(9.20 hodin)
(pokračuje Kučera)

A že se prakticky jedná o jakousi smyčku zákonů, která je víc a víc škrtí a víc a víc poškozuje. (Permanentní hluk v sále.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Promiňte, pane poslanče, že zasahuji do vašeho vystoupení. Vážené kolegyně a kolegové ze všech politických stran, velmi na vás apeluji. (Hluk neustává.) Prosím pana kolegu Hasila a pana ministra Ambrozka, zda by si termín své schůzky mohli sjednat mimo jednací sál. (Hluk neustává.) Prosím pana ministra Bureše, aby svoji přízeň věnoval všem poslankyním Sněmovny, ne jenom jedné. (Veselost. Hluk neustává.) Prosím pana kolegu Bartoše, Plevu a Talíře. (Hluk neustává.) Ještě prosím hlouček kolegů z Unie svobody, zda by intenzitu hluku, který vydávají, udělali přiměřenou počtu svých členů. (Veselost.)

Prosím, pane poslanče, pokračujte.

 

Poslanec Miloslav Kučera: Děkuji za slovo. Pokusím se pokračovat. Nebudu se v té historii tvorby zákonů vracet daleko. Zastavím se v roce 2002, kdy poměrně nevelkou, nerozsáhlou novelou zákona o pozemkových úpravách, zákona č. 139/2002 Sb., došlo k výrazné změně v postavení vlastníků zemědělských pozemků a v jejich právech. Do té doby totiž pozemkové úřady mohly vlastníkovi, který měl své pozemky začleněny do velkých bloků po scelování pozemků, vyměřit adekvátní výměru a zařídit jakési náhradní užívání. Tou malou, drobnou novelou zákona ale došlo k výrazné změně v praxi, protože dneska vlastník pozemku se bez souhlasu nájemce k takovéto úpravě nemůže dostat. Pouze když s tím nájemce souhlasí, tak pozemkový úřad mu může náhradní užívání pozemku až do doby komplexních pozemkových úprav zařídit. Což v praxi znamená, že nájemce rozhoduje o tom, jestli vlastník může svoji nemovitost využívat, nebo jestli ji nebude moci využívat několik dalších desítek let. Myslím si, že je to naprosto hrubé porušení práv vlastníků ve prospěch zájmů nájemců zemědělských pozemků.

Dne 23. března loňského roku, což je poměrně nedávno, jsme s definitivní platností schválili - nebo budu spíš říkat vy, pánové a dámy na levici - zákon o zemědělství, který dalším, poměrně velice hrubým způsobem omezuje vlastníky zemědělských pozemků na jejich právech, protože jste prohlasovali, že v tomto státě si vlastník pozemku smí svůj pozemek užívat k výdělečné činnosti, pouze pokud splní vámi nadiktované podmínky; především tam byly citlivé podmínky bezúhonnosti a jakési odbornosti. Naprosto bezprecedentní zásah do vlastnických práv, který dneska čeká na rozhodnutí Ústavního soudu.

Dne 30. 6. loňského roku jste prohlasovali tisk 555, tedy občanský zákoník, kdy vlastník pozemku, pokud chce uzavřít s někým nájemní smlouvu, musí tak učinit nejméně na dobu pěti let, a nejméně po dobu pěti let je od svých práv, od disponibility se svými právy prakticky odstřihnut.

Budu pokračovat ještě dál. To, že dnes vlastník pozemku smí vlastně pouze čekat, dokud nebudou provedeny komplexní pozemkové úpravy v jeho katastrálním území, je ve skutečnosti strašná věc, protože Ministerstvo zemědělství peníze, které by mělo věnovat na komplexní pozemkové úpravy, prakticky výrazně omezilo, a v letošním roce, dámy a pánové, téměř "znulovalo". Doufám, že i k vám se dostaly nářky z pozemkových úřadů, kdy ministr svým rozhodnutím oznámil, že nemají jisté prakticky žádné peníze na provoz a činnost v letošním roce. To znamená, že komplexní pozemkové úpravy jsou prakticky zastaveny, něco se dojede z toho, co je rozpracováno, ale prakticky došlo k zástavě komplexních pozemkových úprav. To znamená, že vlastníci zemědělských pozemků jsou prakticky odloženi ve výkonu nebo v naději, že budou moci svá práva naplňovat, naneurčito až nekonečno.

Také jste se, dámy a pánové na levici, postarali o to, že vlastník pozemků nemůže ani rozumným způsobem prodat své pozemky, protože jste zabránili přijetí našeho návrhu zákona, který se výrazně snažil pomoci prodeji zemědělské půdy tím, že hospodáři by si mohli zemědělské pozemky nakoupit a uplatnit to v nákladových položkách, tedy ne ze zisku, ale v nákladech. Bylo by to dočasné opatření, ale při stavu držby pozemků v naší republice by to určitě posunulo výkon práv ve prospěch vlastníků. Tomu jste zabránili!

Samozřejmě, že do tohoto výčtu bych měl ještě přiřknout krátké upozornění na porušování, kontinuální porušování transformačního zákona, kdy vlastníci zemědělských pozemků jsou prakticky odstřiženi od majetku s tím souvisejícího a jsou z tohoto důvodu vydání napospas libovůli nájemců zemědělských pozemků.

To, že vláda se k tomuto návrhu zákona vyjádřila negativně, nezabránilo poslancům a poslankyním z levé části spektra této Sněmovny, aby i přes tento nesouhlas se pokusili zákon uvést v činnost. A to, že jsme jej dostali až před vlastním hlasováním do třetího čtení, nevěští nic dobrého, jen to, že prakticky po případné spolupráci poslanců ČSSD a KSČM tento zákon projde Poslaneckou sněmovnou. Já se ptám, dámy a pánové - proč? Proč pod těmito zákony, které tak výrazně omezují vlastnictví a vlastníky nemovitostí v této zemi, jsou vždycky podepsáni poslanci a poslankyně KSČM a ČSSD? Proč jsou to právě oni, kdo jsou navrhovateli tohoto zákona a jemu podobných? Je to určitě každému, kdo zná situaci na venkově, jasné. Levice si vytyčila svůj velký dílčí cíl - získat kontrolu nad naším venkovem tím, že získá do svého postupného vlastnictví novodobě budované velkostatky na našem venkově, a tím chce ovládnout jak politiku, tak ekonomiku našeho venkova, mít tam zkrátka svoji velkou politickou a ekonomickou moc.

Dámy a pánové, poměrně nedávno zde byla paní Kavalírová za Konfederaci politických vězňů. Mluvila o demokracii, o potlačovaných svobodách, o potlačovaných právech, a když přicházela a stejně tak když odcházela, jsme jí všichni vzdávali čest povstáním a potleskem.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP