(15.20 hodin)
(pokračuje Kladívko)

Město prakticky už od roku 1990 usilovalo o změnu této hospodářské smlouvy ve prospěch města Rokytnice v Orlických horách. Město se bojí, že tak jak bylo zvykem, některá bývalá občanská sdružení -

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Promiňte, pane poslanče, ale jste už překročil svůj čas.

 

Poslanec Tomáš Kladívko: Ano, už jdu k závěru. Ptám se vás, pane ministře, v jakém stupni jednání je žádost města Rokytnice o bezúplatný převod a kdy o ní vaše ministerstvo rozhodne. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan ministr Karel Kühnl bude mít nyní pět minut. Prosím, pane ministře.

 

Ministr obrany ČR Karel Kühnl Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, možná maličko historie. Objekt zanesený pod názvem RS 74, na který se táže pan kolega Kladívko, byl hospodářskou smlouvou v roce 1983 předán do trvalého užívání základní organizace Svazarmu, přičemž právním nástupcem této základní organizace Svazarmu je občanské sdružení Klub vojenství a historie Praha. Toto sdružení si v březnu 2004 už podruhé podalo v souladu s § 14 a 15 zákona 290/2002 Sb., o přechodu některých dalších věcí práv a závazků České republiky na kraje, obce, občanská sdružení atd., žádost o převod objektů do svého vlastnictví. Žádost byla doložena potřebnými doklady, ale vznikla určitá pochybnost u způsobu využití ke sportovním účelům. Tuto pochybnost vznesla místně příslušná obec Rokytnice v Orlických horách, která sdělila, že jí nejsou známé skutečnosti, že by objekt byl užíván ke sportovním účelům. Obec zároveň, jak již bylo řečeno, v červnu letošního roku sama požádala o převod tohoto objektu do svého vlastnictví.

Já bych chtěl zdůraznit, že na základě zmíněného zákona 290/2002 platí, že pokud došlo k převodu vlastnictví na zmíněné sdružení, došlo k němu ze zákona a došlo k němu již k 1. 1. 2003. Nezáleží tedy upřímně řečeno na tom, zda Ministerstvo obrany má, nebo nemá zájem vydat majetek občanskému sdružení nebo jinému subjektu. Pokud byly splněny podmínky zákona, Ministerstvo obrany musí sepsat protokol s nabyvatelem - v tomto případě sdružením - a není oprávněno předmětný majetek převést někomu jinému.

Při prověřování, zda skutečně došlo na základě zákona k přechodu vlastnictví, vznikly obdobné pochybnosti, které představilo město Rokytnice, i na straně ministerstva. Pochybnosti byly podle názoru ministerstva v zásadě vyvráceny. V současné době jsou doklady potřebné pro přechod vlastnictví na Klub vojenství a historie Praha doloženy.

Problém námitek města Rokytnice ale stále trvá. Proto se Ministerstvo obrany dostává do poněkud prekérní situace, kdy podle metodického pokynu Ministerstva financí - který má své číslo - doslova cituji: "Ministerstvo financí v případě jakýchkoli pochybností o splnění zákonných podmínek nedoporučuje protokol o předání majetku sepsat a závazné rozhodnutí v tomto případě ponechat výlučně na soudu." A je celkem lhostejné, že Ministerstvo obrany v zásadě je toho názoru, že Klub vojenství a historie splňuje podmínky. Protože určité pochybnosti stále existují, nebo je zde někdo, kdo zpochybňuje tento nárok, bude ministerstvo zřejmě nuceno vyčkat soudního sporu, protože nelze vyloučit, že soud bude mít jiný názor, než jakého je v tuto chvíli ministerstvo.

Proto se domnívám, že problém případného převodu na město Rokytnice - které mimochodem nemá nárok na tento převod - je problém, který bude moci být vyřešen teprve poté, co soud rozhodne, zda jsou, nebo nejsou dány podmínky k převodu vlastnictví ze zákona na Klub vojenství a historie Praha.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec má nyní jednu minutu na doplňující otázku.

