(9.40 hodin)
(pokračuje Kostelka)

Během jednání se obě strany dále dohodly, že z praktických důvodů švédská strana české straně nepronajme, ale prodá čtyři nákladní tahače letounů a šest přívěsných vozíků se speciální dílenskou výbavou. Tato předmětná část se stane majetkem české strany a bude moci být kdykoliv používána i pro jinou leteckou techniku. Cena za prodej tohoto vybavení je součástí ceny celého kontraktu.

V průběhu vzájemných jednání vyšla švédská strana vstříc požadavku české strany o co možná nejširší definování rozsahu použití pronajatých letounů. V dohodnutém znění je ustanoveno to, co už jsem říkal. Pokud jde o dobu pronájmu, česká strana požadovala v zadávací dokumentaci pronájem letounů na 120 měsíců. Během jednání byl veden spor o započetí takto stanovené doby. Švédská strana prosazovala, aby se lhůta začala počítat od dodávky prvních šesti letounů, tedy od dubna 2005. České straně se nakonec podařilo vyjednat, že doba pronájmu skončí 30. září 2015. To v důsledku znamená, že šest letounů bude moci česká strana používat po dobu 125 měsíců a 8 letounů po dobu 121 měsíců. Většina ostatního vybavení bude používána po delší dobu, neboť bude dodána ještě před dodávkou letounů. Dodávky základních komponentů budou probíhat následovně: v srpnu 2004 bude zahájen výcvik pilotů a pozemního personálu, v březnu 2005 bude dodána pilotní výstroj a bude dokončena první etapa výcviku pilotů a pozemního personálu. V dubnu musí proběhnout dodávka šesti jednomístných letounů VZC, v dubnu bude dodán systém plánování misí, v srpnu 2005 dalších šest letounů a zároveň dva dvoumístné letouny verze D. V prosinci bude dodán víceúčelový letoun Simulátor. Ostatní vybavení - náhradní díly budou dodávány podle potřeby v průběhu celého plnění tohoto kontraktu.

Primárním místem dodávek jednotlivých komponentů a služeb v průběhu plnění smlouvy je letecká základna Čáslav. České straně se i přes počáteční námitky zástupců Švédského království podařilo vyhradit v kontraktu možnost toto místo v případě nutnosti změnit. V případě, že se Ministerstvo obrany rozhodne vybavit letouny zbraňovými systémy, které nejsou předmětem smluvního vztahu a které si samo zakoupí, nebo se rozhodne do letounu implementovat přístroje, které zvýší jeho bojeschopnost, švédská strana jako vlastník letounu je povinna tyto změny na žádost české strany uskutečnit, nebo jim nebránit. V případě, kdy bude nutné obstarat pro výše uvedené letouny úpravy licence, se obě strany zavazují spolupracovat při jejich získání.

Pokud jde o smluvní pokuty a jiné sankce, česká strana požadovala provázanost plateb s řádným plněním závazků švédské strany, to znamená, při vadném plnění by došlo k zadržení nebo snížení splátky nebo snížení celkové ceny. Požadavek na plnění platebního kalendáře i při vadách plnění ze švédské strany byl odmítnut. Poskytnuté odůvodnění švédské strany s odvoláním se na potřebu zajištění kursového rizika bylo českou stranou považováno za nedostatečné. Mezi stranami bylo nakonec dosaženo shody ohledně principu provázanosti mezi platbami a plněním ze strany švédské. Švédská strana bude mít možnost odpovídajícím způsobem uplatňovat smluvní pokuty nebo smluvní splátky nájemného, pokud švédská strana nebude řádně plnit své závazky vyplývající ze smlouvy (?). Smluvní pokutě a případně režimu snížení splátek nájemného podléhají pozdní dodávky letounů, víceúčelové letounové simulátory a systém plánování misí. Švédská strana má naopak právo sankcionovat pozdní platby splátek nájemného placeného českou stranou. V případě pozdních dodávek nebo pozdních plateb je na obou stranách reciproční lhůta 14 dnů, po které jsou smluvní strany v prodlení a ještě na ně nedopadá sankční postih. Smluvní sankce mohou být na obou stranách uplatněny až po uplynutí této čtrnáctidenní lhůty.

Zvláštní kategorií, která podléhá sankcionování z české strany, je sledování provozuschopnosti letounů po celou dobu jejich nájmu. V případě, že provozuschopnost či připravenost letounu plnit předem určené úkoly poklesne pod dohodnutou mez v daném časovém úseku, je česká strana oprávněna snížit splátky nájemného. Pokud jde o ukončení smlouvy, české straně se po jednání podařilo prosadit výhodné podmínky pro případné předčasné ukončení smlouvy. Kromě možnosti ukončit smlouvu okamžitě z důvodů neplnění povinností švédské strany má česká strana možnost kdykoliv ukončit smlouvu bez udání důvodů, pouze na základě svého vlastního rozhodnutí. V případě takového ukončení smlouvy je ovšem povinna Česká republika zaplatit určitou částku. Po 1. lednu 2010 však tato částka činí pouze jednu šestinu. Švédská strana má možnost od smlouvy ustoupit pouze v případě neplnění povinností české strany nebo nedodržení licence od třetích stran . Šlo by zejména o případy, kdy by letouny byly použity mimo povolený rámec, a po dobu podstatného zpožděného splácení jednotlivých splátek nájemného.

Pokud jde o řešení sporů, švédská strana upřednostňovala na počátku vyjednávání řešení veškerých sporů a nároků výlučně politickými prostředky na bilaterální úrovni formou konzultací bez možnosti nezávislého konečného rozhodnutí sporu v případě nedohody. Tento návrh odůvodňovala nepravděpodobností eskalace konfliktu v případě smlouvy ohledně plnění závazků. Česká strana naopak požadovala po vyčerpání všech politických prostředků možnost konečného rozhodnutí sporu nezávislým orgánem. Jakýkoliv spor by samozřejmě vyžadoval nejprve hledání smírného řešení na různých bilaterálních úrovních.

Vzhledem k mimořádně vysoké hodnotě vzájemných závazků je však žádoucí, aby při nedosažení shody bylo možno předložit spor nezávislým třetím osobám k rozhodnutí. Obě strany nakonec dosáhly shody ohledně principu konečného rozhodnutí případného sporu s nezávislým orgánem v rozhodčím řízení tak, jak je to dohodnuto pro mezistátní spory v česko-švédské dohodě o ochraně investic, a to s možným zapojením předsedy Mezinárodního soudního dvora či jmenováním rozhodčích po vyčerpání všech politických prostředků.

V případě škody způsobené na majetku nebo zdraví osob se obě strany dohodly na standardním řešení této problematiky, které spočívá v tom, že ten, kdo způsobí škodu, je povinen ji nahradit. Zvláštní režim byl stanoven v případě ztráty nebo nehody letounu, zejména v případě ztráty letounu z důvodu vyšší moci.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP