(17.20 hodin)
(pokračuje Nečas)

Čili i samotné hlasování o termínu, do kdy má tato komise předložit odpovědi na dané otázky, ukáže, komu jde o komisi vyšetřovací a komu jde o komisi zamlžovací.

Jinými slovy, dámy a pánové, podpoříme-li si vzájemně své otázky v rámci zadání pro tuto komisi, dohodneme-li se, že komise dostane rozsáhlé materiální zázemí a rozsáhlé personální posílení z hlediska vyšetřovatelů ze strany Ministerstva vnitra, a jestliže se dohodneme, že termín nebude stanoven pouze na tříměsíční vyšetřování této komise, ale že to bude alespoň pět měsíců, dokážeme české veřejnosti, že parlament nechce spáchat zamlžovací frašku, ale že mu jde opravdu o odhalení pravdy. Jestliže v kterémkoliv z těchto bodů budeme postupovat jinak, ustavujeme, dámy a pánové, ve skutečnosti komisi zamlžovací, nikoliv komisi vyšetřovací, a dáváme veřejnosti jednoznačně najevo, že nás pravda nezajímá, že ji nechceme znát, že ji ignorujeme. Děkuji. (Potlesk z lavic ODS.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Petrovi Nečasovi. Hlásí se pan poslanec Hojda, pan poslanec Šulák. Tak jsem zřejmě svým váháním prodloužil rozpravu.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, pane předsedající. Slyšeli jsme návrh navrhovatelů a vystoupení dalších členů Poslanecké sněmovny. Já se osobně přikláním také k tomu, abychom diskutovali o prodloužení mandátu, protože je nesmírně důležité, aby pokud se shodneme na otázkách a na počtu otázek, který tady padl, komise vůbec měla šanci doopravdy se k tomu vyjádřit a předložit nějaké výsledky Poslanecké sněmovně. To je za prvé.

Za druhé. Na podporu právě tohoto návrhu bych chtěl říci, že samozřejmě existuje i určitý postup v komisi, a že přestože komise má určité pravomoci, tak těžko může bojovat s časem v tom smyslu, jestliže se pošle písemná pozvánka podle úředního doručení, tak víme, že tam existují určité lhůty, existují určité nenadálé příhody nebo nemoci, a mohli bychom se dostat do situace, že sice se tady říká, že komise by mohla začít pracovat někdy ve druhé polovině října, ale ve skutečnosti k tomu vlastnímu vyšetřování, k výslechu předvolaných svědků bude moci docházet asi nejdříve někdy v listopadu. Takže rovněž se přikláním k tomu, aby byl schválen termín, který byl v podstatě pro předložení závěrečné zprávy někdy v březnu příštího roku.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Hojdovi. Dále vystoupí pan poslanec Šulák.

 

Poslanec Petr Šulák: Vážené kolegyně a kolegové poslanci, vážená vládo, vážený pane předsedající, dovolte mi, abych zareagoval na to, co zde zaznělo z úst poslanců z řad opozice ODS. Především se mi nelíbí to, že předem se zde zpochybňuje komise, a domnívám se, že parlament je dostatečně seriózní a vážená instituce, než aby připustil to, že může být ustavena takzvaná zamlžovací komise. Je to prostě podkládání něčeho, co vůbec neodpovídá realitě.

Dále se mi vůbec nelíbí, aby práce komise byla směrována zde přítomnými poslanci ODS tak, aby její jednání a závěry byly zneužívány v nadcházejícím předvolebním období a při volební kampani. Koneckonců víme, k čemu bylo a jak bylo prováděno vyšetřování u našich sousedů v Polsku.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Šulákovi a končím všeobecnou rozpravu.

Otevírám rozpravu podrobnou. Rozuměl jsem, že jako první vystoupí pan místopředseda Ivan Langer, jako druhý pan poslanec Martin Říman.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Dovolte mi, abych předložil již mnou avizované dva pozměňovací návrhy.

První se týká názvu komise, kdy se slova "v procesu restrukturalizace a privatizace chemického průmyslu" mění na slova "při privatizaci společnosti Unipetrol".

A druhý pozměňovací návrh. Termín z 31. 1. 2006 se mění a předkládám dvě alternativy - na 31. 3., to je alternativa první, a alternativa druhá - 30. 4.2006.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi Langerovi. Nyní bude hovořit pan poslanec Říman.

 

Poslanec Martin Říman: Pane místopředsedo, dovolte, abych tedy formuloval avizované doplnění, tedy vyšetřovací komise zřízená podle § 48. A podle odst. 2 § 48 jednacího řádu jde o určení věcí, které mají být vyšetřeny. To je těch devět bodů, které zde přednesl pan navrhovatel Kraus (hlasy), nebo dvanáct dokonce, tak já bych je doplnil o dalších šest nebo sedm.

Za prvé nebo za třinácté, to je jedno. Vyšetření všech okolností výběrového řízení na prodej Unipetrolu, a. s., zejména skutečností, díky nimž byli vyřazeni zájemci o privatizaci, a důvodu nepodání cenových nabídek firmami Shell a MOL.

Za další. Vyšetření okolností, které vedly k vyslání ředitele kabinetu předsedy vlády Doležela na schůzku s polským premiérem Markem Belkou a funkcionáři společnosti PKN Orlen dne 23. 8. 2005.

Za další. Vyšetření okolností, které vedly k rozhodnutí o odkupní ceně akcií Unipetrolu, a. s., pro minoritní akcionáře Komisí pro cenné papíry dne 26. 8. 2005, zejména možných souvislostí s návštěvou ředitele kabinetu Doležela v Polsku, viz předcházející bod.

Za další. Vyšetření, zda při tomto rozhodnutí o odkupní ceně KCP nedošlo k poškození minoritních akcionářů.

Za další. Vyšetření možných souvislostí privatizace Unipetrolu, a. s., s aférou ředitele kabinetu předsedy vlády Doležela. - V závorce: Je známa jako "pět na stole v českých", aby bylo jasno, oč jde./

Za šesté, to je bod, který, pokud jsem dobře zaznamenal, myslím, že byl v podobné rovině už u navrhovatele, tak ať si to pan navrhovatel srovná. Ten bod zní: Vyšetření role pana Spyry při privatizaci Unipetrolu, a. s. - Pokud je to totéž, tak to stahuji, nebo nechť je včleněn do jednoho bodu.

A za poslední: Vyšetření, jak a zda byla uplatněna sankce při odstoupení od smlouvy na koupi Unipetrolu, a. s., při prvním pokusu o privatizaci v roce 2002.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Římanovi. Jsou nějaké další přihlášky do podrobné rozpravy? Pokud ne, tak podrobnou rozpravu končím.

Poprosím pana poslance Michala Krause, aby se ujal své povinnosti.

 

Poslanec Michal Kraus: Pane předsedající, myslím, že jsme schopni se vyrovnat s navrženou materií v poměrně jednoduché proceduře, protože jednotlivé pozměňovací návrhy v zásadě tvoří buď alternativu, nebo doplnění předloženého návrhu usnesení, s tím, že bych si ještě dovolil samozřejmě v rámci určitého práva předkladatele některé ty návrhy okomentovat, abychom mohli zvážit, zdali skutečně je nezbytné nutné, aby byly případně schváleny.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP