(10.50 hodin)
(pokračuje Škromach)

Senát schválil v podstatě dva pozměňovací návrhy, které se týkají jednak odsunutí účinnosti služebního zákona pro policii, hasiče a další, a zároveň schválil změnu zákona, která se týká ústavních činitelů, soudců, státních zástupců a dalších, které upravuje tento zákon, v tom smyslu, že - když to řeknu jednoduše - odmrazuje platy těchto ústavních činitelů a dalších, na které se tento zákon vztahuje. To je významná změna oproti stávajícímu stavu.

Pokud budeme rozhodovat o této věci, tak samozřejmě tady budou hrát důležitou roli i finanční prostředky, které by měly rozpočtový dopad. Schválení senátní verze má nejmenší rozpočtový dopad. Schválení původní verze by bylo optimální finančně. Pokud by nebyla schválena žádná verze, pak dopad do státního rozpočtu by byl v rozsahu přibližně 10 až možná 12 miliard korun. To je situace, která by nastala poté, pokud by nebyla schválena žádná varianta návrhu tohoto zákona.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Chce se vyjádřit pan kolega Václavek? Nechce.

Otvírám rozpravu. Jako první dávám slovo paní senátorce, poté pan ministr financí, pak pan kolega Kalousek, pak pan kolega Kasal.

 

Senátorka Soňa Paukrtová: Já vás dlouho nezdržím, ale jsem povinna jako zástupce Senátu tady krátce pohovořit. Jenom doplním pana ministra Škromacha. Ty pozměňovací návrhy byly trochu rozsáhlejší a zmíním se o nich opravdu jenom velmi krátce.

Za prvé jsou to pozměňovací návrhy související s posunem úplné účinnosti služebního zákona. Senát se snažil zabránit tomu, aby nevznikl stav, aby od 1. ledna 2005 v právním řádu nebyl zákonný podklad pro jmenování, odvolání některých zaměstnanců. Jedná se o funkce hlavního hygienika, jeho zástupce, ředitelů krajských hygienických stanic atd.

Potom je tam celá řada pozměňovacích návrhů legislativně technické povahy souvisejících se zrušením institutu dalšího platu, resp. dalších odměn. Pozměňovací návrh týkající se místopředsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a jeho platových náležitostí - tady toto ustanovení Senát vypustil z toho prostého důvodu, že má pocit, že tam nebyla celá řada věcí zvážena a že by bylo účelné provést na úrovni vlády, nikoliv poslaneckým návrhem zákona.

Je tam ten významný pozměňovací návrh související s posunem účinnosti zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů a zákona o změně zákonů, a to o jeden rok. A dále pozměňující návrh směřující k tomu, aby tzv. zmrazení platů představitelů státní moci, některých státních orgánů, poslanců Evropského parlamentu, soudců a státních zástupců bylo omezeno pouze pro rok 2004. Senát většinově, a nebyl to názor všech senátorů, měl za to, že zmrazení platů ústavních činitelů a všech dalších je nesystémové řešení a populistické gesto. A musím říct, že tento návrh v Senátu převážil.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Nyní má slovo pan ministr Sobotka, potom pan kolega Kalousek, Kasal a Recman.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, musím říci, že Senát nám tím, jakým způsobem přijal kombinaci pozměňujících návrhů k tomuto návrhu zákona, vytvořil skutečně velmi nelehkou situaci. Senát bohužel zkompiloval původní vládní návrh, který navrhuje odložení zákona o státní službě a některé doprovodné změny, které mají významně pozitivní fiskální dopad, s návrhem na rozmrazení platů ústavních činitelů.

Tento návrh je v rozporu s politikou vlády. Politika vlády počítá s tím, že tyto platy mají zůstat do roku 2006 na stejné nominální úrovni.

