(15.20 hodin)
(pokračuje Bartoš)
Vzhledem k tomu, že se jedná o velmi důležitý zákon, jehož další odložení by prospělo jen těm, kteří chtějí zachovat současný stav, což už si naše země a ekonomika nemůže dovolit, navrhuji jeho propuštění do druhého čtení. Protože se ale jedná o normu, která si vyžádá řadu konzultací a jednání se všemi přímo i nepřímo zúčastněnými stranami a experty, navrhuji prodloužení lhůty na jeho projednání o dvacet dnů. Věřím, že této doby dokážeme využít k tomu, aby se výzkum a vývoj v této zemi konečně mohl rozvíjet v institucionálním prostředí umožňujícím jeho větší dynamiku založenou na větších investicích, větší odpovědnosti, a tudíž efektivitě vložených prostředků, a to vše při zachování svobody a nezávislosti vědeckého bádání.
Dámy a pánové, já vám děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Waltru Bartošovi. Nyní prosím dalšího přihlášeného, kterým je pan poslanec Karel Kratochvíle. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Karel Kratochvíle: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte mi, abych také já se přiklonil k tomu, abychom propustili tento zákon do druhého čtení. Hlavně kvůli tomu, že tento zákon je vlastně zlomovým zákonem ve vědeckých institucích.
Chtěl bych shrnout to, co tento zákon nám vlastně vyjadřuje. Vyjadřuje hlavně to, že se předává majetek státu na tyto instituce a vytváří se právní samostatnost těchto institucí. To znamená, že mohou samy právně vystupovat ve všech vztazích. V tomto zákoně je vlastně zprůhlednění hospodaření tzv. veřejnou kontrolou. Dále nám zákon umožňuje, že tyto instituce budou lépe spolupracovat se zahraničními partnery, kteří vlastně neznají pojem příspěvková organizace. Jakožto právní osobu tedy neznají osobu, která nemá majetek. Tento zákon dále umožňuje spolupracovat s vysokými školami. Za stejných finančních příspěvků státu bude vlastně větší efektivita výzkumů z důvodu možnosti zlepšení hospodaření se zdroji z jiných činností. V neposlední řadě je to také možnost převedení finančních prostředků z roku na rok, kdy vlastně příspěvková organizace musela fungovat jako rozpočtová organizace, to znamená, že ke každému roku musela ukončit finance.
Proto bych se ještě jednou připojil k tomu, abychom tento zákon propustili do druhého čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji. Nemám žádnou jinou přihlášku do obecné rozpravy. Hlásí se někdo? Není tomu tak, proto obecnou rozpravu končím.
Vracíme se tedy nyní k bodu 54. Po skončené obecné rozpravě, v níž nezazněl ani návrh na vrácení, ani návrh na zamítnutí, se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Ptám se, zda má někdo jiný návrh na přikázání. Nevidím takový návrh.
Svolávám naše kolegy a domnívám se, že můžeme hlasovat o tomto návrhu na přikázání.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 533. Kdo souhlasí s tímto návrhem na přikázání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu? Kdo je proti tomuto návrhu na přikázání?
Hlasování pořadové číslo 533 - z přítomných 109 bylo pro 97, proti nebyl nikdo. Tento návrh byl přijat.
Dalším návrhem, který zazněl, byl návrh na prodloužení lhůty k projednání ve výborech o dvacet dnů. O tomto návrhu rozhodneme v hlasování pořadové číslo 534. Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh na prodloužení lhůty k projednání? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 534 z přítomných 111 pro 97, proti 2. Tento návrh byl přijat.
Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a lhůta pro jeho projednání v tomto výboru byla prodloužena o dvacet dnů. Končím projednávání bodu 54, sněmovní tisk 857.
Vracím se k přerušenému bodu číslo 55, sněmovní tisk 858, po sloučené obecné rozpravě. Ani v ní nezazněl návrh na vrácení či zamítnutí. Proto se opět můžeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor opět navrhuje, aby tento návrh projednal výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Ptám se na jiný návrh na přikázání výborům. Není takový návrh. Přistoupíme k hlasování.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 535. Kdo je pro přikázání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 535 bylo přítomno 110 poslanců, pro 99, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Opět budeme hlasovat o návrhu na prodloužení lhůty k projednání. Byl návrh na prodloužení této lhůty o dvacet dnů. Zahajuji hlasování pořadové číslo 536. Kdo je pro návrh na prodloužení lhůty k projednání ve výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu? Kdo je proti tomuto návrhu
V hlasování pořadové číslo 536 z přítomných 111 bylo pro 97, proti 1. Tento návrh byl přijat.
Konstatuji tedy, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a jeho lhůta k projednání byla prodloužena o dvacet dnů. Tím končí projednávání bodu číslo 55, sněmovní tisk 858 v prvém čtení. Děkuji panu místopředsedovi vlády i panu zpravodaji k oběma těmto bodům.
Můžeme se zabývat dalším bodem schváleného pořadu schůze, a tím je
62.
Návrh rozhodnutí Rady o výměně údajů z rejstříku trestů
/kód dokumentu 13742/04, KOM(2004) 644 v konečném znění, 2004/0238 (CNS)/
/sněmovní tisk 873-E/
Tento návrh předložila vláda prostřednictvím výboru pro evropské záležitosti spolu se svým předběžným stanoviskem. Prosím místopředsedu vlády a ministra spravedlnosti Pavla Němce, aby přednesl úvodní slovo.
Místopředseda vlády a ministr spravedlnosti ČR Pavel Němec: Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych uvedl další bod našeho dnešního jednání, a sice bod číslo 62 -
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Promiňte mi, pane místopředsedo, ač nerada vás hned v úvodu přerušuji, a velmi důrazně žádám všechny poslance, všechny poslankyně, aby věnovali pozornost tomuto právě zahájenému bodu. Ti, kteří tak nemohou učinit, nechť opustí jednací síň.
Místopředseda vlády a ministr spravedlnosti ČR Pavel Němec: Jedná se tedy o návrh rozhodnutí Rady Evropské unie o výměně informací získávaných z rejstříku trestů na programu této schůze Sněmovny. Podstatou návrhu rozhodnutí Rady o výměně informací získávaných z rejstříku trestů je snaha o zkvalitnění výměny informací z trestních rejstříků, která je prováděna na základě článku 13 a 22 Evropské úmluvy o vzájemné pomoci ve věcech trestních, a to v podmínkách volného pohybu osob v Evropské unii.
Lze shrnout, že návrh rozhodnutí usiluje zejména o zrychlení výměny informací z národních rejstříků na základě žádostí o právní pomoc, zejména stanovením lhůty pro vyřízení v délce deseti dnů od přijetí žádosti a zavedením standardizovaného formuláře pro žádosti a odpověď.
***