(17.00 hodin)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Ptám se, zda se někdo do rozpravy nad touto písemnou interpelací hlásí. Pan ministr, pokud jsem rozuměla, oznámil, že bude chtít odpovídat v rámci své interpelace. Ale pokud se hlásí a rozuměla jsem špatně, samozřejmě má slovo. Registrovala jsem ještě zvednutou ruku pana poslance Miloslava Kučery.
Takže, pane ministře, máte slovo.
Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Paní předsedající, dámy a pánové, já bych se v podstatě omezil na doplňující informaci, že fyzické osoby, které žádají o dotace prostřednictvím operačního programu, jsou zvýhodňovány oproti ostatním, a to preferencí pěti bodů, takže skutečně mají větší šance získat tyto finanční prostředky a tyto dotace.
Jinak podstatu zde zodpověděl ministr financí, kdy řekl, že pro tento rok je příjemcům prostředků z operačního programu umožněno vést daňovou evidenci, a to za předpokladu, že doklady prokazující výdaje vynaložené na operační program budou splňovat náležitosti stanovené zákonem o účetnictví - § 11. Dále tito příjemci podpory jsou povinni vést předepsanou evidenci ve stanoveném rozsahu, to znamená knihu závazků, peněžní deník, evidenci zásob, tak, aby při kontrolách poskytnutých dotací mohli naprosto prokazatelně, aby bylo možné ověřit oprávněnost vynaložených prostředků.
Bylo zde již řečeno, že od 1. 1. 2005 byli zemědělci informováni o povinnosti přejít v oblasti účetnictví v souladu se zákonem o účetnictví na účetnictví podvojné. Pokud jednám se zemědělci, s menšími, s fyzickými osobami, pak je dostatečná doba na přejití na podvojné účetnictví. V podstatě jsem informován o tom, že zemědělci na podvojné účetnictví bez problémů své účetnictví převádějí, a to v zájmu toho, aby si požádali o dotace.
Jinak chci říci, že v letošním roce zemědělci obdrží prostřednictvím všech forem podpor, nikoliv pouze operačního programu, 22 miliard korun. Jsou to finanční prostředky, které zajišťují konec podkapitalizace českého zemědělství, konec toho, kdy zemědělství žilo z podstaty, a to proto, že to byla právě vláda ODS, která v evropském prostoru, kde se dotuje zemědělství možná i ve vyšší míře než u nás, dotace zrušila. Vláda sociální demokracie tyto dotace vrátila na takovou úroveň, aby to zajišťovalo slušné podnikatelské prostředí pro české zemědělství.
Proto tedy, jak zde řekl pan poslanec Kučera - a hovořil o pozměňovacím návrhu pana Martina Doktora - bych varoval před takovýmto pozměňovacím návrhem, aby nevznikl mezi našimi zemědělci chaos, protože celá řada z nich skutečně přešla bez problémů na podvojné účetnictví v souladu se zákonem o účetnictví. Prosil bych, abyste jim nedělali zmatek v hlavách a nepřidělávali práci. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane ministře. Prosím nyní pana poslance Miloslava Kučeru.
Poslanec Miloslav Kučera: Děkuji za slovo. To bylo asi to nejtragičtější, co jsem mohl z úst ministra zemědělství slyšet. Myslím si, že kdyby pan ministr Sobotka měl pravdu, tak - opakuji - by farmáři v zemích EU vedli podvojné účetnictví. To pravda není. Kdyby pan ministr zemědělství měl pravdu, že přechod z jednoduchého na podvojné účetnictví je bezproblémový, tak by jim nehrozila likvidace. Likvidace ne tím, že si zaplatí účetní sílu, která jim bude vést podvojné účetnictví, ale likvidace přes zdanění veškerých zásob a majetku, který mají. To pan Sobotka určitě ví, panu Palasovi to je určitě také jasné. Ale jde o reálnou likvidaci našich drobných soukromých zemědělců. Asi to oběma pánům vyhovuje, nebo přinejmenším nevadí.
Když se zde pan ministr Palas oháněl, jak je to bezproblémové, tak zde mám i dopis jeho náměstka Ing. Karla Venery, kde de facto radí našim soukromým zemědělcům, že mohou dokonce přejít na podvojné účetnictví během roku již od 1. 1. 2004. Pokud se pan ministr Palas orientuje podle takovýchto svých rádců a takovýchto stanovisek, tak je samozřejmě naprosto mimo zákony, naprosto mimo věcné dění v této republice.
Neobracel bych se tedy na našeho ministra zemědělství, ale zpětně na ministra financí a skutečně za všechny soukromé zemědělce, kterým tato plánovaná likvidace hrozí, znovu s prosbou, aby svůj metodický pokyn dal do souladu s obdobnými pokyny v zemích Evropské unie - ať už ve starých zemích, tak nově přistupujících - abychom nebyli jedinou zemí, která vyžene své drobné zemědělce z trhu a existence jen kvůli tomu, že nepochopil, o co zde jde.
Měl by si také uvědomit, že k modelu evropského zemědělství má bohužel podstatně blíže systém, který je aplikován v Polsku a Maďarsku, než ten, který je u nás. Systém zemědělského modelu v Evropské unii zde zůstane, ale to, co se zde snažíme za každou cenu ochránit nebo alespoň pozdržet my, to zde nemůže zůstat. To je slepá ulička, do které jsme se dostali. Tuto otázku si necháme na jindy, ale jestliže se máme někdy přiblížit k modelu Evropské unie v zemědělství, tak si zde potřebujeme ochránit soukromé zemědělce, rodinné farmy a tento systém zde začít budovat.
Je to smutné, když oba ministři říkají, že je to bezproblémové, že je to jasné, a neslyším zde ani ochotu od ministra financí, že by to urychleně přepracoval v duchu toho, co se v Evropské unii skutečně děje. Je to smutné, ale národ to vidí.
Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy k této interpelaci. Paní poslankyně Dundáčková, autorka interpelace. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Eva Dundáčková: Paní místopředsedkyně, já již nechci vystupovat v rozpravě, chci pouze podat závěrečný návrh, byť počet poslanců v Poslanecké sněmovně v tuto chvíli je tak nízký, že nevím, zda vůbec můžeme hlasovat. Možná byste mi mohla pomoci odpovědět na tuto otázku.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, paní poslankyně. Musím požádat všechny, kteří jsou přítomni, aby se zaregistrovali svými kartami. Uvidíme, jaké je kvorum, zda nás je alespoň 67, abychom byli usnášeníschopní. Pokud nás tolik nebude, jakékoliv hlasování nebudeme moci absolvovat.
Všechny vás odhlašuji a prosím o novou registraci, abychom se dobrali stavu, jaký opravdu je. Zatím podle toho, co ukazuje displej, je nás přítomno 23, takže za této situace považuji přednesení případného usnesení za možné, hlasování o něm za nemožné.
***