(12.30 hodin)
(pokračuje Škromach)

Mezi opatření schválená vládou pro oblast nákladů na zdravotní péči patří přesné vymezení postavení státu při jednáních a rozhodování v procesu stanovování úhrad z veřejného zdravotního pojištění. K tomu účelu se předkládá návrh na změnu § 17 zákona číslo 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění. Navrženou úpravou by měla být mimo jiné přesně vymezena působnost Ministerstva zdravotnictví včetně zakotvení odpovídajícího zmocnění pro vydávání příslušných vyhlášek o úhradách zdravotní péče z prostředků veřejného zdravotního pojištění. Schválená opatření v oblasti správy zdravotního pojištění pak předpokládají zakotvení časové limitace funkčního období členů orgánů zdravotních pojišťoven a jejich ředitelů a dále zastavení dalších ročních příspěvků zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven do zajišťovacího fondu.

Rád bych vás požádal o podporu tohoto návrhu zákona, který by měl přispět ke stabilizaci systému veřejného zdravotního pojištění, ve znění schváleném vládou. Vzhledem k tomu, že zejména návrhy v oblasti příjmů je třeba realizovat co nejrychleji, tak aby přinesly očekávaný finanční efekt, navrhuje se v souladu s § 90 odstavec 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, aby Poslanecká sněmovna s vládním návrhem zákona vyslovila souhlas již v prvním čtení.

Věřím, vážené paní poslankyně a páni poslanci, že vám zdravotnictví leží stejně na srdci jako naší vládě a že určitě tento návrh, který by měl vést ke stabilizaci financování zdravotnictví, podpoříte tak, jak jej vláda navrhuje, aby bylo možné tato opatření co nejdříve zrealizovat. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan kolega Krákora.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, výše uvedená vládní novela zákona upravuje předávání výsledků dohodovacích řízení Ministerstva zdravotnictví do 90 dnů před ukončením platnosti cen bodů a výše úhrad. Zatím to bylo do 60 dnů. Nedojde-li v rámci dohodovacího řízení k uzavření dohody do 90 dnů před skončením období, znamená to, že ceny bodu a výše úhrad zůstávají v platnosti i po skončení období.

Ministerstvo zdravotnictví stanoví v souladu s veřejným zájmem vyhláškou výši úhrad hrazení péče pro kalendářní roky. Dosud, jak víme, to bylo vždy po půl roce. Tyto prvky mají stabilizační charakter pro financování zdravotnictví. Efekt finanční stabilizace úhrad a vyhlášek zvýrazňuje doplněním definice veřejného zájmu, který musí respektovat stabilitu v rámci finančních možností systému.

Vládní novela též zpřesňuje výpočet minimálního vyměřovacího základu na základě jiného výpočtu průměrné mzdy v národním hospodářství a též mění definici vyměřovacího základu pro pojistné hrazené státem - 21 % průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství.

Zákon též urychluje, jak již zde bylo řečeno, náběh stoprocentního přerozdělení pojistného.

V oblasti statutárních orgánů - ředitel pojišťovny je na návrh vlády volen a odvoláván Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky. Volen je nově na období čtyř let, a to i u zaměstnanecké zdravotní pojišťovny. Členové správní rady nemohou být současně členy dozorčích rad a naopak. Funkční období člena je čtyři roky, nejvýše dvě funkční období.

Všechny tyto uvedené změny by měly vést ke zkvalitnění hospodaření pojišťoven a event. rychlejší výměně statutárních orgánů při neprosperitě pojišťovny.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Otevírám obecnou rozpravu, ve které na úvod musíme hlasovat o procedurálním návrhu paní kolegyně Talmanové na přerušení a odročení projednávání návrhu zákona do doby jmenování nového ministra zdravotnictví. Současně sděluji, že zde mám k dispozici seznam se jmény a podpisy poslanců, kteří podávají veto na zkrácené projednávání podle § 90 odstavec 2 v případě tohoto zákona. Jinými slovy - tento návrh bude projednáván v řádném standardním režimu projednávání návrhů zákonů.

Nejprve ale procedurální hlasování o odročení. Odhlásil jsem vás a prosím, abyste se znovu zaregistrovali.

 

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 81. Kdo je pro, přerušit a odročit tento návrh do jmenování nového ministra zdravotnictví? Kdo je proti?

Z přítomných 128 pro návrh 34, proti 79. Návrh nebyl přijat.

 

Konstatuji, že do obecné rozpravy mám dvě písemné přihlášky - paní Lucie Talmanové a pana Jozefa Kochana. Přijímám další s tím, že paní kolegyni Talmanové uděluji slovo. Změna pořadí - jako první vystoupí pan kolega Kochan.

 

Poslanec Jozef Kochan: Děkuji, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, dámy a pánové, kolegyně a kolegové, dovolte mi přednést poněkud obšírnější rozbor k návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon číslo 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon číslo 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon číslo 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů.

Předmětem úpravy není stanovení odpovídajících právních pravidel a postupů uplatňování práva pojištěnce na bezplatnou zdravotní péči v mezích dostupných zdrojů, jak by odpovídalo ústavě a ostatním právním předpisům České republiky i požadavku na stabilitu veřejných rozpočtů v rámci Evropské unie, ale převzetí faktické moci nad prostředky rozpočtu veřejného zdravotního pojištění těmi zájmovými skupinami, které tyto prostředky požadují. Směřuje k vytvoření situace, kdy ten, kdo nabízí službu, také rozhodne o přijetí nabídky, stanoví si cenu a sám si zaplatí. Ať se tomu říká jak chce, jde o zavedení státního zdravotního systému.

K jednotlivým ustanovením § 17. S ohledem na složitost a délku jednání dohodovacího řízení není možné zkrátit lhůtu jednání o celý měsíc, protože dohodovací řízení může začít jednat teprve ve chvíli, kdy jsou k dispozici nezbytné podklady, makroekonomické ukazatele, predikce, výsledky předchozího období. Prodloužení lhůty předání ze 60 na 90 dní před ukončením období, a tedy zkrácení času na jednání dohodovacího řízení, by tedy znamenalo téměř jisté znemožnění dohody mezi poskytovateli a pojišťovnami. Ustanovení by bylo realizovatelné pouze za předpokladu, že by zároveň stanovilo vázanost účastníků dohodovacího řízení a Ministerstva zdravotnictví zdravotně pojistnými plány zdravotních pojišťoven ve stadiu návrhu předloženého státním orgánům provizoria nebo schváleného plánu. Vázanost limitem rozpočtu veřejného zdravotního pojištění by znamenala zásadní omezení prostoru pro spekulaci a obstrukce v jednání. To je zásadní připomínka.

K § 17 odstavec 7. Znovu zdůrazňuji, že institut úhradových vyhlášek je hlavní příčinou opakovaných nedohod zejména v segmentu lůžkové péče.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP