(11.40 hodin)
(pokračuje Kupčová)

Nyní přistoupíme k hlasování o návrzích na přikázání výborům k projednání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Ptám se, zda má někdo jiný návrh. Není tomu tak.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 27 z přítomných 170 poslanců pro 167, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme tento návrh zákona přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodajovi a končím projednávání tohoto bodu.

Vidím pana poslance Vymětala, zřejmě vystoupí s procedurálním návrhem. Dávám mu slovo.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, dovolte mi, abych navrhl spojenou rozpravu k bodům 7 a 8, které spolu bezprostředně souvisejí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Ano. Nyní jsou na řadě body 7 a 8, jimiž jsou vládní návrh zákona o veřejných zakázkách a návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách. Pokud nemá nikdo námitky, o návrhu na sloučení obecné rozpravy jako návrhu procedurálním nechám teď hned hlasovat.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 28 z přítomných 168 poslanců pro 132, proti jeden. Návrh byl přijat.

 

Nyní zahajuji projednávání bodu číslo 7, kterým je

 

7.
Vládní návrh zákona o veřejných zakázkách
/sněmovní tisk 1076/ - prvé čtení

 

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr pro místní rozvoj pan Radko Martínek. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Radko Martínek Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, přistupujeme k další velmi závažné problematice, a sice k návrhu zákona o veřejných zakázkách a souvisejícím změnovém zákoně. Také v tomto případě se jedná o zákon, který je velmi významný, neboť výrazným způsobem bude do budoucna, pokud bude samozřejmě přijat, ovlivňovat zadávání veřejných zakázek, tedy věc, která je velmi zásadní, pokud se týká investování v naší zemi.

Cílem tohoto návrhu je nově upravit veřejné investování v České republice a jeho předložení je reakcí na přijetí dvou nových směrnic Evropského společenství upravujících zadávání veřejných zakázek. Tyto směrnice byly vydány v dubnu loňského roku a musí být převzaty do českého právního řádu nejpozději 31. ledna 2006. Ministerstvo pro místní rozvoj původně zvažovalo předložit pouze novelu zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, nicméně po analýze reálného stavu a dopadů směrnic a věcí, které se ukázaly reálně problematické ve stávajícím platném zákoně, se nakonec rozhodlo k novému zákonu, který by lépe postihl novou situaci.

Hlavním cílem nového zákona je tedy, jak jsem již řekl, převzetí nových směrnic Evropské unie, a tyto nové směrnice reagují na vývoj v oblasti veřejných zakázek v posledních letech a odrážejí nové trendy ve veřejném zadávání, které jsou spojeny zefektivněním, zejména elektronizací celého procesu. Tyto změny by měly zadávání zakázek usnadnit a přispět tak zadavatelům i dodavatelům k finančním i časovým úsporám. Jako příklad těchto moderních institutů lze uvést centrální zadávání používání elektronických aukcí, novou úpravu rámcových smluv nebo používání elektronických nástrojů v zadávacím řízení obecně.

Předkládaný návrh upravuje zadávací řízení mnohem podrobnějším, avšak jednoznačnějším způsobem, než tomu bylo doposud. Při jeho přípravě bylo snahou dosáhnout vyšší právní jistoty uživatelů zákona, zejména snížit na minimum ustanovení, která by mohla být sporná a jejichž aplikace by vyžadovala ve složité praxi mnohdy protichůdné výklady.

Důležitou skutečností je fakt, že nový zákon nepředstavuje základní zásah do problematiky veřejného zadávání. S ohledem na uživatele zákona bylo proto snahou zachovat v co největší možné míře terminologii, strukturu stávající právní úpravy.

V přípravě tohoto návrhu zapojilo Ministerstvo pro místní rozvoj do názorové diskuse o novém zákonu daleko širší okruh subjektů, než je obvyklé. V průběhu přípravy jsme vyzvali připomínková místa k diskusi ještě před oficiálním meziresortním připomínkovým řízením. Spolupracovali jsme s různými podnikatelskými sdruženími i velkými zadavateli a proběhly konzultace s celou řadou expertů na veřejné zakázky z České republiky, z Evropské unie. Jak mnozí víte, uskutečnila se též diskuse na půdě Poslanecké sněmovny v rámci semináře pořádaného 9. března 2005.

Zákon o změně některých zákonů souvisejících s přijetím nového zákona o veřejných zakázkách, který je zařazen na pořad schůze jako bod 19 (správně 8), je normou doprovodného charakteru, jejímž obsahem se zejména ruší novely stávajícího zákona o veřejných zakázkách, které nebyly přijaty jako samostatné zákony, ale jako části jiných zákonů. Jedinou věcnou změnou v novelizaci je zákon o správních poplatcích.

S předkládaným návrhem zákona o veřejných zakázkách úzce souvisí dva vládní návrhy zákona, které budou potom následovat. Je to zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení, který transponuje části zmíněných směrnic a který je zařazen na jednání této schůze jak bod 20 (správně 9), vládní návrh zákona, kterým se mění zákony související, plus další zákon, kterým se mění zákony související se zákonem přijetím (?) koncesního zákona.

Vážené dámy a pánové, vláda ve svém programovém prohlášení deklarovala podporu investování do podnikání v České republice. Důkazem toho je nový zákon o veřejných zakázkách, který by se měl stát moderní právní normou vytvářející základ pro efektivní vynakládání veřejných prostředků v České republice. Jeho přijetí není motivováno jenom nutností splnit závazky vyplývající pro Českou republiku z jejího členství v Evropské unii, ale také snahou upravit problematiku veřejného zadávání jasným a jednoznačným způsobem, který přispěje mimo jiné ke snížení tolikrát kritizovaného korupčního prostředí při zadávání veřejných zakázek. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miloš Melčák. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Miloš Melčák: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych podobně jako pan ministr shrnul zpravodajskou zprávu k bodům 6 a 7 (správně 7 a 8) schváleného programu schůze a vyjádřil přesvědčení, že podrobné zdůvodnění pana ministra bylo dostatečné k tomu, aby všem poslancům, kteří ještě doposud, přestože jsou vášnivými čtenáři, se neseznámili s důvodovou zprávou k těmto zákonům.

Pohled na hodiny mi říká, že bych měl být pokud možno stručný, abychom byli schopni všechny body, které jsme si na tuto schůzi určili, zvládnout do pátku tohoto týdne.

Dovolte mi, abych vyjádřil přesvědčení, že projednání tohoto zákona, který považuji za důležitý pro náš právní řád, bylo doprovázeno vaším souhlasem, a propustili jste oba sněmovní tisky, a to sněmovní tisk 1076 a 1077, do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní mi dovolte v souladu s naším předchozím rozhodnutím o sloučení obecné rozpravy, abych přerušila projednávání bodu 7 a zahájila projednávání bodu číslo 8, kterým je

 

8.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách
/sněmovní tisk 1077/ - prvé čtení

 

Prosím pana ministra, aby předložený návrh odůvodnil.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP