(11.40 hodin)
Poslankyně Lucie Talmanová: Děkuji vám za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Moje poznámka bude opravdu faktická.
Pan kolega Filip zde zpochybnil moje napadení této předlohy z důvodu její neústavnosti. Já si tedy dovolím nyní ocitovat ze všem vám známého sněmovního tisku 810/1: "Za velmi problematické považuje vláda ustanovení § 19 předloženého návrhu zákona, v němž je navržena transformace zdravotnických zařízení, jejichž zřizovatelem jsou kraje a obce, na veřejnoprávní zdravotnická zařízení přímo ze zákona, což lze považovat za zásah státu do samostatné působnosti krajů a obcí, který není v souladu s ústavním pořádkem." Stanovisko vlády k návrhu zákona o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních.
Děkuji. (Tleskají poslanci ODS.)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní vystoupí ještě s faktickou poznámkou pan místopředseda Vojtěch Filip a poprosím paní ministryni, aby ještě chvilinku měla trpělivost, protože faktická poznámka má přednost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já chápu, je vidět, že paní kolegyně Talmanová přesně četla tento tisk a § 19 je skutečně jedním z tzv. transformačních přechodných ustanovení. Ale transformační přechodná ustanovení jsme si tady od roku 1990 užili v tolika předpisech a Ústavní soud zatím nezrušil žádné takové přechodné ustanovení, že pochybuji o tom, že vyjádření vlády má validitu rozhodnutí Ústavního soudu. Pokud zůstane, a já věřím, že nezůstane § 19 v současném textu, protože tam má být nabídnuta jenom lhůta k tomu, kdy má nebo nemá poskytnout tomu konkrétnímu zařízení prostor pro transformaci, a pokud to neudělá, bude na kraji.
Ale znovu opakuji, že i krajská samospráva - a na tom trvám - je vázána Ústavou České republiky. Neznám žádného hejtmana, který by měl nepřísahat na Ústavu České republiky, který by měl mít možnost porušovat Ústavu České republiky a její zákony. On má stejnou přísahu jako my.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní má slovo paní ministryně Milada Emmerová.
Ministryně zdravotnictví ČR Milada Emmerová Vážená paní místopředsedkyně, vážení přítomní, já bych chtěla především poděkovat za projev pana místopředsedy Filipa, který vystihuje plně podstatu věci, o které chci hovořit i já. Proto můj projev bude velmi stručný.
Je mi líto, že někteří kolegové a kolegyně nechápou anebo nechtějí pochopit, proč je zmíněný návrh předkládán. Jak jistě víte, v některých krajích již došlo a v jiných krajích se připravuje změna právní formy nemocnic, které byly na kraj převedeny v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů na obchodní společnosti, tedy na akciové společnosti nebo společnosti s ručením omezeným. Kraje tento svůj postup odůvodňují zejména tím, že forma příspěvkové organizace v oblasti zdravotnictví nevyhovuje a že nebyla dosud přijata žádná jiná vyhovující právní úprava, která by pro resort zdravotnictví umožňovala zřizovat a provozovat ústavní zdravotnická zařízení jako neziskové organizace.
Návrh zákona předložený skupinou poslanců je podle mého soudu logickou reakcí na tuto chybějící zákonnou úpravu. V této souvislosti musím potvrdit, že tuto iniciativu vítám, neboť s aktivitami krajů směřujícími k přeměně nemocnic na obchodní společnosti souhlasím jen s výhradami, jenom s tím omezením, resp. považuji tento krok za velmi urychlený. Tento názor jsem již několikrát veřejně vyjádřila.
Údaje v některém denním tisku, které mi do úst vložil někdo jiný, například předseda Odborového svazu zaměstnanců ve zdravotnictví pan doktor Schlanger, tak to nejsou údaje pravdivé. Já jsem vždy toto hájila a i na vládě při jejím zasedání, kde byl tento návrh projednáván, jsem toto hájila. Dokonce jsem přednesla takové argumenty, že vláda upustila od negativního stanoviska a s ohledem na některé vady v této normě, které byly potom explicitně vyjádřeny, se k tomuto návrhu postavila neutrálně.
