(16.00 hodin)

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážený pane poslanče, beton má již po pěti dnech 70 procent pevnosti, takže v tom se nebudeme přesvědčovat, že bychom mohli takto o dny soupeřit. Přesto si myslím, že seriózní odpověď je taková, že zahájení výstavby dálnice v úseku Hladké Životice - Bílovec i Bělotín - Hladké Životice by mělo být někdy v období osmého až devátého měsíce 2005. Pokud nebude tato stavba zahájena v této době, tak bude muset být přijat velmi tvrdý režim pro následné výběrové řízení a dodavatele. Uznávám, že jsou to termíny velmi napnuté, ale jsou zvládnutelné a věřím, že zvládnuty budou.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji a to je asi vše k této interpelaci pana poslance Chytky. Další interpelací je interpelace místopředsedy Sněmovny Ivana Langera, která se týká ministra vnitra Františka Bublana, a předmětem jsou zimní pneumatiky pro Policii ČR. Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážený pane předsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové. Rád bych se obrátil se svojí ústní interpelací na ministra vnitra pana Bublana, a to na základě informací, které se objevily v tisku a které říkají, že Policie ČR nemá dostatek finančních prostředků na to, aby všechna policejní vozidla, která policie ČR má k dispozici, byla v souvislosti s nástupem zimního období přezuta na pneumatiky se zimním vzorkem. Podle těchto informací se vedení policie mělo rozhodnout velmi šalamounsky, že se zimní pneumatiky dají pouze na přední kola, zatímco zadní kola zůstanou s letními pneumatikami. Podle odborníků na bezpečnost silničního provozu je toto řešení nejhorší z řešení vůbec možných.

Moje otázka je tedy logická. Já vím, že za rozpočet, se kterým hospodaří policie a Ministerstvo vnitra v tomto roce, pan ministr Bublan zodpovědný není. Ten připravoval jeho předchůdce Stanislav Gross. Nicméně přesto mě zajímá, zda tato informace, že v policii není dostatek peněz na zimní pneumatiky pro policejní vozidla, je informace pravdivá. Za druhé, pokud je pravdivá, kdo je za tento šlendrián nejvyššího charakteru, který ohrožuje na životě nejenom příslušníky policie, ale všechny účastníky silničního provozu, kdo je za tento šlendrián zodpovědný? A za třetí - co se bude dít? Zda tedy policie a ministr vnitra najde dostatek finančních prostředků a koupí se všechny pneumatiky pro všechna kola všech vozidel Policie ČR, anebo zda policie přes zimu prostě jezdit nebude.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, slyšeli jsme interpelaci a prosím pana ministra vnitra Františka Bublana, aby využil svůj čas k odpovědi. Prosím.

 

Ministr vnitra ČR František Bublan Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, páni poslanci. Velmi rád na tuto interpelaci odpovím. Začnu tím, že když jsem se dozvěděl, možná jako vy ze sdělovacích prostředků, že taková situace v policii nastala, že ne všechna auta jsou vybavena zimními pneumatikami, tak mě to nepohoršilo v tom smyslu, že by došlo k nějakému přestupku, protože víte sami, že přestupek to není, ale je to obava o to, aby policisté, kteří musí jezdit do všech možných terénů za jakéhokoliv počasí a do všech možných situací, tak aby byli vybaveni tak, aby nedošlo k ohrožení jejich zdraví a života. Takže jsem se začal zajímat o tuto situaci, o to, jak to vzniklo, jak je to možné, že ne všechna vozidla jsou takto vybavena, a bohužel jsem dospěl k tomuto poznání:

Ještě v polovině 90. let ta vozidla takto dobře vybavena byla. Potom došlo k tzv. balíčkovému opatření a důsledek těch balíčků byl ten, že se začalo šetřit, kde se dalo, a policie šetřila i na tom, že nenakupovala dostatek těchto zimních gum. Ta situace se jaksi pomalu zlepšovala, ale ještě není zcela dokonalá, takže v tuto chvíli mohu říci, že policie má asi osm tisíc vozidel, která užívají především uniformovaní policisté, a těch osm tisíc vozidel je z poloviny, to znamená čtyři tisíce - jsou vybaveny kompletně. Další čtyři tisíce jsou vybaveny tak, jak zde říkal pan místopředseda Langer, to znamená napůl, pouze hnací náprava je vybavena zimními pneumatikami.

Mě to samozřejmě neuspokojilo a vím, protože sám jsem také nějakou dobu jezdil, vím, že na brzdění vozidla to zrovna není to nejlepší. Ta hnací náprava je dobrá na to, že se vyjede do nějakého kopce nebo v nějakém obtížném terénu, ale pokud se musí zabrzdit, tak to s tím dělá docela divy. Takže to mě neuspokojilo.

Včera bylo zasedání všech krajských ředitelů, kterého jsem se zúčastnil, a jednak jsem vydal pokyn a jednak jsme řešili i finanční možnosti. Výsledek je takový - během 14 dnů všechny krajské správy učiní taková opatření, aby všechna vozidla byla vybavena kompletně a během dalších 14 dnů toto dovybavení ještě udělá správa hlavního města Prahy a správa Středočeského kraje, protože tam se jedná o větší množství těch pneumatik a je třeba na to vypsat výběrové řízení. Takže vím, že to nějakou chvíli potrvá, ale nebudou to dlouhé měsíce, bude to několik týdnů, a samozřejmě musím říci, že budeme muset někde ty miliony na to vzít a zastavit nějaké investice nebo zastavit nějaké akce, abychom ty peníze na to mohli použít.

To asi tolik. Částečně se přikláním k obavám pana místopředsedy Langera, ale současně vám sděluji, že tato situace řešena bude a už dnešním dnem se začíná řešit.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Slovo si vezme ještě jednou místopředseda Sněmovny Ivan Langer.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážený pane předsedo, pane ministře, přiznám se, že vaše odpověď mě v žádném případě nemohla uspokojit, neboť začít řešit problém v okamžiku, kdy nastane, je důkazem něčí neschopnosti. Začít řešit problém neexistujících zimních pneumatik v okamžiku, kdy v České republice padá sníh, je sice hezké, ale povede to k tomu, že zimní pneumatiky budou na jaře příštího roku.

Já se ptám a na to chci znát odpověď, kdo je zodpovědný za to, že policie nebyla schopna předvídat to, že v zimě napadne sníh a že bude potřeba jezdit se zimními pneumatikami. A prosím, nesvádějte to na balíčky opatření z roku 1997. Od té doby přece uplynulo již sedm let, a jestli tento případ zůstane bez jasného konce, bez jasného povolání k odpovědnosti zodpovědných lidí, je to jenom další důkaz neschopnost vedení policie a neschopnosti Ministerstva vnitra. V tuto chvíli já říkám, že neviním přímo vás, v tuto chvíli ale je zodpovědnost jasná. Za tuto situaci, která ohrožuje nejenom policisty, ale i občany České republiky, může bývalý ministr vnitra Stanislav Gross a policejní prezident.

Pane ministře, aspoň vám dám na večer na čtení Černou knihu policejních hříchů za uplynulý rok. Třeba tam najdete i ty pneumatiky. Děkuji. (Ivan Langer předává ministru vnitra Františku Bublanovi uvedenou publikaci.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan ministr určitě využije času, který má ještě na druhou reakci v této interpelaci.

 

Ministr vnitra ČR František Bublan Pane místopředsedo, děkuji za tu knihu. Tedy nevím, jestli ji budu číst dneska - abych mohl usnout.

K té odpovědnosti. Já se nechci z toho vyviňovat nebo nechci zde říkat to, že jsem si to měl zjistit, i když dost těžko si mohu představit situaci, že bych jaksi obcházel policejní auta a díval se, jestli mají zimní gumy. To mě ani nenapadlo, že taková situace nastala. Ale jak jsem zjišťoval ten stav, tak jsem skutečně dospěl k tomu, že je to důsledek balíčkových opatření. Od té doby se to začalo vléci a policie a možná i ti činitelé, které ženete k zodpovědnosti, postupně ten stav vylepšovali a doplňovali ty zimní gumy. Není to nějaké úmyslné zavinění, ale je to důsledek toho, že policie těch finančních prostředků neměla a nemá dostatek na to, aby mohla okamžitě, jak se říká, zaplácnout nějaké místo, které nastalo určitým skutkem, a to bohužel se stalo v roce 1997.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. To je poslední, co bylo řečeno k této interpelaci. A poslední, která pravděpodobně dnes může být přednesena v čase, který máme k dispozici, je interpelace pana Zbyňka Novotného na ministryni školství. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP