(16.20 hodin)
Poslankyně Veronika Nedvědová: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, legislativní návrh Královéhradeckého kraje se týká, jak již říkal pan hejtman, rozšíření okruhu objektů uvedených ve vodním zákonu, § 38 odstavec 4, a tím i výjimek pro vypouštění odpadní vody neobsahující nebezpečné závadné látky nebo zvlášť nebezpečné závadné látky podle § 39 odstavec 3 vodního zákona do půdních vrstev, z nichž by mohly do vod podzemních vniknout.
Stávající znění paragrafu 38 odstavec 4 je tvrdší než předpisy Evropských společenství. Tímto ustanovením bylo zamezeno praktickým řešením mnohých složitě řešitelných situací při vypouštění odpadních vod především v horských oblastech. Snahou návrhu je i omezení neúčelného vynakládání prostředků ze strany vlastníků či provozovatelů staveb ubytovacích zařízení.
Navrhovaná úprava nebude mít žádný dopad na veřejné rozpočty, a proto doporučuji tuto novelu postoupit do druhého čtení.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, paní poslankyně. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám písemné přihlášky. (Námitky.) Přece jen - paní poslankyně Gruntová. Prosím.
Poslankyně Jitka Gruntová: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážené kolegyně a kolegové, předložený návrh zákona, jak už bylo řečeno, rozšiřuje možnost povolit vypouštění odpadních vod do podzemních vod, a to pro stavby ubytovacích zařízení. Zákon číslo 254/2001 Sb., o vodách, v ustanovení paragrafu 38 odstavec 4 skutečně připouští určitou výjimku ze zákazu přímo vypouštět odpadní vody do vod podzemních. Výjimka však vychází ze skutečnosti, že pro znečištění podzemních vod jsou vždy podstatné dva faktory. Faktor kvality, jaká látka je vypouštěna, a faktor kvantity, jaké množství je vypouštěno. Je potřeba zdůraznit, že i velké množství relativně neškodné, leč cizorodé látky vypouštěné v jednom konkrétním místě může způsobit zásadní zhoršení stavu podzemních vod. Přitom onen faktor kvantity se daleko obtížněji nejenom stanovuje, ale především se těžko kontroluje. Spíše bychom mohli konstatovat, že se ve většině případů prakticky zkontrolovat nedá.
Současné ustanovení paragrafu 38 odstavec 4 předem eliminuje onen faktor kvantity skutečností, že výjimka může být povolena pouze v případě objektů rodinných a u staveb určených k individuální rekreaci. Doplněním předloženého ustanovení by došlo v řadě případů k podobné situaci, jako bychom veškeré odpadní vody z malé obce, to je desítky až stovky obyvatel, vypouštěli v jednom místě přímo do podzemních vod. Stanovit kritické objemy tímto způsobem vypouštěných odpadních vod by bylo problematické a kontrola dodržování takto stanovených objemů prakticky nemožná.
Pokud jde už o zmiňovaný soulad či nesoulad s právem Evropských společenství, nelze jednoznačně určit, zda je navrhovaná právní úprava v souladu se směrnicí 2000/60/ES, jak se uvádí v informačním podkladu Parlamentního institutu č. 07 59 P z října letošního roku. Je ovšem potřeba konstatovat, že navržená změna je minimálně v rozporu s environmentálními cíli této rámcové směrnice o vodách, které jsou definovány v jejím článku 4 a kde je ve třech bodech stanoveno, že členské státy za prvé - provedou potřebná opatření k zamezení nebo omezení vstupu znečišťujících látek do podzemních vod a k zamezení zhoršení stavu všech útvarů podzemních vod, za druhé - zajistí ochranu zlepšení stavu a obnovu všech útvarů podzemních vod, za třetí - provedou za účelem účinného snížení znečištění podzemních vod potřebná opatření k tomu, aby zvrátily jakýkoli významný a trvající vzestupný trend koncentrace jakékoli znečišťující látky jako důsledku dopadů lidské činnosti.
V navrhovaném opatření bychom vytvářeli předpoklad směřující proti všem třem výše uvedeným částem článku 4 směrnice 2000/60/ES a z těchto důvodů navrhuji zamítnutí návrhu. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Zaznamenávám návrh na zamítnutí. Ptám se, kdo další se hlásí do obecné rozpravy. Nikdo se nehlásí do obecné rozpravy k tomuto návrhu zastupitelstva? Pokud tomu tak není a nikdo nebude vystupovat, končím obecnou rozpravu.
Byl tady předložen návrh na zamítnutí. Nevím, jestli předkladatel nebo paní zpravodajka si ještě vezmou slovo. Ne. Takže zbývá pouze hlasovat o návrhu na zamítnutí, který tady zazněl.
Mám návrh, abych vás všechny odhlásil, takže vás všechny odhlašuji. Prosím, abyste se všichni, kteří chcete hlasovat, dostavili do hlasovací síně a abyste se všichni přihlásili. Budeme hlasovat o návrhu paní poslankyně Gruntové, která navrhla předložený návrh zastupitelstva Královéhradeckého kraje v prvním čtení zamítnout.
Věřím, že jsou tady všichni, kteří mají zájem hlasovat, a že se můžeme do tohoto hlasování pustit. Hlasujeme o návrhu na zamítnutí.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, zamítnout tento návrh, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu na zamítnutí?
Hlasování má pořadové číslo 141. Přítomno bylo 86 poslanců, pro hlasovalo 59, proti 23. Takže tento návrh na zamítnutí byl přijat.
Děkuji předkladatelům a paní zpravodajce. Končím projednávání návrhu a zároveň bodu 42.
Nyní bych poprosil pana předsedu Hojdu, který už je přítomen, aby nás seznámil s výsledky návrhu na jmenování člena kontrolní rady Grantové agentury České republiky a volby členů Rady Státního fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, pane předsedo. Já se omlouvám, byl jsem vyzván hned po ústních interpelacích, ale byl jsem zrovna na cestě. Seznámil bych vás s výsledky voleb.
Hlasování o návrhu na jmenování člena kontrolní rady Grantové agentury České republiky (bod 69) z dnešního dne:
Počet vydaných hlasovacích lístků 186, počet odevzdaných platných i neplatných hlasovacích lístků 163. Neodevzdáno tedy 23 hlasovacích lístků. Pro pana Zdeňka Klanicu bylo odevzdáno 109 hlasů.
Na základě výsledků hlasování konstatuji, že Poslanecká sněmovna jmenuje členem kontrolní rady Grantové agentury České republiky pana Zdeňka Klanicu. Tímto je volba skončena.
***