(17.50 hodin)
(pokračuje Patera)

Zvýšení správního poplatku oproti původní právní úpravě a jeho rozdělení na pět položek odpovídajících současné realitě a ekonomickým nákladům spojeným s oddáváním mimo obřadní místnost a mimo stanovený termín:

a) povolení uzavřít manželství mimo obřadní místnost v pracovních dnech a ve dnech pracovního volna 4000 korun,

b) povolení uzavřít manželství mimo stanovený termín 2000 korun,

c) povolení uzavřít manželství mimo obřadní místnost v pracovních dnech a ve dnech pracovního volna a zároveň mimo stanovený termín 6000 korun,

d) povolení uzavřít manželství ve dnech pracovního klidu mimo stanovený termín v obřadní místnosti 3000 korun,

e) povolení uzavřít manželství ve dnech pracovního klidu mimo stanovený termín a mimo obřadní místnost 7000 korun.

Poznámka. 1) Poplatek podle této položky vybere správní orgán jen od jednoho ze snoubenců. 2) Poplatek podle této položky vybere správní orgán, před kterým je manželství uzavíráno.

Osvobození od poplatku: Od poplatku podle písm. a) této položky jsou osvobozeny osoby těžce zdravotně postižené.

Můj pozměňovací návrh byl současně předložen v písemné podobě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. Ptám se, kdo se dál hlásí do podrobné rozpravy k tomuto bodu. Paní kolegyně Dundáčková. Prosím.

 

Poslankyně Eva Dundáčková: Děkuji vám, pane předsedající, dovolte, abych i já přečetla jeden krátký pozměňovací návrh k tisku, který právě probíráme, a to k novému zákonu o správních poplatcích.

Jedná se o změnu sazebníku v položce 21 písm. c), kde za slovy "nejdéle na tři měsíce a nejdéle na šest měsíců" se vypouštějí slova "v kalendářním roce". Celý odstavec c) tedy zní: Vydání povolení k provozování výherních hracích přístrojů za každý přístroj - nejdéle na tři měsíce, nejdéle na šest měsíců v částkách tam uvedených, ty zůstávají stejné.

Smyslem podání tohoto návrhu není nic jiného, než aby na přelomu roku nedocházelo k duplicitě v placení poplatků, což se nezřídka stává v běžném provozu.

Druhý návrh se týká doplnění v položce 21 do písm. d) - částku nejvýše 10 milionů korun, čímž se dostáváme do stejné kategorie a stejného omezení, jako je v písmenech a) a b). Tedy navrhuji, aby v položce 21 písm. d) znělo: Vydání povolení provozování ostatních sázkových her, např. rulety, za každý rok 10 procent, nejméně Kč 1500, to je i znění, které je ve vládním návrhu, a doplňuji slova "nejvýše Kč 10 milionů".

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pan kolega. Prosím.

 

Poslanec Miroslav Svoboda: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl pozměňovací návrh k tisku 630. Je to… (Upozorněn ze sálu, že se probírá tisk 629.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Jste až moc progresivní, pane kolego, zatím jsme u tisku 629.

Moje otázka opětovně zní, kdo se hlásí do podrobné rozpravy k tisku 629. Žádnou přihlášku nevidím, rozpravu končím a tím končím i druhé čtení tohoto návrhu.

 

Dalším bodem našeho jednání je

 

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o správních poplatcích
/sněmovní tisk 630/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády i tento návrh má uvést pan ministr financí. Prosím.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, domnívám se, že projednání tohoto tisku se může odehrát bez větších problémů.

Pokud jde o pozměňovací návrhy, které přijal rozpočtový výbor k návrhu zákona, s těmi mohu vyjádřit jako zástupce předkladatele souhlas. Chtěl bych také říci, že souhlasím s tím výsledkem projednání technické novely zákona o DPH tak, jak proběhla na jednání rozpočtového výboru. Myslím si, že tento návrh je konsensuální a reflektuje ty nejaktuálnější a nejčastější požadavky, které se z praxe objevily po účinnosti nového zákona 1. května letošního roku, a myslím si, že přijetí této novely zákona o DPH tak, jak prošla projednáváním na půdě rozpočtového výboru, tak zákon o DPH zkvalitní a přispěje k větší jistotě poplatníka při aplikaci této nové normy.

Tolik z mé strany. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. I tento návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru. Jeho usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 630/1. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pan kolega Macháček.

 

Poslanec Antonín Macháček: Kolegyně a kolegové, sněmovní tisk 630/1 obsahuje pozměňovací návrhy, které vzešly z jednání, a na závěr usnesení rozpočtového výboru, rovněž ze dne 8. září tohoto roku.

Musím jako zpravodaj konstatovat, že k tomuto návrhu zákona proběhla v rozpočtovém výboru podstatně hutnější diskuse. Závěr se také promítl v tom, že sněmovní tisk 630/1 je podstatně silnější než předcházející tisk. Přesto se i já s dovolením přihlásím pak v podrobné rozpravě se dvěma upřesňujícími pozměňovacími návrhy.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Doležala. Uděluji mu slovo.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, vážená vládo, nebo spíš dva páni ministři, já bych chtěl reagovat na slova svých předřečníků, a to na slova pana ministra a poté i zpravodaje.

Ano, rozpočtový výbor projednával správní poplatky a zákony, které se tím mění. Ovšem to, co zde nezaznělo, je, že vláda a vládní koalice přišla na projednávání tohoto bodu v rozpočtovém výboru s 215 pozměňovacími návrhy, ale k úplně jinému zákonu, a to k zákonu o dani z přidané hodnoty. Nechť. Pan ministr zde uvedl, že se jedná o konsensus, kdy je snaha odstranit nedodělky a chyby, které se staly patrně čistě náhodou při schvalování tohoto zákona ve Sněmovně.

Ovšem co tady nezaznělo už vůbec, je, že Ministerstvo financí navrhlo i úpravu, změnu zákona o územních finančních orgánech, změnu zákona o správě daní a poplatků, a dokonce změnu zákona o Celní správě České republiky. To zde už nezaznělo. Co je na tom vůbec nejzajímavější, je ta informace, že se zde rozšiřují, a výrazně rozšiřují, pravomoci těchto orgánů a ještě ke všemu se prolamují bariéry mezi jednotlivými ministerstvy. Já se domnívám, že to není tak banální záležitost, abychom ji tu přešli jenom mávnutím ruky a řekli, slovy zpravodaje, rozpočtový výbor toto projednal a schválil. Není to pravda. Rozpočtový výbor toto neprojednal, bohužel schválil, protože většina vládní koalice převálcovala všechny v rozpočtovém výboru, takže debata a seznámení s tímto materiálem nebylo žádné. To by si pan zpravodaj měl uvědomit a neměl by nás tady přivádět v omyl.

Já se dokonce domnívám, že ty změny jednotlivých návrhů nespadají ani tak do gesce rozpočtového výboru, ale spíš do gesce ústavněprávního výboru nebo podobných, protože se jedná dle mého názoru o vstup do podle mě citlivých údajů a informací. A byl bych hrozně rád, aby nám tady možná pan zpravodaj, který o tom ví víc, či pan ministr osvětlili, o co vlastně jde a čeho tím chce vládní koalice docílit. Já se domnívám, že jinak pro tento zákon není možno hlasovat, a domnívám se, že se stává i to, že je to zcela nefér vůči všem ostatním, a takové principy by vláda, která to myslí upřímně, určitě používat neměla.

Děkuji za pozornost. (Potlesk ODS.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče. O slovo požádal pan kolega Vojtěch Filip a já mu ho uděluji. Prosím.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP