(9.10 hodin)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Já se jen podívám do svého programu - zařazujete již zařazené. Pracujeme tak efektivně ve vedení Sněmovny, pane poslanče: v pátek 26. 11. 1999 - spotřební daně, třetí čtení, tisk 754. Ani nevíte, koho máte v čele Sněmovny.
Pan kolega Hojda.
Poslanec Pavel Hojda: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, navrhuji, aby volební body číslo 69 a 70 - to jsou body Návrh na jmenování člena kontrolní rady Grantové agentury České republiky a Návrh na volbu členů Rady Státního fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie - byly zařazeny na dnes půl hodiny před polední přestávkou. Protože volební komise navrhuje volbu tajnou, je zapotřebí, aby se doopravdy dnes tyto volby konaly, aby případné druhé kolo mohlo být uskutečněno zítra.
Děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Kdo další se hlásí? Nikdo. Zahájíme tedy dnešní jednání reálně dvojím procedurálním hlasováním.
Nejprve o návrhu pana kolegy Fischera, zařadit smlouvu zkráceně EUMETSAT na pátek za pevně zařazený bod číslo 76. Prosím všechny přítomné, aby se zaregistrovali svými kartami.
Zahajuji hlasování (číslo 132). Ptám se, kdo je pro tuto změnu, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Z přítomných 133 pro návrh 118, proti 1. Návrh byl přijat.
Nyní budeme hlasovat o druhém návrhu, a to předsedy volební komise, zařadit dva volební body, body 69 a 70, na dnešní jednání půl hodiny před začátkem polední přestávky.
Zahájil jsem hlasování číslo 133. Kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?
Z přítomných 141 pro návrh 96, proti 3. Návrh byl přijat.
Vzhledem k tomu, že jste mi ne všichni věnovali dostatečnou pozornost při úvodu dnešního jednání, zopakuji ještě jednou sled bodů, tak jak je budeme nyní projednávat. Jednání zahájíme projednáváním bodu číslo 23, poté budeme pokračovat v projednávání druhých čtení zákonů, tedy bodů číslo 17, 18, 19, 20 a eventuálně dalších. Platí to, že na odpoledne je určen čas na ústní interpelace. Informuji vás, že nejsou žádné písemné interpelace, což znamená, že od 16.30 hodin můžeme pokračovat dál v projednávání zákonů ve druhém čtení. - Omlouvám se, prvním bodem po ústních interpelacích bude bod 42, což je novela vodního zákona, prvé čtení.
Zahajuji projednávání bodu číslo
23.
Vládní návrh zákona o podpoře výstavby družstevních bytů
ze Státního fondu rozvoje bydlení a o změně některých zákonů
(zákon o podpoře výstavby družstevních bytů)
/sněmovní tisk 816/ - prvé čtení
Z pověření vlády tento návrh uvede ministr pro místní rozvoj pan Jiří Paroubek. Prosím, pane ministře.
Paní kolegyně Nováková má náhradní kartu č. 14.
Ministr pro místní rozvoj ČR Jiří Paroubek Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi stručně uvést vládní návrh nového zákona, jehož cílem je výrazně zvýšit dostupnost nových nájemních bytů. Návrh tohoto nového zákona reaguje na skutečnost, že v současnosti není v České republice k dispozici žádný právní předpis umožňující poskytovat podporu na výstavbu družstevních bytů s finanční účastí svých členů pro řešení jejich bytové potřeby. Oživení družstevní bytové výstavby také odpovídá celkovému trendu zdůraznění role družstev, a to jak v dokumentech evropských institucí, tak i v dokumentech OSN.
Nesdílím názor některých rádoby odborníků, kteří tvrdí, že bytové družstevnictví je reziduem 19. století. Naopak, jsem pevně přesvědčen, že principy solidarity, spoluodpovědnosti, dělby práce a společné péče o majetek jsou i dnes moderní, jsou to základy, na nichž je možné stavět i ve třetím tisíciletí, a to v oblasti bydlení.
Praxe uplynulých let jasně prokázala, že družstevní bydlení, které kombinuje široká uživatelská práva na straně jedné a finanční participaci nájemců na straně druhé, představuje perspektivní formu bydlení pro mnoho domácností, zejména rodin se středními příjmy. Tuto skutečnost do značné míry dokazuje i fakt, že princip družstevní výstavby zahrnující finanční spoluúčast budoucích nájemců se v průběhu devadesátých let minulého století prosadil i v rámci některých dotačních nástrojů, které však měly být ve skutečnosti původně zaměřeny na výstavbu čistě nájemních obecních bytů. Z tohoto pohledu lze předkládaný návrh zákona chápat jako nástroj, který umožní využít oblíbený princip finanční participace nájemců a zároveň nahradit předchozí nezacílené plošné podpory, které byly pro stát velmi drahé a byly využívány často domácnostmi s vysokými či vyššími příjmy na víceméně nadstandardní bydlení ve formě odloženého vlastnictví.
Cílem návrhu zákona je vytvořit podmínky pro rozvoj výstavby nájemních bytů do vlastnictví právnické osoby, jejíž členové se budou na výstavbě finančně podílet a stanou se poté nájemci takto postavených nájemních bytů provozovaných na neziskovém principu. Účelem je tak umožnit poskytování podpory na výstavbu družstevních bytů určených výhradně členům družstva.
Zákon také stanoví podmínky pro nakládání s družstevními nájemními byty pořízenými s podporou podle navrhovaného zákona tak, aby byla dlouhodobě zajištěna nájemní povaha těchto bytů. Zákon určuje maximální podlahovou výměru takto pořizovaných nájemních bytů, čímž se nepřímo přispěje k vymezení příjmové skupiny občanů, pro něž je tato výstavba přijatelná. Jde o domácnosti se středními příjmy, jde o lidi ze středních vrstev, o lidi, kteří se mohou podílet na financování bytů, jichž budou uživateli.
***