(16.30 hodin)
(pokračuje Doktor)
Tehdy rozprava trvala s přerušeními tři dny. Myslím, že byla dostatečně rozsáhlá, velmi komplikovaná a že odkryla všechny chyby tehdy předloženého sněmovního tisku.
Já jsem ve zprávě zpravodaje uvedl, že proměna, kterou prošel projednávaný tisk, proměna, kterou prošel vládní návrh zákona o registračních pokladnách, je tak zásadní, že byť se může zdát někomu z vás zcela zbytečné vést tady obecnou rozpravu, pak musím říci, že projednáváme zcela jiný sněmovní tisk. Použil jsem tady při minulém jednání jakýsi příměr či srovnání. Původní předloha byla takovým rachitickým dítkem, kterému některé pasáže v logických souvislostech i chyběly. Předloha, kterou máme nyní před sebou, a komplexní pozměňovací návrh, který přijal rozpočtový výbor, přináší nový zákon. Velmi tučný, s mnoha paragrafy, při nichž běžně informovaný člověk v oboru právní praxe naprosto zřetelně odhalí, že je dílem právního pozitivisty. To je, odpusťte mi ten výraz, slohové cvičení, které se snaží naprosto detailně popsat veškeré úkony, které budou povinni provádět ti, kteří jsou tímto zákonem označeni za povinné osoby.
Zákon o registračních pokladnách tak, jak jej v tuto chvíli projednáváme, zakládá povinnost všem osobám, které provozují činnost maloobchodu a hostinské činnosti, používat pro evidenci plateb registrační pokladny. Ať už bude tento zákon přijat v jakékoli podobě - protože předpokládám, že budou podány nějaké další pozměňovací návrhy - bude mít značný dopad pro všechny povinné osoby, pro většinu živnostníků, pro všechny, kteří provozují činnosti, které jsem uvedl. Jakkoliv se můžeme utěšovat představou, že většina podnikatelů, které má tento zákon na mysli, již registrační pokladny užívá, sám předkladatel ve zpravodajské zprávě, která byla Poslanecké sněmovně, resp. rozpočtovému výboru, dodatečně dodána, uvádí číslo 275 tis. osob. Já toto číslo odhaduji na 300 tis. povinných osob.
Zákon, o kterém jednáme, určí další pravidla hospodaření, určí další výdaje, které budou povinné osoby nuceny vydat na zajištění tohoto zařízení. Proto bychom měli věnovat velmi detailní pohled a diskusi tomu, jak jsou registrační pokladny konstruovány, a neměli bychom lehkovážně naplňovat politickou objednávku, která tady je, byť vím, že většina v této Poslanecké sněmovně, a nebude to jen většina vládní koalice, je zřejmě odhodlána naplnit obsah koaliční dohody a registrační pokladny v této podobě schválit.
Já myslím, že letošní rok má z mnoha pohledů různou symboliku a každý z nás si jistě, pro sebe, zřejmě najde nějaký výrazný symbol, který je ve spojení s tím, co Poslanecká sněmovna v letošním roce projednala. Dovolte mi uvést tvrzení, že zákonných norem a úprav, které Poslanecká sněmovna přijala a které se týkaly podmínek podnikání, už bylo tolik, že letošní rok je spojen s jakýmsi - odpusťte mi ten výraz - mýcením či pleněním řad drobných živnostníků a podnikatelů.
Tento zákon se svými účinky bohužel přidá k této řadě zákonů. Nebude totiž jednoduché vyrovnat se s tím, že k 1. lednu 2007 budou podnikatelé povinni zavést evidenci plateb, které jsou vyznačeny v zákoně. V souladu s tímto zákonem budou povinni nakoupit zařízení, jehož cena se odhaduje mezi 20 až 40 tisíci, ale možná to bude také 100 tis. Kč. Budou samozřejmě zatíženi potřebou na tato zařízení vydělat. Chtěl bych jen připomenout vládní koalici, že žádný z paragrafů komplexního pozměňovacího návrhu, jak byl přijat, nenaplňuje příslib vlády ani příslib jejích jednotlivých ministrů - umožnit podnikatelům, povinným osobám, jednorázový odpis ceny pořízení tohoto zařízení v daních.
Já jsem s velkým zájmem studoval jednotlivé motivy, které vedly nejen vládu, ale všechny ty, kteří se podíleli na vytváření objednávky na zavedení registračních pokladen v České republice. Ze všeho nejvíce mě zaujal názor odborů, kde si dovolím citovat slova předsedy Českomoravské komory odborových svazů pana senátora Štěcha: "Eventuální odložení účinnosti zákona považuje ČMKOS za skandální a za nahrávání šedé ekonomice." Vážení kolegové, vážené kolegyně, já myslím, že je třeba asi korektně říci, že mnohdy sebe navzájem přistihneme při výrocích, které v tu chvíli druhá strana, jinak naladěná, může vnímat citlivě, může vnímat jako zbytečné poškozování jména České republiky v zahraničí. Já osobně slova pana předsedy považuji za právě taková.
Chtěl bych vás poprosit o to, oč jsem vás prosil už jednou. Podnikatelé, resp. plátci daní v ČR nejsou o nic horší ani o nic lepší než plátci daní v členských zemích EU. Poměr nevybraných daní v ČR je úplně stejný jako poměr nevybraných daní v Německé spolkové republice, Rakousku či Francii. Já myslím, že nejen senátoři a Senát jako instituce, ale i odboráři, přinejmenším předsednictvo odborových svazů, cestují po světě docela často. Já bych prosil všechny, kteří vyjíždějí za hranice, aby vedle studia jiných předloh, jiných materií, jiných zájmů, věnovali čas i studiu praxe, která je v těchto zemích, resp. tomu, nakolik jsou registrační pokladny obvyklou záležitostí v jiných členských zemích Evropské unie. Pak by třeba i pan předseda odborových svazů, odvolává-li se na zvyšování prostoru pro šedou ekonomiku v České republice, pakliže nebudou zavedeny registrační pokladny, zjistil, že registrační pokladny rozhodně nejsou žádnou přirozenou součástí systému správy a výběru daní těchto tradičních ekonomik starých členských zemí v prostoru Evropské unie. To prostě není žádný geniální nápad, který se budeme snažit v České republice prosadit, protože kdyby geniální byl, už by je dávno někdo používal.
Součástí zadání předkladatele je i akcent na vyšší ochranu spotřebitele. Velmi často jsou v různorodé rozpravě, která je vedena na obhajobu tohoto sněmovního tisku a tohoto konceptu, uváděny příklady, kdy povinná osoba, prodávající nebo ten, kdo poskytuje službu, nejsou ochotni vystavit doklad, nejsou ochotni ho předat, nepředávají ho automaticky. Se zavedením registračních pokladen je tedy vytvářeno očekávání, že se to stane přirozenou součástí podnikatelské kultury. Zástupci předkladatele, kteří docházeli na půdu rozpočtového výboru, projevovali naději, že se zvýší etika našeho podnikání, že se narovná hospodářská soutěž.
Kolegyně a kolegové, jestli jsme schopni tvrdit takovéto věci při obhajobě podobných konceptů, pak sami vytváříme potenciál velkého zklamání. Zklamání z účinků toho, jak bude zákon v realitě fungovat. Přece zákon na ochranu spotřebitele, který projednávala a schválila tato Poslanecká sněmovna, už dnes říká, že prodávající, resp. ten, kdo poskytuje službu, je povinen vydat na požádání doklad.
***