 

Poslanec Tomáš Kladívko: Děkuji. Zeptám se - a vy jste vlastně na to už odpověděl - na problém o tom, zda Klub vojenské historie splňuje podmínky zákona č. 115/2001, zda skutečně tento objekt využíval, jak bylo deklarováno, pro rozvoj brannosti a sportu. Velká část místní samosprávy se domnívá, že nikoli a že se z toho objektu stalo celkem lukrativní rekreační zařízení, které slouží jenom několika členům tohoto klubu, nikoliv deklaraci, za kterou ho mělo pronajato.

Vyčká tedy Ministerstvo obrany na definitivní rozhodnutí, až na rozhodnutí soudu, případně se město Rokytnice obrátí na soud, aby rozhodl definitivně? To je moje otázka.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Prosím, pane ministře. Máte dvě minuty.

 

Ministr obrany ČR Karel Kühnl Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, je to přesně tak, jak říká kolega Kladívko. Ministerstvo bude muset vyčkat na rozhodnutí soudu. Kdyby samo od sebe v této chvíli nerespektovalo existenci námitek ze strany města Rokytnice, vydávalo by se v nebezpečí, že sepsání protokolu o předání Klubu vojenské historie bude napadeno u soudu. Výsledek by byl procedurálně úplně stejný. Rozhodoval by stejně nakonec soud. My se spoléháme na to, že nezávislý soud podá svůj výrok, a podle toho bude ministerstvo dále postupovat.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Tím jsme ukončili první interpelaci. Nyní je na řadě pan poslanec Jaroslav Gongol. Mezitím jsem zjistil, že pan místopředseda vlády Martin Jahn je omluven z dnešního jednání. Proto se zeptám pana poslance, jestli chce i přesto přednést svou interpelaci s tím, že pan místopředseda vlády mu odpoví do 30 dnů písemně, nebo svoji interpelaci stáhne. To jsou dvě možnosti, které máme.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Bohužel jsem nebyl informován o tom, že se pan místopředseda vlády omlouvá. Proto nevím, jak se teď zachovat. Ale pravděpodobně je to tak vážná záležitost, že bych požadoval, aby pan místopředseda vlády odpověděl písemně. Ale jestli, pane předsedo dovolíte, kdyby mi byl prodloužen čas o toto vystoupení.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Požádal bych, jestli by bylo možné čas dvou minut znovu odstartovat, aby měl pan poslanec dvě minuty. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jaroslav Gongol: Děkuji, o toto jsem žádal. Ve své interpelaci vás žádám, pane místopředsedo vlády, abyste mi odpověděl na otázku, jaký je váš postoj k žádostem obcí, které chtějí bezúplatný převod státního majetku, tzv. brownfieldů, na obce. Předpokládal jsem, že obsah programového prohlášení vlády, ve kterém slibujete podporu tvorby nových pracovních míst v regionech nejvíce postižených nezaměstnaností, myslíte upřímně. Jak si ale mám vysvětlit odpověď vám podřízeného Ministerstva průmyslu a obchodu, že převod je možný pouze za úplatu nebo že převedený majetek nesmí sloužit k hospodářskému a obchodnímu využití? Přitom poslední novela zákona o státním podniku to umožňuje. Vaši úředníci nehledají řešení, ale jen výmluvy. Přitom se jedná o nevyužívané majetky po útlumu dolů nebo dalších restrukturalizovaných podniků. Tento majetek chátrá a je rozkrádán.

Odpovězte mi na otázku: Proč například majetek Ministerstva obrany v objemu asi 22 miliard korun, který je často ve velmi dobrém a udržovaném stavu, často v zajímavých lokalitách, např. v Praze, je převáděn bezúplatně, bez dodatečných podmínek? Totéž je možno říci o zahraničních investorech, kteří dostávají bez podmínek a zdarma tyto průmyslové zóny. Ale chátrající objekty po ukončené průmyslové činnosti v regionech s nejvyšší nezaměstnaností zásluhou vašich úředníků mají být převáděny úplatně a nemohou - jak odpovědělo Ministerstvo financí na žádost města Orlové či obce Horní Suchá v okrese Karviná - takto být převedeny. Chtěl bych od vás slyšet, jaký je váš názor, zda jako příslušný místopředseda vlády máte dojem, že to je správné řešení. Vždyť jde i o to, že by tyto obce mohly čerpat dotace z evropských fondů. Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP