(10.10 hodin)
(pokračuje Mencl)
To je jistě docela závažný nedostatek. Na druhé straně novela obsahuje v oblasti environmentálního vzdělávání představu o tom, že Ministerstvo životního prostředí zpracovává státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice, předkládá jej vládě ke schválení, vláda ho projednává, schvaluje, kraje na základě této koncepce zpracovávají své koncepce, města a obce na základě těchto koncepcí zpracovávají a projednávají a schvalují vlastní koncepce. Domnívám se, že to je naprosto proti smyslu environmentální výchovy, protože environmentální výchova musí vycházet z místa, z problémů, které konkrétně v tom místě jsou, z možností, které jsou. Jsem přesvědčen, že takto funguje environmentální výchova v České republice; a samozřejmě je vhodné ji podporovat, ale nikoli takovým způsobem hodným XVI. sjezdu KSČ.
Samozřejmě je pravda, že je možné dopracovat ve sněmovně tento zákon, nicméně protože navazuje na další dosti složité právní předpisy, jako je Aarhuská úmluva, jako je obecný zákon o přístupu k informacím a další zákony, domnívám se, že by bylo daleko vhodnější, kdyby ho dopracovalo samo ministerstvo, a dovolím si tedy podat návrh na vrácení k dopracování. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Zeptám se ještě jednou, zda se někdo hlásí do obecné rozpravy, protože nemám písemné přihlášky. Není tomu tak, proto končím obecnou rozpravu. Zeptám se na případná závěrečná slova pana ministra a pana zpravodaje. Nemají zájem, proto budeme hlasovat o jediném návrhu, který zde zazněl v obecné rozpravě, a to je o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Počkám chvíli, než se dostaví naši kolegové do jednací síně.
Přistoupíme k hlasování, a to k hlasování o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 90. Táži se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?
Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 90 bylo přítomno 145, pro 39, proti 83. Tento návrh nebyl přijat.
Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.
Přistoupíme tedy k hlasování, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 91 a táži se, kdo je pro. (Nezazněla otázka, kdo je proti.)
V hlasování pořadové číslo 91 z přítomných 144 pro 110, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Končím projednávání tohoto bodu, sněmovního tisku 647, v prvém čtení.
Je před námi další bod schváleného pořadu schůze a tímto bodem je bod číslo 36. Je to
36.
Vládní návrh zákona o některých opatřeních ve vztahu k Irácké republice
/sněmovní tisk 627/ - prvé čtení
Za omluveného místopředsedu vlády a ministra zahraničních věcí Cyrila Svobodu předložený návrh uvede ministr spravedlnosti Karel Čermák. Prosím pana ministra, aby se ujal slova.
Ministr spravedlnosti ČR Karel Čermák Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, proti Iráku byly kdysi vyhlášeny sankce, ty sankce byly u nás vnitrostátně provedeny vyhláškou 486/91 Sb., o omezení obchodování s Iráckou republikou. Rezoluce Rady bezpečnosti OSN z roku 2003 ze dne 22. května 2003 č. 1483 uložila ukončit omezení obchodování, ale uložila kromě toho, že se mají zrušit sankce, uložila všem členským státům i to, aby byla přijata odpovídající opatření, která by příslušným iráckým institucím zajistila jednak vrácení iráckého kulturního vlastnictví a dalších předmětů hodnoty archeologické, historické, kulturní a náboženské. Dále uložila členským státům zmrazit všechny prostředky, příp. finanční aktiva nebo ekonomické zdroje, které patřily předchozí vládě, byly vyvezeny z Iráku nebo byly nabyty bývalým iráckým prezidentem Saddámem Husajnem. Tuto rezoluci chceme implementovat.
Rezoluce je plně v souladu se zájmy České republiky a má přispět k urychlené stabilizaci poměrů v Iráku. K implementaci těchto závazků nestačilo využít formy nařízení vlády, jako se to stalo při odvolání sankcí, protože není dostatečná zákonná opora v zákoně 98/2000, o provádění mezinárodních sankcí, protože o tento zákon se nemůže nařízení opřít z toho důvodu, že v něm dostatečný právní základ pro převzetí těch dalších závazků - to je bezpečné vrácení majetku, zmražení prostředků atd. - není. Proto se k zabezpečení plné implementace rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1483/2003 předkládá tento návrh zákona o některých opatřeních ve vztahu k Irácké republice.
Návrh zákona není v rozporu s právem Evropských společenství a bude znamenat implementaci již zmíněného rozhodnutí Rady bezpečnosti a toto rozhodnutí neodporuje, resp. je v souladu s Chartou OSN, která je závazná pro členské státy, k nimž patří i Česká republika.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Poprosím, aby se nyní slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jan Kavan.
***