(12.40 hodin)
(pokračuje Dub)

V písemném oznámení provozovatel taxislužby uvede

a) obchodní jméno, sídlo a právní formu právnické osoby a její identifikační číslo, je-li provozovatelem právnická osoba, nebo obchodní jméno, trvalý pobyt, rodné číslo a identifikační číslo fyzické osoby, je-li provozovatelem fyzická osoba,

b) číslo, pod kterým byla vydána koncese,

c) jméno, příjmení, adresu trvalého pobytu, adresu pro doručování písemností a rodné číslo všech řidičů taxislužby,

d) datum zahájení provozování taxislužby.

(5) Písemné oznámení podle odstavce 4 provozovatel taxislužby doloží

a) originálem či úředně ověřenou kopií koncesní listiny,

b) doklady dosvědčujícími bezúhonnost a spolehlivost všech řidičů taxislužby, pokud si je dopravní úřad vyžádá; bezúhonnost se prokazuje výpisem z rejstříku trestů, který nesmí být starší než tři měsíce,

c) osvědčením obce o složení zkoušky řidiče taxislužby z místopisu, z právních předpisů upravujících taxislužbu a ochranu spotřebitele a ze znalostí obsluhy taxametru, pokud obec nebo obce, kde hodlá taxislužbu provozovat, v obecně závazné vyhlášce stanovila zkoušku jako podmínku provozování taxislužby na území obce; seznam těchto obcí bude uveden v centrálním registru taxislužby, které zřídilo a spravuje Ministerstvo dopravy podle odst. 8,

d) údaji o tovární značce, státní poznávací nebo registrační značce a evidenčním číslu vozidla, pokud mu bylo již přiděleno, kterým hodlá provozovat taxislužbu.

(6) Provozovatel taxislužby je dále povinen do 7 dnů ode dne jejich vzniku písemně oznámit tomuto dopravnímu úřadu veškeré změny údajů uvedených v odst. 4 a 5 a datum případného ukončení provozování taxislužby.

(7) Dopravní úřad uvedený v § 8 odst. 2 vede neveřejný rejstřík sankcí uložených orgány veřejné správy příslušnými podle zvláštních předpisů - poznámka pod čarou 6b) - provozovatelům nebo řidičům taxislužby. Příslušné orgány veřejné správy jsou povinny do 30 dnů od pravomocného uložení sankce oznámit dopravnímu úřadu údaje o uložené sankci. Ve stejné lhůtě jsou tyto orgány povinny oznámit veškeré změny týkající se uložené sankce. Dopravní úřad provede po uplynutí tří let od zápisu do rejstříku výmaz tohoto zápisu. Lhůta počíná běžet prvním dnem kalendářního roku následujícího po provedení zápisu.

(8) Centrální registr taxislužby je neveřejný a je veden Ministerstvem dopravy nebo pověřenou osobou a obsahuje údaje o provozovatelích taxislužby, řidičích, vozidlech, evidenčních číslech a průkazech způsobilosti řidičů taxislužby. Do tohoto registru předávají aktuální údaje příslušné dopravní úřady, které vedou tyto údaje v rámci své územní působnosti; přístup do registru je umožněn pouze jednotlivým dopravním úřadům.

(9) Prováděcí předpis může stanovit jako další podrobnosti provozování taxislužby:

a) způsob označení a vybavení vozidla taxislužby střešní svítilnou, evidenčním číslem, státní poznávací nebo registrační značkou a taxametrem,

b) způsob nabízení a poskytování služeb taxislužby.

(10) Obec může stanovit v samostatné působnosti obce - odkaz na poznámku pod čarou 6c) - obecně závaznou vyhláškou jako podmínku k výkonu práce řidiče taxislužby na území obce povinnost prokázat znalosti místopisu obce, právních předpisů upravujících taxislužbu a ochranu spotřebitele a obsluhy taxametru, způsob provádění zkoušek a vydání, resp. odebrání osvědčení o úspěšně vykonané zkoušce řidiče taxislužby.

(11) Obec je oprávněna vymezit část veřejné pozemní komunikace jako stanoviště vozidel taxislužby a vyznačit tento prostor dopravní značkou podle zvláštního právního předpisu - odkaz na poznámku pod čarou 6d). Stanoviště zřizuje obec nebo osoba jí pověřená a může je

a) provozovat právnická nebo fyzická osoba za úplatu na základě smlouvy s obcí, která se uzavírá za předem stanovených podmínek na dobu nejméně jednoho roku a nejvýše na dobu šesti let a jejíž nedílnou součástí je provozní řád stanoviště; užívat je může řidič taxislužby pouze s povolením provozovatele stanoviště,

b) provozovat obec nebo jí pověřená osoba a užívat řidič taxislužby, pokud splňuje podmínky stanovené obcí a pokud mu byl obcí vydán souhlas s užíváním stanoviště. Souhlas se vydává na dobu nejvýše šesti let za cenu schválenou orgány obce; provozní řád stanoviště a seznam stanovišť, na která se souhlas vztahuje, je jeho součástí.

Není-li užívání stanoviště taxislužby zvláštním užíváním místní komunikace podle zvláštního právního předpisu - odkaz na poznámku pod čarou 6e), podléhá užití stanoviště taxislužby vozidly taxislužby zaplacení ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy - odkaz 6f) poznámka pod čarou. Obec, která vymezila stanoviště vozidel taxislužby, vydá jako obecně závaznou vyhlášku provozní řád upravující v souladu s místními podmínkami výši ceny za užití stanoviště taxislužby a pravidla provozu, která na stanovišti taxislužby stanoví způsob a podmínky jeho užívání, způsob a podmínky nabízení a poskytování služby na něm, chování a vzhled řidičů; provozní řád se zveřejní v místě stanoviště. Řidič taxislužby je na stanovišti vozidel taxislužby povinen poskytnout službu každému, kdo jej o přepravu požádá; výjimky stanoví provozní řád.

Poznámky pod čarou:

6a) § 125 odst. 1 zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění zákona č. 253/1997 Sb.

6b) např. zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 64/1986 Sb., ve znění pozdějších předpisů

6c) § 35 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) ve znění zákona č. 313/2002 Sb.

6d) zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

6e) § 25 odst. 6 písm. c) bod 4 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění zákona č. 102/2000 Sb.

6f) zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů.

Zdůvodnění: Požadavek na úřední ověření a zaplombování taxametru po celou dobu trvání evidence vozidla taxislužby pouze tuto skutečnost stanovuje zcela jednoznačně. Názor na tuto problematiku nebyl při současném znění jednoznačný. Jako dostatečně nespecifikovaný termín se vypouští "řádně registrující", problematika řádné registrace je navíc záležitostí zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů.

V odstavci 2 se doplňuje chybějící úprava pro případy, kdy řidič cestujícímu nevydá doklad o zaplacení jízdného z tiskárny taxametru, a specifikuje se, že stvrzenka a údaje v paměti jako doklady slouží pro přehled hospodaření se snahou maximálně omezit možnost neevidování příjmu za uskutečněnou jízdu. Nově se stanovuje, že stvrzenka musí být čitelná a nepoškozená.

V odstavci 4 se záměnou slov "do sedmi dnů" za slovo "záměr" odstraňuje nejednotnost ve výkladu jeho první věty. Text stávajícího odstavce 4 se redukuje, část textu se z důvodu větší přehlednosti přesouvá do dalších odstavců. Podstatným způsobem se zjednodušuje oznamování zahájení provozování taxislužby, a to nikoliv - jak je tomu v současné době - každému dopravnímu úřadu, v jehož územním obvodu se nacházejí předmětné obce, nýbrž tomu úřadu, v jehož územním obvodu má sídlo nebo trvalý pobyt. Tato změna znamená, že provozovatel taxislužby může rozšířit své podnikatelské aktivity a jeho řidič může vykonávat taxislužbu s jedním průkazem o způsobilosti řidiče taxislužby - s výjimkou obcí, kde je podmínkou vydání průkazu o způsobilosti řidiče taxislužby složení zkoušky na celém území České republiky. Podle současného znění zákona by takový provozovatel taxislužby, pokud by chtěl provozovat taxislužbu počínající ve vymezených územních obvodech dopravních úřadů, musel pro svého každého řidiče disponovat řádově dvěma sty průkazy.

Odstavec 5 mimo jiné stanoví, že bezúhonnost řidiče taxislužby je provozovatel taxislužby povinen doložit výpisem z rejstříku trestů; z důvodu, že ve smyslu příslušných ustanovení živnostenského zákona lze v některých případech vydat novou koncesní listinu beze změny koncese, požaduje se předložení koncesní listiny, a nikoliv koncese samotné.

Odstavec 6 specifikuje oznámení veškerých změn údajů do sedmi dnů ode dne jejich vzniku. Dosavadní úprava je v tomto smyslu nejednoznačná.

V odstavci 7 se stanovuje dopravním úřadům povinnost vést rejstřík sankcí, ve kterých budou zápisy s časovým omezením. Důvodem je získání přehledu o činnosti provozovatelů i řidičů taxislužby. Z důvodu získání přehledu o činnosti provozovatelů a řidičů taxislužby v celostátním měřítku se zavádí centrální registr taxislužby, zřízený a spravovaný Ministerstvem dopravy.

Odstavec 9 zmocňuje k vydání prováděcího předpisu, který by upravil podrobněji způsob označení a vybavení vozidel taxislužby. Zmocnění se však rozšiřuje i o vymezení způsobu nabízení a poskytování služeb. Tato úprava dosud chybí.

Odstavec 10 rozšiřuje stávající zmocnění pro vyhlášky obcí o způsob vydání, resp. odebrání osvědčení o úspěšně vykonané zkoušce řidiče taxislužby a upřesňuje zmocnění k vydání provozních řádů stanovišť taxislužby.

Odstavec 11 řeší nově za určitých předpokladů zpoplatnění užívání stanoviště taxislužby.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP