(18.10 hodin)
(pokračuje Němcová)
Druhý pozměňovací návrh se týká účinnosti, kde navrhuji změnu v několika alternativách. Navrhuji dosavadní účinnost, která je stanovena k 1. lednu 2007, posunout: za prvé - k 1. lednu 2008; za druhé - k 1. lednu 2009; za třetí - k 1. lednu 2010; za čtvrté - k 1. lednu 2011; za páté - k 1. lednu 2012.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní místopředsedkyni Němcové. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Gongol. Připraví se pan poslanec Melčák.
Poslanec Jaroslav Gongol: Já jsem vám slíbil, že čas ušetřím na písemném pozměňovacím návrhu. Chtěl bych ještě říci -
Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane poslanče, promiňte mi, že vám vstoupím do řeči. Je ten písemný pozměňovací návrh směrován k usnesení rozpočtového výboru? Ano, takže jste správně předjímal.
Poslanec Jaroslav Gongol: Ano, předvídal jsem to. Chci ještě upozornit na to, že i v tomto svém pozměňovacím návrhu uznávám například institut paušální části, kde by nemuseli tito podnikatelé mít fiskální pokladny. To je i odpověď na stanovisko, které předložila paní místopředsedkyně Němcová.
Chtěl bych ale ještě doplnit tento pozměňovací návrh, a to v bodě 2 písm. p), kde za slovem "hotovosti" je čárka a pokračuje se v tomto znění: "nebo úhrady vykonané prostřednictvím elektronického platebního prostředku, ceninou nebo šekem".
Bod 9 chci doplnit. Na konci věty za slovo "pokladny" dát novou větu: "O tuto částku se sníží i minimální základ daně stanovený v zákoně o daních z příjmů." *Je to zákon 586/1992 Sb., o daních z příjmů.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Gongolovi. Hovořit bude pan poslanec Miloš Melčák. Připraví se pan poslanec Václavek, potom pan poslanec Kučera.
Poslanec Miloš Melčák: Děkuji vám, pane místopředsedo, za udělení slova. Vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych v podrobné rozpravě přednesl k tomuto návrhu zákona tyto pozměňovací návrhy.
První pozměňovací návrh se vztahuje k § 6 ke znění, které nám bylo předloženo rozpočtovým výborem. V tomto § 6 se na závěr vkládá nové písmeno f), které zní:
"f) osvědčení od pověřené autorizované osoby /poznámka pod čarou číslo 2 - předpokládám, že můžeme použít stávající poznámku pod čarou z písmene d)/, kterým dokládá způsobilost registrační pokladny podle § 7 a 8 tohoto zákona."
Poznámka pod čarou číslo 2 zní: "§ 12 zákona číslo 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších zákonů."
Stručné zdůvodnění. Tento návrh spočívá v tom, že podle mého názoru je vhodné, abychom zpřísnili podmínky pro udělení certifikace především tím, že doplníme to osvědčení, které navrhuji v písmenu f), o pověřené autorizované osoby, a tím využijeme dobrodiní zákona č. 22/1997, které se používá u jiných přístrojů tohoto typu, a jsou s ním dobré zkušenosti.
Nyní mi dovolte, abych přednesl druhý pozměňovací návrh. Spočívá v tom, že navrhuji, aby se za dosavadní část třetí vložila část čtvrtá, která zní:
"Část čtvrtá - Změna zákona o dani z přidané hodnoty.
V § 71 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, se za odstavec 13 vkládá nový odst. 14, který včetně poznámky pod čarou číslo 49a zní: (14) Od daně je osvobozen dovoz zboží zabaveného a propadlého při řízení podle zvláštního předpisu /poznámka pod čarou 49a/, pokud je zboží bezúplatně předáno humanitárním a charitativním organizacím nebo sociálním a zdravotnickým zařízením činným na území České republiky k bezúplatnému rozdání zboží sociálně potřebným osobám." Poznámka pod čarou 49a zní: "Zákon č. 191/1999 Sb., o opatřeních týkajících se dovozu, vývozu a zpětného vývozu zboží porušujícího některá práva duševního vlastnictví a o změně některých dalších zákonů." Dosavadní odstavce č. 14 a 15 se označují jako 15 a 16.
Druhá část tohoto pozměňovacího návrhu se týká účinnosti, to znamená dosavadní část čtvrtá se především označuje jako část pátá a do jejího znění se za číslovku 2005 doplňuje: "s výjimkou části čtvrté, která nabývá účinnosti dnem vyhlášení."
Dovolte mi stručné odůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu. My si pamatujeme z nedávné doby, že jsme v rámci humanitární akce na základě zkušeností z povodní umožnili, aby zboží, které bylo zabaveno celníky při kontrole padělků a nedovolených napodobenin, bylo předáno bezúplatně humanitárním a charitativním organizacím nebo sociálním a zdravotnickým zařízením, jako jsou například domovy důchodců, dětské domovy, kojenecké ústavy apod., a to bez vyměření daně z přidané hodnoty, jak jsme se domnívali. Bohužel výklad zákona, tak jak byl schválen, neumožňuje, aby tato daň nebyla vybírána, takže když dáme humanitárním organizacím tyto výrobky, ony musejí odvést příslušnou daň z přidané hodnoty. Od cla jsou sice osvobozeny, ale od daně z přidané hodnoty ne.
Omlouvám se, že takovýmto způsobem vkládám do zákona novelu jiného zákona, ale vzhledem k tomu, že se to týká poskytování pomoci humanitárním organizacím, očekávám od Poslanecké sněmovny, že mi umožní, aby se to tak stalo, a že tento návrh schválí. Děkuji vám všem za trpělivost a pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Melčákovi. Hovořit bude pan poslanec Václavek, poté pan poslanec Doktor.
***