokladnách je neustále upravován, máme tady čtvrtou verzi. Jsem přesvědčen, že jeho účinnost nebude zdaleka taková, jak někteří očekávají a dokonce někteří slibují. Naroste opět byrokracie a přibude další zákonná povinnost, to znamená úředníci a finanční vydání těm poctivým obchodníkům, kteří své povinnosti již plní. Dlouho jsem hledal, kde se registrační pokladny osvědčily. Až dnes v rádiu před osmou hodinou ekonom Zahradník sdělil, že existuje stát, kde to mělo jakýsi úspěch, který byl ale vázán na úplně něco jiného. Bylo to na Tchaj-wanu a zavedení registrační pokladny bylo dáno tak, že všechna čísla paragonů a pokladních bloků byla slosovatelná. Každý týden byl vyhlášen vítěz slosování a obdržel ze státní pokladny za to benefit. Možná že to by mohla být cesta, kterou by mohl zvolit ministr financí. Jen se bojím, že bude mít velkého soupeře, kterým je Sazka a její pan ředitel.
Na závěr. Jelikož se domnívám, že zákon je zcela zbytečný a že je to pouze proklamace a snaha naplnit své předvolební sliby, navrhuji zamítnutí tohoto návrhu v prvním čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Dovolte mi oznámit držitele náhradních karet: pan poslanec Schling má náhradní kartu 11, pan poslanec Michal Doktor má náhradní kartu číslo 10, pan poslanec Vlastimil Tlustý má náhradní kartu číslo 9.
Nyní mám písemnou přihlášku do obecné rozpravy od pana poslance Jaroslava Gongola.
Hlásí se ještě pan poslanec Recman s procedurálním návrhem.
Poslanec Svatomír Recman: Paní místopředsedkyně, dnes s vysokou pravděpodobností by došlo k projednávání bodu 57 - Roční zpráva o výsledku hospodaření ČNB za rok 2003. Byl jsem požádán panem guvernérem o tento procedurální návrh, protože dnes v poledne odlétá z titulu své funkce na konferenci do Frankfurtu nad Mohanem a bude k dispozici Poslanecké sněmovně až příští týden ve středu 12. května.
Proto bych předložil procedurální návrh, abychom bod 57 - Roční zpráva o výsledku hospodaření ČNB za rok 2003 zařadili pevně na středu 12. května příští týden. Nechci stanovit, zda první, druhý nebo třetí bod.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Zeptám se, zda bude námitka proti tomu z řad našich kolegů, když o tomto procedurálním návrhu nechám hlasovat až po skončení obecné rozpravy. Má někdo námitku? Nemá.
Pokračujeme v obecné rozpravě. Přihlášen je pan poslanec Jaroslav Gongol, kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Jaroslav Gongol: Paní předsedající, dámy a pánové, domnívám se, že většina již má na téma tohoto zákona svůj názor, který vyjádří hlasováním, a proto budu velice stručný.
Jedná se o jeden ze tří zákonů, takzvaných zákonů proti šedé ekonomice, kterým nám vláda vyhrožuje asi jeden rok, ale s jeho prosazením v koalici má zřejmě potíže. Musela tudíž předtím souhlasit s návrhy zákonů, které mají snížit deficit státního rozpočtu především do oblasti nepřímých daní, které přenášejí větší daňovou zátěž na méně příjmové skupiny obyvatel. V tomto případě ministři za sociální demokracii museli ustoupit politickým partnerům. Dalo se očekávat, že zákony proti šedé ekonomice budou v koaliční vládě přijímány jen s velkou nevolí. Takzvaná třetí cesta reforem musela počkat. Právě proto vláda dosud neprojednala návrh zákona o přiznání majetku, který bude pravicovým stranám nejvíce vadit, pokud to nebude jen naprosto nic neřešící zákon, takzvaně pro čárku. Zákon o registračních pokladnách a kolkování lihovin však vládou prošly a jsou předloženy našemu jednání.
***