(10.40 hodin)
(pokračuje Petr)

Nepovažuji rovněž za správné, aby komisi pro stanovení národního alokačního plánu výhradně jmenoval ministr životního prostředí. Domnívám se, že v této komisi by měli být rovněž lidé z Ministerstva životního prostředí a zaměstnavatelských svazů, neboť by mohlo dojít k tomu, pokud by to byli pouze úředníci jednoho zaměření, že by se nám nepodařilo naplnit jeden z rozhodujících bodů Kjótského protokolu, a to je to, aby energie byla dostupná všem za rozumnou cenu.

Z hlediska nákladů uvádí důvodová zpráva, že náklady na administraci budou pokryty z rozpočtů Ministerstva životního prostředí a Ministerstva průmyslu a obchodu. Neuvažuje se však už s tím, jak budou pokryty náklady těch znečišťovatelů, kteří musí zajistit celu řadu nezbytných činností, aby bylo zřejmé, jak vysoká emise z jejich objektů vychází.

Považuji tedy za nezbytné - a jsem rád, že pan ministr zrušil původní záměr, aby zákon byl projednán ve zkráceném znění. Soudím, že v normálním čtení, při druhém čtení předložíme celou řadu pozměňovacích návrhů, kterými by některé z nedostatků, které v tomto zákoně jsou, byly odstraněny, a aby tento zákon pomohl výrazným způsobem jak ke snižování emisí, ale nebyl také brzdou rozvoje našeho hospodářství.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Nemám žádnou další písemnou přihlášku do rozpravy k tomuto bodu. Hlásí se pan poslanec Karel Vymětal. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, i já si myslím, že myšlenka, která je vtělena do tohoto zákona, je asi správná. Je to jak pozitivní, tak negativní dopad na to, jestli se někdo stará z podnikatelů o životní prostředí, či nikoliv. Chápu, že je na místě pozitivně odměnit ty investory a podnikatele, kteří se starají o životní prostředí, na úkor těch, kteří se prostě o ně nestarají. Tento princip je asi správný. Mám obavy, stejně jako kolega Petr, akorát o to, že povolenek bude vydáno omezené množství a že vznikne o jejich získání boj, poněvadž samozřejmě každý dobrý podnikatel se bude snažit, aby přes tyto povolenky aspoň částečně nějaké peníze dostal zpátky. A mám obavy, aby z toho nevzniklo právě korupční prostředí. To je úplně živná půda pro to, když nemohou dostat všichni, jenom někteří vybraní, tak to je trošku problém tohoto zákona.

Pan ministr na mě pokřikuje, že všichni dostanou. - Já bych se těšil, kdyby všichni dostali, ale uvidíme…

V každém případě bych navrhl v rozpravě, aby tento zákon byl přikázán také hospodářskému výboru právě proto, že jde o celou podnikatelskou sféru, abychom to tam mohli prodiskutovat.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Dobře, navíc tedy přikázání hospodářskému výboru. Doufám, že i zpravodaj tento návrh registruje.

Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Pan ministr Libor Ambrozek, prosím.

 

Ministr životního prostředí ČR Libor Ambrozek: Pane předsedo, jednak bych navrhl zkrácení o 45 dnů, to znamená, že bych chtěl požádat i hospodářský výbor, pokud se bude s péčí a láskou tomuto zákonu věnovat, aby tak učinil příští týden, stejně jako to učiní výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Na okraj některých vystoupení bych chtěl říci, že někteří kolegové si sice pletou národní alokační plán s tímto návrhem zákona, ale budiž. Chtěl bych také říci, že národní alokační plán bude posuzován Evropskou komisí a že řadě států byl vrácen právě z důvodu nadměrného množství povolenek, které si vlády navrhly. Evropská směrnice totiž není o odměňování těch, kteří už kdysi do životního prostředí investovali, ale je to nástroj na další snižování. To znamená, že my jsme koncipovali národní alokační plán tak, aby podniky skutečně dostaly bezplatně přidělené množství povolenek, které potřebují nejenom pro své současné emise, ale i pro svůj rozvoj v plánovaném období. Je to tedy na základě množství vypouštěných emisí v období 1999 až 2001, kde byly brány v úvahu dva vyšší roky referenčně plus očekávaný nárůst výroby. Ale Evropská komise bude samozřejmě velmi bedlivě posuzovat, zda se nejedná o nedovolenou veřejnou podporu, zda se totiž zase podnikům nepokoušíme přidělit víc povolenek, než skutečně potřebují, tak aby s nimi mohly obchodovat.

A to už se vůbec nechci pouštět do diskusí, pokud Rusko skutečně ratifikuje Kjótský protokol a umožní podnikům ze starých členských zemí Evropské unie nakupovat za mnohem nižší čísla, než by je prodávaly třeba naše podniky, že nakonec na tom nemusíme ani nic vydělat a bude to skutečně určeno pouze pro potřeby jednotlivých podniků.

Co se týče diskuse o zpětném investování výdělku do ochrany životního prostředí. Dnes se za ochranu životního prostředí v podstatě považuje každá nová investice, která vede k modernizaci technologie. Je to diskuse, která se vedla i ve vládě, zda ty podniky by měly mít povinnost - dnes je tam formulace, že by měly přednostně investovat do životního prostředí. Pokud ve výboru bude nalezena jiná formulace, já se tomu nebráním a věřím, že při projednávání v obou výborech najdeme takovou podobu zákona, která bude implementovat směrnici a našim podnikům toto obchodování umožní.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To bylo vystoupení pana ministra, v němž zazněl návrh, aby lhůta projednávání byla zkrácena o 45 dní.

Probíhá rozprava. Pokud se do ní již nikdo nehlásí, rozpravu končím a požádal bych zpravodaje, jestli by shrnul návrhy, o kterých bychom měli hlasovat.

 

Poslanec František Pelc: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové. V rámci diskuse zde zaznělo několik připomínek a stanovisek k navrhovanému zákonu, které se týkaly většinou alokačního plánu, který by samozřejmě snesl samostatnou diskusi, ale není předmětem této vlastní právní úpravy.

Z klíčových návrhů usnesení, které tady byly sděleny, bychom měli hlasovat o přikázání jednak hospodářskému výboru, pak výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a v neposlední řadě o zkrácení lhůty k projednávání, a to o 45 dnů.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Nejdříve bychom tedy měli hlasovat o přikázání a zazněl také návrh na přikázání.

Organizační výbor navrhl předložený návrh k projednávání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, pan poslanec Karel Vymětal navrhl, abychom přikázali tento návrh také výboru hospodářskému. Budeme tedy takto postupně hlasovat.

 

Nejdříve tedy budeme hlasovat o přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování mělo pořadové číslo 161. Přítomno bylo 192 poslanců, pro hlasovalo 175, proti 4. Tento návrh byl přijat.

 

Další byl návrh přikázat tento návrh hospodářskému výboru.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, přikázat tento návrh k projednání hospodářskému výboru, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování mělo pořadové číslo 162. Bylo přítomno 192 poslanců, pro hlasovalo 119, proti 26. I tento návrh byl přijat.

 

A poslední návrh je zkrátit lhůtu přikázání o 45 dní.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zkrácení této lhůty, jak bylo navrženo, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování mělo pořadové číslo 163. Přítomno bylo 192 poslanců, pro hlasovalo 138, proti hlasovalo 20. Návrh na zkrácení lhůty o 45 dnů byl přijat.

 

Děkuji zpravodaji a děkuji i panu ministrovi a končím projednávání tohoto bodu.

 

A vzhledem k tomu, že jsme skončili bod č. 16, dostáváme se i k bodu 72, to znamená konečně ke třetím čtením.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP