(9.50 hodin)

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu poslanci Jiřímu Papežovi. Ptám se, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Pan kolega Miloslav Kučera.

 

Poslanec Miloslav Kučera: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážené dámy a pánové, pan premiér mě potěšil, když se tady objevil v jednací síni, protože mé vystoupení k tomuto zákonu je určeno především jemu. A velice mě mrzí, že právě jednací síň opustil. Rád bych tedy prostřednictvím paní předsedající mu sdělil to, co mám na srdci, alespoň zprostředkovaně.

Dámy a pánové, všichni jsme mohli vidět pana premiéra v televizi, jak se tvářil značně překvapeně, když se ho novináři ptali, proč je Česká republika třetí nejzkorumpovanější zemí v Evropské unii. Všichni jsme ho mohli vidět, jak se tvářil i ustaraně a jak říkal, že se musí dojít zeptat pracovníků Trasnsparency International, co má dělat, aby korupce v České republice mohla být menší. Musím říci, že je obrovskou škodou pro Českou republiku, když má premiéra, který silově v Parlamentu prohlasovává prokorupční zákony, a pak se před novináři tváří překvapeně a bezradně, neví, co má dělat, když zjišťuje, jak v České republice korupce bují. Právě dnes projednávaný zákon o zemědělství je situace korupce v České republice názorným příkladem.

Dámy a pánové na levici, odhlasovali jste si rozsáhlé změny stěžejních zemědělských zákonů zkrácenou cestou bez řádného připomínkového řízení. Především zákony o Státním zemědělském intervenčním fondu a o státní rostlinolékařské službě jsou silně prokorupční.

Dovolte mi, abych zestručnil svoji řeč tím, že zde odcituji to, co jsem vám již jednou, nebo spíše několikrát, zde říkal, naposledy při druhém čtení projednávaného zákona o zemědělství.

Cituji: "Veškeré pravomoci má osobně ředitel fondu. Může nakupovat, prodávat, dopravovat, skladovat, zpracovávat zemědělské výrobky a potraviny, a to buď sám, nebo prostřednictvím fondu, nebo si k této činnosti vybere jiné osoby na základě jím vyhlášeného výběrového řízení. Ale pozor, dámy a pánové! Na výběrová řízení tohoto fondu se nevztahuje zákon o veřejných zakázkách. A mluvíme zde o miliardových zakázkách za státní peníze.

Pokud nevěříte, podívejte se prosím na příslušné paragrafy. Fond nemusí svůj majetek využívat jen k plnění funkcí fondu podle zákona o SZIFu, nemusí s ním nakládat hospodárně a chránit jej proti ztrátě a poškození. Takovéto ustanovení bylo ze zákona vypuštěno, takže může fond, tedy ředitel fondu, nakládat se svěřenými prostředky zcela libovolně, a vždy je to v souladu se zákonem. Ředitel fondu může dokonce dle své libovůle odpouštět vracení neprávem poskytnutých dotací. Slyšíte dobře, to je krásná funkce! On neboli ředitel fondu může nejenom prodávat, ale i jiným způsobem převádět intervenčně nakoupené výrobky a potraviny nebo z nich zpracované výrobky a potraviny. Ředitel fondu může tedy darovat komukoli cokoli, a vždy to bude v souladu se zákonem.

Dámy a pánové, slyšeli jste dobře. Svěřujeme desítky miliard ročně jednomu jedinému člověku, který může komukoli cokoli darovat, část dotací poskytovat a neposkytovat téměř svévolně, vratku špatně poskytnuté dotace komukoli odpouštět dle své uvážení, zadávat zakázky komukoli za jakékoli ceny, které ho napadnou, samozřejmě včetně zakázek sobě samému, a může majetek fondu používat jakkoli mimo účel a poslání vytvořeného fondu, a to všechno naprosto v souladu se zákonem a zákonem stanovenými podmínkami. Není co kontrolovat. Ostatně odbor kontroly a supervize Ministerstva zemědělství nemá na půdu intervenčního fondu ani vstup povolen. To také slyšíte dobře, dámy a pánové."

Zastavím se zde malinko. Jedním ze stěžejních střetů právě této novely zákona byla možnost nebo nemožnost, aby Ministerstvo zemědělství svými pracovníky mohlo intervenční fond kontrolovat. Navrhli to do novely zákona zprostředkovaně právě pracovníci Ministerstva zemědělství, právě pracovníci odboru supervize Ministerstva zemědělství, a chtěli tuto pravomoc pro Ministerstvo zemědělství získat. Ale po těžké intervenci právě pana Höcka ze SZIFu bylo toto opatření zamítnuto, dámy a pánové. Vy jste ani neumožnili, aby vaši lidé kontrolovali vámi prováděné manipulace s miliardami a miliardami zemědělských dotací a podpor!

Často nám vytýkáte, že nenavrhujeme potřebná řešení. Dovolím si znovu odcitovat ze svého vystoupení v souvislosti s druhým čtením tohoto zákona.

Cituji: "A za všechny tyto lidi, a především za všechny zemědělce a zpracovatele, kteří by si přáli ozdravení financování České republiky a především zemědělství, vás prosím - pomozte zastavit tuto šílenost. Myslím si, že jako signál by stačilo vrátit novelu zákona k projednání ve výboru a udělat několik symbolických změn v zákonu o intervenčním fondu. A to vrátit rozpočet SZIFu pod veřejnou kontrolu, zbavit členy dozorčí rady mlčenlivosti, zavázat fond povinností, že musí o svůj majetek pečovat jako řádný hospodář a chránit jej proti ztrátě a poškození, výběrová řízení vrátit do režimu zákona o zadávání veřejných zakázek, odstranit několik škodlivých výjimek ze správního řádu při udělování dotací a umožnit odboru kontroly a supervize Ministerstva zemědělství, aby mohl činnost fondu kontrolovat. Legislativa vlády nebo Ministerstva zemědělství by zvládla určitě udělat tyto změny za několik hodin a zákon bychom mohli klidně schválit ještě na této schůzi, takže by k žádnému zdržení nedošlo, ale byl by to opravdu velký signál pro spoustu občanů České republiky, pro všechny zemědělce, zpracovatele, ale také určitě pro tisíce a tisíce poctivých úředníků, kteří poctivě pracují a jsou jednáním několika vyvolených v očích veřejnosti zneužívaní a zneuctívaní."

Vracím se zpátky k diskusi ve druhém čtení, kdy právě zastánci této novely argumentovali tím, že zákon musí být rychle schválen, aby mohl co nejrychleji platit. Tím, že nám ho oprávněně vrátil Senát, tím, že naprosto oprávněně ho vrátil i prezident jako strašnou, zrůdnou normu, tak se to samozřejmě zdrželo podstatně víc, než kdybyste vyslyšeli mé prosby, než kdybyste vyslyšeli naše argumenty a odstranili alespoň ty nejhorší prokorupční paragrafy, které tam dneska jsou.

Dámy a pánové, zcela upřímně si myslím, že mohu zákon o SZIFu prohlásit za velice kvalitně a do detailu fungující prokorupční normu, která korupci kolem SZIFu umožňuje a chrání. A myslím si, že mohu naprosto korektně prohlásit, že právě Státní zemědělský intervenční fond je nejlépe organizovanou prokorupční institucí na úseku resortu Ministerstva zemědělství. (Potlesk poslanců klubu ODS.)

Nedá mi to a řeknu ještě jeden příklad. V souboru zákonů o zemědělství je také ještě jeden zákon, a to zákon o státní rostlinolékařské službě. Už vám nebudu citovat z mých vystoupení, ale pokusím se co nejstručněji říci, že i tento zákon jsem zde několikrát kritizoval. Že jsem především kritizoval praktiky ve vedení rostlinolékařské služby, která zneužívá získané obchodní informace především k obchodu s chemikáliemi a má z toho značný ekonomický profit.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP