(10.50 hodin)
(pokračuje Kučera)
Je obrovsky nebezpečná pro celé podnikatelské prostředí v zemědělství, a to jak pro prvovýrobu, tak pro zpracovatele. Doufám, že se mi podaří vám to dostatečně vysvětlit.
Když se podíváte na stanovisko vlády k tomuto tisku, vláda velice opatrně a zdrženlivě říká, že v tomto tisku je spousta velice hrubých věcných i legislativních chyb. Na věcné chyby bych v této chvíli plně neargumentoval. Myslím, že to, co novela obsahuje, je přímo náběh na diskriminaci části podnikatelské sféry.
Celý zákon o zemědělství, který se zdá být nositelem toho podstatného, co novela skrývá, zavádí především trojí rozsáhlou evidenci, trojí novou rozsáhlou evidenci. První je evidence zemědělského podnikatele, kde skutečně o něm chce správce této evidence vědět naprosto všechno včetně rodných čísel a strašných souvislostí, zkrátka nekonečno informací. Dále je to evidence půdních bloků a dílů těchto bloků. K tomu se později dostanu. V absolutně absurdních detailech zavazuje uživatele této půdy poskytovat informace, které nemůže znát, nemůže o nich tušit a bude ho stát neskutečné peníze, než se k těmto informacím dostane. A zavádí ještě třetí evidenci a to je evidence hospodářských výsledků firem hospodařících v zemědělství. Dámy a pánové, to je něco neskutečného!
Já považuji za hlavní smysl této novely vytvořit mechanismy k bezohledné možnosti selektovat podnikatele v zemědělství a mít tyto mechanismy naprosto dokonale ošetřeny právním předpisem. Pozastavím se nad některými dílčími věcmi, které zdůvodní tato má tvrzení.
Především nejvíce nebezpečný mechanismus pro selekci podnikatelů začíná v § 2f odst. 12. Cituji: "Ministerstvo je oprávněno do evidence zemědělského podnikatele zapisovat další údaje statistického a evidenčního charakteru. Za tímto účelem mohou být sdružovány informace a údaje z jiných informačních systémů a registrů." Jak se dále dočtete v § 2f odst. 14, je to včetně rodných čísel fyzických osob. Jak se dočtete v § 2f odst. 13, tak tato evidence má být veřejným seznamem a má být umožněn dálkový přístup. Ale pozor - je to v konfliktu s § 4 odst. 7, kde údaje osobního charakteru mají zůstat utajeny a budou utajeny podle zákona o ochraně osobních údajů. To znamená, že Ministerstvo zemědělství bude mít dvojí evidenci o našich podnikatelích, a to jednak evidenci veřejnou a jednak evidenci tajnou, kam bude moci dát všechny informace z jiných informačních systémů a registrů a všechny informace statistického a evidenčního charakteru o těchto podnikajících osobách.
Dámy a pánové, jestli se vám toto nezdá být nebezpečné samo o sobě, tak mně se to zdá nebezpečné ještě na entou ve spojení toho, když předseda vlády má vazby na podsvětí a správcem této evidence má být ministr, o němž tady kolovaly dokumenty, že byl agentem KGB, kterého provázejí kauzy a skandály na každém kroku jeho činnosti. Myslím, dámy a pánové, že jestliže budou mít tyto mechanismy možnost fungovat, tak fungovat budou a budou velice nebezpečné.
Budu pokračovat v té šílené evidenci, kterou novela umožňuje. V § 3a, který se nazývá Evidence využití zemědělské půdy podle uživatelských vztahů. Věřím tomu, dámy a pánové, že stejně jako vy uživatelské vztahy byste rozdělili na užívání pozemků buď vlastních, nebo pronajatých, nebo podpronajatých, anebo užívání pozemků bez vztahu s nějakou smlouvou, to znamená buď nezákonně, nebo na hraně zákona, prostě nepronajatých. Nic takového ale tento paragraf neřeší.
Evidenci půdy v tomto státě vedeme dvojím způsobem. Je to jednak evidence podle vlastnických parcel, tu vedeme na katastru, ale dále vedeme zemědělskou evidenci, a to je zjednodušená evidence půdy podle bloků nebo části těchto bloků. Bohužel správce daně z nemovitostí nedokáže rozlišit dvojí evidenci těchto čísel, nedokáže rozklíčovat, které pozemky kdo užívá a kdo platí daň, a tak se stává v praxi zcela běžně, že za některé pozemky není zaplaceno vůbec, za některé je zaplaceno dvakrát, a správce daně z nemovitostí si s tím neví rady, neumí to řešit. Jestli bychom měli zavádět nějakou další evidenci nebo něco podnikat v evidenci kolem pozemků, tak bychom měli tyto dva systémy propojovat, aby jak správce daně z nemovitostí, tak vlastníci půdy měli jasno, kdo pozemky užívá, kdo z nich má užitek a na koho se mají obracet. O nic takového tato novela neusiluje, ale přesně naopak - vytváří jasným způsobem propast mezi vlastníkem pozemků a uživatelem. Zahlazuje vazby, které by to měly vyčistit. Jestliže zde zavádí evidenci půdních bloků, popř. dílů půdních bloků, tak to, co je uvedeno v zákoně a měl by každý podnikatel v zemědělství povinně dělat a za co bude hrozným způsobem sankcionován, tak dovolte, abych vás pozdržel. Přečtu vám pár bodů a popíšu jenom velmi stručně význam a možnosti těchto bodů.
Nejenom že musí dělat klasickou evidenci, co který půdní blok má za půdu apod., ale dál musí uživatel této půdy evidovat:
Písmeno l) výskyt hnízdní lokality chřástala polního nebo bahňáků. Budou se tedy muset učit znát ptáky a sledovat, co se vlastně kolem jejich pozemků děje v této věci. Ale to by nebylo nic tak strašného. Písmeno m): bude muset evidovat výskyt podmáčené nebo rašelinné louky. Dámy a pánové, to není nic jednoduchého, jak se to tady tváří. Jestliže chcete zjistit, jestli vaše louka má co činit s rašelinou, tak musíte zkoumat podloží louky, musíte si zaplatit odborníka na pedologii a udělat půdní sondy. A tím máme zatěžovat zemědělského hospodáře, který má problémy s existencí při obhospodařování luk, protože ta prakticky nic nenesou?
Písmeno n), další šílenost. Cituji doslova: "obhospodařování půdního bloku, popř. dílů půdního bloku s kulturou ovocný sad v režimu intenzivního hospodářství, jehož produkce slouží k podnikání, a u jádrovin je většina plodů realizována jako stolní ovoce" - konec citace. To, jestli byla většina jablek nebo jádrovin prodána, tzn. realizována jako stolní ovoce, se hospodář dozví, až jak se mu to podařilo prodat. To znamená, že většinou až někdy na začátku dalšího roku. Jestliže se dostal do malérů tržních a neprodal nebo už při pěstování ho poškodily kroupy a neprodal to jako stolní ovoce, tak podle tohoto odstavce bude muset za ten rok zpětně vrátit dotace a bude ještě penalizován. Takže ten, kdo to sem dal, nemohl mít nic společného se zemědělstvím, nemohl mít nic společného s prosperitou našeho zemědělství.
Písmeno p): bude muset evidovat ptačí lokality podle zvláštního právního předpisu. Dámy a pánové, my zde dáváme povinnost zemědělskému podnikateli, že bude znát zákon 114 a že bude sledovat ptačí lokality podle tohoto předpisu a prakticky bude muset znát veškerou faunu a flóru.
***