(17.50 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám za toto shrnutí. Jsme v okamžiku, kdy byl přednesen návrh na zamítnutí tohoto návrhu zákona. Já jsem vás na vaši žádost odhlásila. Prosím proto, abyste si zkontrolovali, zda jste přihlášeni. Ještě zavolám k hlasování naše kolegy, aby se hlasování mohli účastnit všichni, kdo se nacházejí v blízkosti jednacího sálu.

 

Budeme tedy hlasovat o návrhu na zamítnutí předloženého návrhu zákona. Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 290, které zahajuji, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

V hlasování s pořadovým číslem 290 z přítomných 144 pro 62, proti 65. Tento návrh nebyl přijat.

 

Budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru. Je jiný návrh na přikázání? Paní poslankyně Čurdová.

 

Poslankyně Anna Čurdová: Na základě diskuse v klubu sociální demokracie si dovoluji požádat, aby byl návrh přikázán výboru pro sociální politiku a zdravotnictví.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Další návrh prosím. Není takový. Budeme tedy hlasovat o návrzích na přikázání. Nejprve návrh na přikázání hospodářskému výboru.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 291 a ptám se, kdo je pro přikázání výboru hospodářskému. Kdo je proti?

V hlasování s pořadovým číslem 291 přítomno 146, pro 131, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Rozhodneme o přikázání výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Zahajuji hlasování pořadové číslo 292. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

V hlasování s pořadovým číslem 292 přítomno 146, pro 86, proti 20. Také tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru hospodářskému a výboru pro sociální politiku a zdravotnictví. Končím projednávání tohoto bodu č. 46, sněmovní tisk 800.

 

Dalším bodem, kterým se budeme zabývat, je bod číslo

 

44.
Návrh poslanců Jiřího Bílého a dalších na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 808/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 808/1 a já prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Jiří Bílý, a zároveň poprosím o klid v jednací síni. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Bílý: Vážená paní místopředsedkyně, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych zde odůvodnil novelu zákona, kterým se mění zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

Tuto novelu předkládám spolu s dalšími členy kontrolní komise pro operativní techniku Policie České republiky. Od přibližně poloviny roku 2003 jsme se dostali do sporu s bývalým ministrem vnitra Stanislavem Grossem, který nám řekl, že porušujeme zákon, že provádíme kontrolu bez jeho souhlasu. Celý rok trvala diskuse, kde jsme předkládali názor naší parlamentní legislativy, že postupujeme dle platných zákonů. Ministr vnitra dokládal rozbor Nejvyššího státního zastupitelství, že tomu tak není. Navrhl jsem proto na několika našich komisích, abychom tuto věc vyřešili. Bohužel pan ministr naši žádost nevyslyšel, a proto jsme předložili tuto zdánlivě jednoduchou novelu, ale pro naši komisi velmi důležitou.

Oč se jedná? V § 53a, kde je psáno "kontrolu použití odposlechu a záznam telekomunikačního provozu a použití sledování osob a věcí podle zvláštního zákona (odsek 19a) vykonává Poslanecká sněmovna". Tento odsek 19a říká, že kontrolujeme všechny telefonní hovory povolené soudem a všechny odposlechy, které jsou součástí soukromí občana, také povolené soudem. A máme zde ještě jedny, které povoluje státní zástupce. Proto tato novela rozšiřuje pro komisi, aby kontrolovala i plošné odposlechy povolované státními zástupci.

Vláda se k tomu vyjadřuje záporně, že tento bod je nadbytečný, že neřeší problém. Vysvětlím. Přesně říká, že odkaz uvedený v poznámce pod čarou není součástí normativního textu právního předpisu. Pokud by tomu tak bylo, ve druhém čtení můžeme odsek 19a pod čarou úplně vyrušit a naše komise může kontrolovat i státní zástupce. Když jsme chtěli kontrolovat právě případ, kde byl odposlech jednoho občana v osobním autě, kde je povolení státního zástupce, bylo nám to odmítnuto právě s odkazem na odsek 19a pod čarou § 53a. Proto jsme se dohodli i s parlamentní legislativou, že tam uvedeme přesně, že můžeme kontrolovat i státní zástupce. Ve druhém čtení se nebráníme, že tento odsek úplně vypustíme.

Další věc, která byla podstatně vážnější, byla ta, že nám pan ministr, nechci přímo říkat zakazoval, ale znepříjemňoval nám kontrolu, protože když jsme šli na kontrolu, museli jsme mít jeho souhlas, to znamená spojit se s ním telefonicky. Není jednoduché ministra najít. On poslal svého náměstka, čekat, až přijde náměstek, a pak jsme teprve mohli kontrolu provést. Když jsem se otázal ředitele útvaru zvláštní činnosti, odpověděl, že nás pustit nemůže, protože policejní prezident vydal nařízení, že porušujeme zákon, pokud nemáme povolení pana ministra. Zde je precedens, že moc výkonná je nadřazena moci zákonodárné. Proto řešíme tento problém tím, jak uvádíme v novele, že můžeme pozvat na komisi kohokoli k této problematice.

Ministerstvo vnitra se k tomu staví negativně, protože by to prý mělo patřit do jednacího řádu. Ano, v jednacím řádu je řečeno, že komise jedná stejně přiměřeně jako výbory. To znamená, i výbor si může pozvat na své jednání kohokoli. Také zde nevidím žádný rozpor. Ale protože byl rozpor mezi ministrem, který neviděl v tom stávajícím znění, že komise má to právo, proto i naše parlamentní legislativa doporučila doplnit tento odstavec větou - my máme opět zase připraveno další řešení ve druhém čtení, kde bychom to řešili, že by tam nebyla tato věta a byla by tam věta, že komise pouze oznámí ministrovi kontrolu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP