(11.50 hodin)

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci. Účel sledovaný návrhem novely zákona spočívá především ve sladění územní působnosti územních finančních orgánů ve správním obvodu obcí s rozšířenou působností a obcí s pověřeným obecním úřadem i s územními obvody krajů. Předložení tohoto návrhu zákona vyplývá z usnesení vlády z 19. března 2003 a z 8. října 2003.

Smyslem tohoto sladění je jak zefektivnění fungování orgánů veřejné správy v území, tak zjednodušení přístupu občanů a jiných subjektů k těmto orgánům. Avšak pokud by síť finančních úřadů měla být plně sladěna na obce s rozšířenou působností, bylo by nutné v celé České republice zrušit téměř tři desítky finančních úřadů a ty pak následně zřídit jinde, resp. posílit úřady ostatní, což by byla velice nákladná záležitost. Navíc při samotném sladění územní působnosti by došlo u vybraných finančních úřadů se sídlem v obci s pověřeným obecním úřadem k zásadnímu poklesu počtu obsluhovaných obcí.

Návrh proto počítá s řešením otázky 22 finančních úřadů se sídlem v obci s pověřeným obecním úřadem tak, že tyto budou přeměněny na pracoviště finančního úřadu sídlícího v obci s rozšířenou působností. V žádném případě se nejedná o zrušení dotčených finančních úřadů, neboť namísto těchto finančních úřadů budou nadále v území působit pracoviště. Vymezení územní působnosti bude provedeno pomocí správních obvodů obcí s rozšířenou působností, resp. obcí s pověřeným obecním úřadem. Na úrovni okresní a krajské dojde k plnému sladění.

V souladu s potřebou zvýšení efektivnosti výkonu správy daní a snížení schodku veřejných rozpočtů obsahuje návrh novely dále zejména řešení dělby kompetencí mezi ústředními finančními úřady a celními orgány po převodu správy spotřebních daní, převod dělené správy na celní orgány, změny, které vyplývají ze zákona o finanční kontrole, resp. změny, které vyplývají pro činnost finančních úřadů z nově přijatých, resp. novelizovaných předpisů. (Ministr Sobotka kvůli hluku přerušil své vystoupení.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já vám rozumím, pane ministře. Prosím Sněmovnu o klid, abychom mohli projednat tento návrh zákona v prvém čtení. Pokud nemáte zájem o projednávaný tisk, prosím, všechny své hovory přeneste do předsálí. A myslím to velmi vážně pro všechny zástupce všech klubů odleva doprava, odprava doleva. Nemíním vyjmenovávat jednotlivé rušitele pořádku ve sněmovně.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane místopředsedo. Návrh zákona předpokládá účinnost dnem 1. ledna 2006.

Čili tolik úvodní vystoupení k tomuto návrhu zákona. Věřím, že debata v Poslanecké sněmovně bude racionální a že návrhy, které budou zaznívat v rámci této debaty, budou respektovat fakt, že cílem by mělo být vykonávat daňovou správu efektivněji, za menších finančních nákladů v příštím období, než je tomu dnes. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji panu ministru financí Bohuslavu Sobotkovi a žádám pana poslance Petra Rafaje, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu.

 

Poslanec Petr Rafaj: Vážený pane předsedající, vážení kolegové. Sněmovní tisk č. 823 můžeme víceméně hodnotit jako technickou novelizaci zákona č. 531/1990 Sb. a dalších zákonů. Tato technická novelizace může být rozdělena z hlediska hlavních znaků do tří kategorií. Pan ministr jako předkladatel už tady o těchto změnách víceméně mluvil. Já to tedy taktéž zopakuji.

Za prvé, je to změna územní působnosti finančních orgánů tak, aby přesně respektovaly obvody obcí s rozšířenou působností. Dochází zde také k transformaci 22 finančních úřadů na pracoviště finančních úřadů v obcích s pověřenou působností. Nejde zde v žádném případě o nějaké rušení finančních úřadů. Jedná se zde opravdu o transformaci, takže i starostové obcí, kteří vyjádřili bych řekl nesouhlas s tímto, nemusí mít obavy. Finanční úřady jako pracoviště v jejich obcích zůstanou.

Dále zde potom dochází k novým formulacím povinností, které mají finanční úřady z hlediska správy daní a poplatků. Musím říci, že v tomto bodě už eviduji jeden požadavek města o změnu příslušnosti k danému finančnímu úřadu.

Dalším bych řekl dosti důležitým bodem -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane zpravodaji, já vás také přeruším a požádám jednotlivé poslance zase o klid, a to včetně pánů ministrů. Věřte mi, že rozumím tomu, že je pátek, po náročných hlasováních, ale opravdu rozhovory přeneste do předsálí.

Ještě chvilku počkám, protože se mi zdá, že míra hluku se nesnížila.

Prosím, pokračujte, pane zpravodaji.

 

Poslanec Petr Rafaj: Dalším bych řekl problematickým bodem nebo znakem tohoto je vymezení práva pracovat s osobními údaji, ať už zaměstnanců či klientů jednotlivých finančních úřadů. Zde chci jednoznačně říci, že toto právo finanční úřady už dneska mají, plně čerpají z evidence obyvatelstva a zpracovávají prakticky veškeré osobní údaje. Tento zákon taxativně přesně vymezuje, se kterými údaji se může narábět, které údaje mohou být evidovány, které údaje mohou být požadovány z evidence osobních údajů.

Musím říci, že pokud by toto taxativní vymezení v tomto zákoně nebylo, pak by pravděpodobně Ministerstvo vnitra již nadále netolerovalo nebo nedovolilo přístup finančních úřadů do evidence obyvatelstva. Finanční úřady tento vstup nutně potřebují z toho důvodu, aby mohly přesně kontrolovat a přesně stanovovat povinnosti, posílat výměry atd., aby prostě měly přesnou identifikaci jednotlivých svých klientů, v případě zaměstnanců to je samozřejmé, aby mohly tedy přesně pracovat s osobními údaji.

Třetím hlavním znakem je tedy úprava a vymezení terminologicky a kategoricky přechodu tzv. dělené správy na celní úřady, přechod správy spotřebních daní atd. podle zákona o celní správě. Zde se jedná opravdu o přesné terminologické vymezení.

Na základě uvedeného já doporučuji propustit tento zákon, tuto novelizaci do druhého čtení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Z místa se hlásí pan poslanec Radko Martínek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Radko Martínek: Vážený pane místopředsedo, nebudu dlouho zdržovat, jenom bych poprosil, protože z logiky věci je to záležitost, která se dotýká obcí, měst, tak já bych poprosil, aby byl přiznán tento návrh zákona také výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, děkuji. Pan poslanec Vladimír Doležal. Omlouvám se, pokud jsem nezahlédl pana poslance Doktora. Nejdříve pan poslanec Doktor a potom pan poslanec Vladimír Doležal. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Já bych samozřejmě klidně dal přednost svému panu kolegovi Doležalovi.

Dovolte, abych se, vážené kolegyně a kolegové, vyjádřil k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech. Já myslím, že tady zcela zřetelně zaznělo z úst jak předkladatele tohoto zákona, resp. této novely, tak z úst pana zpravodaje, že ambicí tohoto sněmovního tisku, resp. jeho obsahu, je zefektivnit správu a výběr daní v ČR atd. atd. Já jsem si velmi pozorně četl důvodovou zprávu a kromě toho, že mě některé pasáže té důvodové zprávy vysloveně pobavily, tak mě zase jiné její části vysloveně zarmoutily. A protože si nemyslím, že jsme na místě, kde by bylo vhodné plýtvat sarkasmem, a čas nás také tlačí, tak dovolte, abych se věnoval spíše věcem, které mě zarmoutily a které považuji za naprosto nezbytně nutné si vyjasnit.

Za prvé tu zcela zřetelně zaznělo, že finanční správa v ČR má být organizována ve struktuře velmi podobné tzv. trojkovým obcím.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP