(11.10 hodin)
(pokračuje Melčák)

Vrátím se k tomu problému obecní policie. Pokusil jsem se v návrhu základní problémy navrhnout tak, aby bylo možné, že by Sněmovna zvážila a použila svou moudrost a pravomoci obecní policie v tom, aby mohla postihovat neukázněné řidiče, koneckonců jakékoli řidiče, tedy aby tato pravomoc obecní policii nebyla dána.

Za poměrně velmi nebezpečnou změnu, která se dostala do pozměňovacích návrhů a vypadá velice nezáludně, považuji to, že umožňujeme nepřivolání policie k vyšetření dopravních nehod, které byť nemají v dané chvíli jakékoli nebezpečí poškození na zdraví, tak toto poškození se může následně projevit, a navíc jsme tímto pozměňovacím návrhem zrušili onu částku 20 000 Kč, pod kterou dáváme možnost účastníkům nehody, aby nehodu nehlásili. Domnívám se, že i tady bude potřeba použít moudrosti Sněmovny.

Co mě velmi, mohu říci, nepotěšilo a téměř pobouřilo, je to, že se snažíme policistům zakázat, aby u sebe měli částku větší než 500 Kč. Já se domnívám, že tento návrh je natolik závažný, že bychom se nad ním měli velmi zamyslet, a vyzývám své kolegy, aby se zamysleli nad tím, jak by se asi chovali, kdybychom do Sněmovny například nesměli nosit více než 500 Kč. Myslím, že takovým způsobem ponižovat důstojnost policie není důstojné tohoto orgánu.

Chtěl bych se trochu více zmínit o nové koncepci bodového systému, který je obsažen v mém pozměňovacím návrhu. Pozměňovací návrh mění v navržené novele celou řadu ustanovení jak zákona 361/2000 Sb., tak zákona 200/1990 Sb., o přestupcích. Cílem předloženého pozměňovacího návrhu je při zachování původní myšlenky zavedení bodového systému, abychom tímto zavedli především významný motivační faktor pro řidiče, aby se vyvarovali porušování zákona, abychom ale zavedli systém jednoduchý, snadno pochopitelný a dostatečně jednoznačný. Celý systém by pochopitelně měl být dostatečně odolný proti korupci a zneužívání pravomocí. Systém by pochopitelně neměl odporovat ústavě ani ostatním zákonům České republiky.

Předložený pozměňovací návrh - myslím tím mnou předkládaný pozměňovací návrh - zavádí do zákona č. 200/1990 Sb., to je ten zákon o přestupcích, v § 11 zvaném Sankce jednoznačný pojem trestný bod. Mám takový pocit, že ve vládním návrhu ani v pozměňovacích návrzích tato jednoznačná formulace nebyla, a myslím si, že to bude velmi nutné, abychom nepracovali s jakýmsi cosi a ta právní úprava byla jednoznačná.

Mnou předkládaný návrh předpokládá rozdělení přestupků páchaných proti bezpečnosti a plynulosti na pozemních komunikacích do tří skupin. Jde především o přestupky řekněme obyčejné, podle § 22 odst. 1 zákona 200/1990 Sb., které by byly projednávány a řešeny jako doposud s tím, že bude pouze změněna směrem nahoru výše ukládaných sankcí, řekněme pokut. Dále pak návrh zná přestupky závažné, § 22 odst. 2 zákona 200/1990 Sb., u kterých již nepředpokládá možnost projednávání v blokovém řízení na místě a ponechává příslušnému orgánu obce s rozšířenou působností možnost volby mezi udělením sankce zákazu činnosti a udělením trestného bodu, to znamená plus pokuta, pochopitelně opět zvýšená proti současnému stavu. Poslední skupina přestupků jsou pak přestupky velmi závažné, § 22 odst. 3 zákona 200/1990 Sb., kde návrh předpokládá, že už není na místě jakákoli možnost ponechávat přestupce dále řídit motorové vozidlo, a ukládá příslušnému úřadu, aby kromě pokut, již velmi vysokých bohužel, udělil též sankci zákazu činnosti. Zákaz činnosti a velmi vysoká pokuta se rovněž automaticky předpokládá u přestupků podle § 30, což je alkohol a jiné drogy za volantem.

Navrhovaný systém je jednoduchý a snadno pochopitelný. Za přestupek uvedený v § 22 odst. 2 zákona 200/1990 Sb. je ukládán jeden bod. Řidiči, nedopustí-li se žádného dalšího takového jednání v následujících šesti měsících, je tento bod umazán. Má-li řidič na kontě čtyři trestné body, je mu při projednávání dalšího přestupku uložena sankce zákazu činnosti na jeden rok, pochopitelně s pokutou. Neplatí, že po vykonání sankce zákazu činnosti jsou všechny trestné body umazány, umazáno je jich jen tolik, kolik šestiměsíčních období uběhlo od spáchání posledního vážného přestupku. Tím je zachována příslušná motivace řidiče pro období po skončení výkonu sankce zákazu činnosti.

Navrhovaný bodový systém rovněž uvádí u přestupků, kde je uložení možné, přirážku v podobě uložení dvou trestných bodů, byl-li tento přestupek příčinou dopravní nehody. Tímto opatřením dojde přirozeným způsobem ke zpřísnění postihu přestupců, kteří páchají ty přestupky, které mají za následek vyšší nehodovost. Hlavní předností pozměňovacího návrhu je to, že neodporuje ústavě ani jiným zákonům České republiky. Proti původnímu návrhu vylučuje možnost bodování trestné činnosti v dopravě, kde rozhodnutí o vině a trestu náleží výlučně do pravomoci soudů, vylučuje možnost dvojího potrestání přestupce za jeden skutek, např. udělením trestu zákazu činnosti soudem a zákazu činnosti za jeden skutek. Současně sankce zákazu činnosti za body získané za spáchání přestupků, za které byla sankce zákazu činnosti, čili jakési dvojí potrestání.

Právě tyto nedostatky původního návrhu jsou hlavním důvodem pro to, že z mé strany je nelze akceptovat, a proto předkládám tento pozměňovací návrh.

Chtěl bych se zmínit ještě o záležitosti rychlosti v dopravě. Přes jakési doporučování, abych na tom návrhu netrval, si dovoluji předložit Sněmovně ke zvážení zvýšení určitých rychlostí, to je především rychlosti v obci na 60 km a rychlosti na dálnicích na 140 km - podrobnosti najdete v pozměňovacím návrhu - a to především proto, že se mi zdá nedůstojné, abychom argumentovali, že další zvyšování tohoto limitu povede k dalšímu zvýšení rychlosti a dalšímu zvýšení nehodovosti. My všichni dobře víme, že kdybychom se pohybovali rychlostí, tak jak je předepsáno, to znamená např. v obci 50 km, že bychom v mnoha případech byli okolními řidiči považováni za něco nezvyklého, když to budu formulovat velmi opatrně. Argumentování, že policie nestíhá tyto dopravní přestupky, je jen podle mě dočasná záležitost, zejména pokud chceme policii motivovat způsobem oné zmíněné pětistovky v peněžence nebo jiným způsobem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP