(11.30 hodin)
(pokračuje Čermák)
Tuto povinnosti já plním. Já na jeho interpelaci odpovídám. Ale ministr nemá povinnost vyhovět obsahu interpelace, kterou poslanec předkládá. Kdyby to tak bylo, pak by tedy ve skutečnosti každý poslanec mohl uložit kterémukoliv ministrovi nějaký úkol, jiný než odpovědět právě na interpelaci.
Pan poslanec Kučera, jak tady vysvětlil, je přesvědčen, že povinnost ministra spravedlnosti posoudit jeho návrh a případně ho dopracovat se opírá také o to, že právo Evropské unie je nadřazeno právu České republiky. Tak tomu samozřejmě není. Některé části práva Evropské unie jsou přímo aplikovatelné u nás, jiné se musí implementovat do našeho právního řádu. Pan poslanec spíše asi má na mysli tu okolnost, že štrasburský Evropský soud pro lidská práva, který není institucí Evropské unie, nýbrž institucí Rady Evropy, může posuzovat z hlediska dodržení lidských práv v případech soudních rozhodnutí práva na spravedlivý proces, jakákoliv rozhodnutí členských států, zase nikoliv Evropské unie, nýbrž Rady Evropy. Těch států je daleko víc.
Toto samo o sobě vůbec také nesvědčí, že by existovalo nějaké právo Rady Evropy. Nic takového neexistuje, natož že by právo Rady Evropy jakési bylo nadřazeno právu České republiky. Jenom podle listiny o lidských právech se může tento soud vyslovovat k tomu, zda lidská práva, která jsem před chvílí specifikoval, byla nějakým rozhodnutím soudu porušena. Soud pro lidská práva nemá vůbec žádnou kompetenci zasahovat do legislativního procesu. A my tady hovoříme o průběhu legislativního procesu, nikoliv o nějakém konkrétním rozhodnutí českého soudu.
Pravdu má pan poslanec v tom, tvrdí-li, že soudnictví není podřízeno resortům. Ono není soudnictví podřízeno ani resortu Ministerstva spravedlnosti. Soudnictví rozhoduje nezávisle a ministr spravedlnosti, jak on správně citoval, vykonává správu soudnictví, ale vůbec nenese samozřejmě žádnou odpovědnost, protože také nemůže nikterak ovlivňovat rozhodnutí nezávislých soudů v jednotlivých případech.
Pravda je, že Ministerstvo spravedlnosti zastupuje Českou republiku ve Štrasburku. Vládní zmocněnec pracuje v rámci Ministerstva spravedlnosti, ale to ve věci také legislativní záležitosti sotva může hrát nějakou roli.
Z tohoto všeho bohužel musím setrvat na tom, že nejsem kompetentní v žádném případě zasahovat do legislativního procesu, který pobíhá v Poslanecké sněmovně, že nemám právo ani nejspíš povinnost se podílet na tvorbě pozměňovacího návrhu, který chce předložit pan poslanec Kučera.
Jestli je cokoliv v našem zákonodárství přijato, bude-li přijata třeba poslanecká novela, co je v rozporu s ústavou, o tom také nemůže rozhodovat, a snad ještě předem, přece ministr spravedlnosti. O tom může rozhodnout jedině Ústavní soud, a to buď všeobecně zrušit nějaká ustanovení zákona, anebo může i v jednotlivých případech, jak se na něho obracejí jednotliví účastníci řízení před řádnými soudy, rozhodnout o tom, že takové nebo onaké rozhodnutí neodpovídá jistým ústavním principům, o nichž pan poslanec Kučera možná právem mluví. Ale to zase nelze rozhodnout tímto postupem, kterého se pan poslanec Kučera domáhá. To by se muselo rozhodnout v řízení před Ústavním soudem. Účastníkům řízení před řádnými soudy, tedy majitelům nároků proti družstvům ani příslušným jiným skupinám, nikdo nemůže upřít právo se na Ústavní soud obrátit.
Já tedy doufám, že po tomto doplňujícím vysvětlení k písemné odpovědi na interpelaci nebude pan poslanec Kučera trvat na tom, že právě ministr spravedlnosti musí postupovat tím způsobem, který on navrhuje. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Karlu Čermákovi. O slovo se přihlásil pan poslanec Skopal.
Poslanec Ladislav Skopal: Děkuji. Pane předsedající, kolegyně a kolegové, zase tady probíráme náš evergreen. Pan poslanec Kučera ví, že je to záležitost několika let, a trošku mě mrzí, že to přenáší i touto formou do práce sněmovny.
Myslím si, že není možné vyčítat této sněmovně, protože jsme v demokracii, že neuložila ústavně právnímu výboru, aby se tím zabýval. Ale on se tím může zabývat. Je jeho právo se tím zabývat i přesto, že mu to nebylo uloženo. Můžou se zúčastnit členové, poslanci ústavně právního výboru i práce zemědělského výboru a mohou samozřejmě hlasovat. To je jedna moje poznámka.
Druhá moje poznámka je ta, že jsem trošku překvapen, že kolega poslanec tady toto přednáší zde ještě předtím, než byla ukončena práce zemědělského výboru na této novele. Nedokážu říci, jak tato novela dopadne. Je vidět, že pan poslanec Kučera je natolik zdatný prognostik, že on ví, jak to dopadne. Já to nevím a doufám, že to dopadne tak, že to pomůže ke stabilitě našeho zemědělství. Nikdo z nás zde není ten, který chce okrást nebo něco zestátnit.
***