(12.10 hodin)

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Budeme hlasovat o návrhu pana zpravodaje na přerušení projednávání do doby předložení vládního návrhu.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 366 z přítomných 162 pro hlasovalo 65 poslanců, proti 87. Ani tento návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Josef Janeček: Pak je zde návrh kolegyně Talmanové na zamítnutí návrhu.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 367 z přítomných 162 pro návrh bylo 51, proti 94. Ani tento návrh nebyl přijat.

 

Budeme se tedy nyní zabývat návrhem na přikázání. Je tomu tak, pane zpravodaji?

 

Poslanec Josef Janeček: Kromě těchto návrhů žádný jiný nebyl. Já bych navrhoval, aby tento návrh zákon byl přikázán výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, výboru ústavněprávnímu, výboru hospodářskému a výboru rozpočtovému.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Pokusím se zrekapitulovat vaše návrhy. Přikázat tento návrh zákona k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví rozhodl i organizační výbor, takže vy se s tímto rozhodnutím organizačního výboru ztotožňujete. Dále navrhujete, pane zpravodaji, přikázání výboru ústavněprávnímu, hospodářskému výboru a rozpočtovému výboru.

 

Poslanec Josef Janeček: Jsou to velmi vážné ekonomické problémy, které v tom mohou být.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Přistoupíme tedy k hlasování. Nejdříve o návrhu na přikázání tohoto tisku výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Omlouvám se, v rozpravě jsem nezaregistrovala návrh pana místopředsedy, aby tento tisk projednal i výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Přistoupíme k hlasování o jednotlivých návrzích.

 

Nejdříve budeme hlasovat o návrhu na přikázání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 368 z přítomných 168 pro hlasovalo 145, proti 9. Tento návrh byl přijat.

 

Nyní přistoupíme k hlasování o návrhu na přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 369 z přítomných 168 pro hlasovalo 91, proti 36. Tento návrh byl přijat.

 

Nyní přistoupíme k hlasování o přikázání výboru ústavněprávnímu výboru..

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 370 z přítomných 168 pro hlasovalo 65, proti 67. Tento návrh nebyl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o přikázání výboru hospodářskému.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 371 z přítomných 168 pro hlasovalo 51, proti 78. Ani tento návrh nebyl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o přikázání výboru rozpočtovému.

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 372 z přítomných 168 pro hlasovalo 59, proti 75. Ani tento návrh nebyl přijat.

 

Konstatuji, že návrh byl přikázán výboru pro sociální politiku a zdravotnictví a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.

 

Nyní přistoupíme k hlasování o prodloužení lhůty k projednávání. Pan navrhovatel jako poslanec navrhl prodloužení lhůty o 60 dnů.

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto prodloužením souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 373 z přítomných 168 pro hlasovalo 149, proti 3. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh zákona jsme přikázali k projednání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, lhůtu pro jeho projednávání jsme prodloužili o 60 dnů.

Děkuji panu navrhovateli i panu zpravodaji. Končím projednávání bodu 12.

 

Nyní se budeme zabývat bodem

 

13.
Návrh poslanců Karla Černého, Antonína Sedi a dalších na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 170/2002 Sb., o válečných veteránech
/sněmovní tisk 735/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 735/1. Prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Karel Černý.

Vás, kolegyně a kolegové, prosím, abychom se ztišili a poslouchali, jak bude navrhovatel návrh zákona odůvodňovat.

 

Poslanec Karel Černý: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, posláním zákona číslo 170/2002 Sb., o válečných veteránech, bylo ocenění lidí, kteří s nasazením vlastních životů bojovali za vlast nebo brání či bránili hodnoty lidské svobody na různých místech ve světě. Parlament však schválil text zákona, v jehož §  3 v definici válečného veterána je uvedeno, že jde o občana České republiky, který alespoň po dobu 30 dnů konal službu nebo byl účastníkem odboje jako příslušník armády. Tím došlo ke zúžení okruhu osob, na které by se měl zákon číslo 170/2002 Sb. vztahovat. Například v současné době konají identickou službu jako příslušníci armády v zahraničí i příslušníci Policie České republiky. Na ty se však zákon číslo 170/2002 Sb., o válečných veteránech, nevztahuje.

Posláním předložené novely je rozšíření okruhu občanů České republiky, kteří budou válečnými veterány, o policisty, a to za stejných podmínek, za nichž se válečnými veterány stali nebo stávají příslušníci Armády České republiky.

Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a není v rozporu s mezinárodními smlouvami uvedenými v článku 10 Ústavy České republiky. Návrh se týká oblasti, která není upravena komunitárním právem Evropské unie. Evropské právo v současné době nezná jednotnou právní úpravu postavení vojenského válečného veterána a úpravu ponechává na národních právních řádech členských států.

Původní vládní návrh zákona o válečných veteránech, sněmovní tisk 1093 ze třetího volebního období, uvažoval s existencí asi 28 tisíc válečných veteránů v České republice a vyčísloval náklady na státní rozpočet ve výši pět milionů korun ročně. Náklady přitom (byly?) k tíži kapitoly Ministerstva obrany. Novela zákona rozšíří skupinu vojenských veteránů zhruba o 50 osob. Tato skupina může v dalších letech narůstat nejvýše o další desítky osob.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP