(12.50 hodin)
(pokračuje Kochan)
Návrh chápu jako první krok ve snaze odejmout veřejné zdravotní pojištění tripartitě, podřídit je vládě a ze zdravotních pojišťoven vytvořit státní instituce podřízené vládě a určené nikoli ke správě sociálních nároků svých pojištěnců, ale k financování provozu zejména státem zřizovaných nebo chráněných zdravotnických zařízení.
Nevidím tedy objektivní důvod pro omezení funkčního období ředitele VZP, což je paragraf číslo 15, když podle současné dikce zákona je ředitel VZP na návrh správní rady odvolatelný Poslaneckou sněmovnou. Správní rada je kvalifikovanou a zodpovědnou reprezentací státu, zaměstnavatelů a pojištěnců a nelze jí podsouvat nezodpovědné jednání, pro které by tolerovala ve funkci ředitele i v případě jeho selhávání. Je tedy třeba vycházet ze skutečnosti, že zákon garantuje řešení ředitele VZP zodpovědným a pružným mechanismem. Je bezprecedentní ukázkou státního dirigismu, pokud chce Ministerstvo zdravotnictví prostřednictvím návrhu zákona vstupovat do pracovněprávních vztahů samostatné veřejnoprávní instituce. Navrhovaná změna je samoúčelná a nemá nic společného s deklarovanou snahou o systémové řešení a směřuje k vytvoření politické závislosti ředitele VZP.
Znovu opakuji, že zdravotní pojišťovna je nositelem sociálního nároku pojištěnce a při své činnosti provádí aplikaci práva. Je zcela závislá na kvalitě právní úpravy, kterou se řídí. Přitom musí být personálně i technicky vybavena k provádění zdravotního pojištění. Musí být v každém případě politicky nezávislá, neboť jejím úkolem je v případech mezních a způsoby, které stanoví zákon, být v každém případě politicky nezávislá. Pokud by měla mít jiné poslání, je třeba změnit účel zákona a jeho koncepci, nikoli právní úpravu postavení a dalších podmínek výkonu funkce ředitele. Pokud by však existovaly objektivní důvody, bylo by v souladu s koncepcí a posláním zákona, kdyby stanovení funkčního období ředitele svěřil zákonodárce do rukou orgánům pojišťoven, a teprve pro případ, že by tyto orgány nekonaly, stanovil pravidla sám.
V této souvislosti je možné jen s podivem poznamenat, že významná státní instituce s posláním shodným jako zdravotní pojišťovna, ale s vyšším rozpočtem, tedy Česká správa sociálního zabezpečení, nepodléhá, pokud jde o funkční období ředitele, žádné zvláštní právní úpravě. Spíše to vyjadřuje skutečnost, že jde o odbornou, ne politickou funkci, stejně jako v případě ředitele zdravotní pojišťovny, tedy i VZP.
K článku VI. Tímto ustanovením je ředitel VZP odvoláván z funkce s okamžitou platností, nejpozději do 30 dnů od účinnosti zákona. Pro takové rozhodnutí neexistují objektivní důvody. Je typické, že přes proklamovanou snahu Ministerstva zdravotnictví sjednotit podmínky pro všechny zdravotní pojišťovny funkční období zaniká ze zákona pouze řediteli VZP, zatímco u zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven mají správní rady do měsíce jmenovat ředitele, což umožňuje potvrdit dosavadního. Přestože ten je ve skutečnosti jmenován správní radou, která bude rozhodovat i po účinnosti zákona, lze potvrzení ve funkci předpokládat. Opět zcela odlišný režim pro VZP a zaměstnanecké pojišťovny. Proti tomu je třeba se kategoricky ohradit.
Závěrem lze říci: Z výše uvedených důvodů vznáším zásadní připomínku ve smyslu nesouhlasu s předkládaným návrhem. Návrh nepřináší žádné objektivní stabilizující opatření. Snižuje podíl státu na tvorbě prostředků zdravotního pojištění, vytváří motivaci a podmínky pro nedohodu v dohodovacích řízeních, umožňuje Ministerstvu zdravotnictví rozhodovat o úhradách v zájmu prosperity zdravotnických zařízení, zejména těch zřizovaných ministerstvem, bez ohledu na ekonomické možnosti veřejného zdravotního pojištění a bez jakékoli odpovědnosti za jeho vyrovnanou bilanci, která není ve veřejném zájmu. Vytváří prostředí politické závislosti majoritní zdravotní pojišťovny na státní exekutivě, závislosti však nepodřizuje ostatní pojišťovny. Navíc k této závislosti nestanoví žádná pravidla. Například se státním rozpočtem může politická reprezentace pracovat jen ve stanovených mezích, a s veřejným rozpočtem zdravotního pojištění ale podle předloženého návrhu bez pravidel.
Z těchto důvodů odmítám přijmout tento zákon. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane kolego. Milé kolegyně a kolegové, bylo mi avizováno, že i další vystoupení má charakter poměrně časově rozsáhlý, a tudíž z titulu funkce předsedajícího autoritativně rozhoduji o přerušení projednávání tohoto bodu.
Vyhlašuji přestávku do 14.30 hodin, kdy budeme pokračovat ústními interpelacemi a poté po projednání tohoto bodu projednáváním písemných interpelací. Tolik program na zbytek dnešního dne. Přeji dobrou chuť.
(Jednání přerušeno ve 12.56 hodin.)
***