Chci jenom podotknout, že zdravotnictví jako veřejná služba, tedy nikoliv jako byznys, z podstaty věci nemohou dokonale zajišťovat obchodní společnosti. To je prostě ekonomická poučka, kterou nám při několika sezeních sdělil pan inženýr Dittrich, který přednášel tyto věci na amerických univerzitách.
Předložený návrh, jak ostatně vyplývá i z tisku 810/1, tedy ze stanoviska vlády, má určité věcné, právní i legislativní nedostatky a není ve všech částech dopracovaný. Předpokládám proto, že půjde o návrh zákona, který bude podrobně diskutován v Poslanecké sněmovně, což už se nakonec děje, a především na půdě výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Počítám tak s tím, že tento návrh bude upraven tak, aby vady, které jsou mu vytýkány, byly napraveny.
Současně však sděluji, že i Ministerstvo zdravotnictví v souladu se svou koncepcí i s programovým prohlášením vlády připravuje návrh zákona o zdravotnických zařízeních, který bude komplexně upravovat problematiku provozování zdravotnických zařízení a jeho součástí bude samozřejmě část věnovaná nové právní formě, veřejné zdravotnické organizaci.
Domnívám se proto, že tento tisk by měl být propuštěn do druhého čtení, tak aby o něm mohlo být diskutováno, jak už jsem předeslala, a aby se vyjasnily názory na tuto problematiku a aby dopracovaný návrh splnil nejlépe zamýšlený účel. Jde skutečně o vážnou věc, vám sděluji. A při své návštěvě v minulém týdnu v Rusku jsem zjistila, kam až věci mohou pokročit. A pokud my budeme neustále politikařit, tak brzy pokročí tak i u nás.
Děkuji za pozornost. (Potlesk zleva.)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní se o slovo přihlásil pan zpravodaj pan poslanec Josef Janeček.
Poslanec Josef Janeček: Vážené kolegyně, vážení kolegové, zachytil bych se oněch posledních slov, která řekla paní ministryně, a to že je to věc velmi velmi vážná. A k tomu, abychom možná pochopili ony procesy a motivace ve zdravotnictví, je skutečně potřeba přestat politikařit a nalít si čistého vína.
Nikdo z nás není příliš spokojen z toho, že kraje převádějí nemocnice na akciové společnosti. Inu, jaký je hlavní motiv toho, že kraje tyto nemocnice na akciovky převádějí? Je to z toho důvodu, že když jsou nemocnice příspěvkovými organizacemi, platí na nich šestnáctitarifový třídní systém, tj. kraje se obávají, a já musím říci bohužel zcela legitimně, že před volbami se ministr rozhodne a posune tarifní stupnici tak, že určí zřizovateli, jaké platy mají brát jeho zaměstnanci.
Pokud se na to podíváte z hlediska manažeringu, zjistíte, že v takovém systému se velmi obtížně, nebo fakticky vůbec nedá pracovat. To byl ten hlavní motiv. A upozorňoval jsem na to i předchozího premiéra i současné manažery, že to je onen problém, že někdo vám jako zřizovateli nebo provozovateli nějakého zařízení určí, jaké budou vaše výdaje na platy. Tato věc kdyby byla odstraněna, tak by padl onen základní motiv ke zřizování akciových společností.
Druhá věc, která tady byla řečena kolegou Filipem, to jsou ony věci o prospěšnosti neziskového sektoru, to jsou věci obecné, na kterých se asi shodneme. I KDU-ČSL má v programu, a možná jako jediná strana, nevím, má v programu existenci neziskového sektoru ve zdravotnictví. Dokonce jsme iniciovali, že ve vládním prohlášení je, že vláda připraví takový zákon. A musím se přiznat, že jsem byl v pokušení vytvářet takovou novelu, ale musím říct, že s velkým respektem jsem od této snahy upustil, protože jsem znal spoustu zákonů, která s takovým nadšením se jala řešit oblasti velmi složité, oblasti managementu, oblasti daní, oblasti převodu majetku.
***