Tento návrh Senátu, tak jak byl schválen, je, musím říci, návrhem, který je velmi obtížně přijatelný. Hlasování, které za chvíli budeme v Poslanecké sněmovně absolvovat, může rozhodnout o poměrně výrazných přesunech finančních prostředků, a to nejenom v příštím roce, ale i v následujícím období. To hlasování nebude jednoduché, a ať projde ta, či ona varianta, každá z nich je spojena s rozsáhlými legislativními problémy. Každá z těchto variant je spojena s minusovými či plusovými dopady na celkovou bilanci českých veřejných rozpočtů.

Právě proto, že toto hlasování je velmi rozporuplné, právě proto, že v tuto chvíli nelze ani na půdě Poslanecké sněmovny odhadnout, jak toto hlasování dopadne, mi dovolte, abych ještě před tímto hlasování seznámil Poslaneckou sněmovnu se stanoviskem sociální demokracie.

Sociální demokracie formulovala své stanovisko předem pro případ, že v této Poslanecké sněmovně získá podporu sněmovní verze zákona, která by odložila účinnost zákona o platu příslušníků bezpečnostních sborů a současně rozmrazila platy ústavních činitelů. Pro případ, že v Poslanecké sněmovně zvítězí tato verze zákona, sociální demokracie jednoznačně prohlašuje:

Za prvé. Nebudeme souhlasit s žádnými přesuny finančních prostředků z těch kapitol státního rozpočtu, do kterých byly tyto finanční prostředky přesunuty proto, aby mohl být aplikován zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. S žádnými přesuny finančních prostředků v rámci nyní schvalovaného zákona o státním rozpočtu nebude sociální demokracie souhlasit. Je to podmínka, která je kategorická, je to podmínka, která váže na souhlas sociální demokracie s tímto návrhem rozpočtu a přirozeně váže i na pokračování této vládní koalice. To za prvé.

Za druhé. Většinu těchto finančních prostředků, které již byly poskytnuty v rámci návrhu rozpočtu na příslušné kapitoly, navrhneme jako sociální demokracie, aby tyto finanční prostředky byly použity na navýšení nadtarifních složek, popřípadě tarifních složek platů příslušníků bezpečnostních sborů. I v případě, že Poslanecká sněmovna nyní rozhodne o tom, že zákon o platech příslušníků ozbrojených sborů bude odložen, sociální demokracie bude prosazovat, aby většina prostředků, která již byla v návrhu rozpočtu vyčleněna, byla použita na zvýšení platů příslušníků bezpečnostních sborů.

V obou variantách tedy dojde v příštím roce ke zvýšení platů příslušníků bezpečnostních sborů. Vláda má exekutivní nástroje, kterými je schopna zajistit zvýšení těchto platů v přiměřeném rozsahu i bez toho, aniž by od 1. ledna platil zákon o platech příslušníků bezpečnostních sborů.

Za třetí bych chtěl jasně deklarovat vůli sociální demokracie a po konzultaci s premiérem i vůli předsedy vlády této země navrhnout Poslanecké sněmovně v případě, že dojde ke schválení senátní verze, zákon, který vrátí platy politiků na původní úroveň, která je. Takovýto návrh vláda Poslanecké sněmovně předloží v případě, že by schválením senátní verze zákona došlo k dočasnému rozmrazení platů ústavních činitelů. Pokud jde o platy politiků, vláda v této věci má jasno a bude nadále uplatňovat svoji politiku, která je založena na zmrazení těchto platů do roku 2006 v rámci reformy veřejných rozpočtů.

Za čtvrté bych chtěl pro případ schválení varianty Senát jasně deklarovat, že vláda připraví během příštího roku novelu zákona o platech příslušníků bezpečnostních sborů, popřípadě související změny, které se týkají odměňování vojáků z povolání, tak aby v této oblasti byly nastaveny přiměřené a spravedlivé podmínky pro odměňování příslušníků ozbrojených sborů včetně příslušníků armády. Domníváme se jako sociální demokracie, že v této oblasti existuje společenský dluh, že odměňování těchto příslušníků je potřeba zlepšit, a je v každém případě ve vládě sociální demokracie připravena prosazovat novelu zákona o platech, která během příštího roku využije toho, že účinnost bude odložena, a připraví lepší a spravedlivější podmínky pro odměňování v této oblasti.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP