(11.40 hodin)
(pokračuje Tluchoř)
Za druhé, v polovině příštího roku končí většině zdravotnických zařízení smlouvy s VZP a David Rath se snaží do svých rukou soustředit veškerou rozhodovací pravomoc, která mu umožní z obnovených smluv si udělat dobrý politický, ale nepochybně i ekonomický, vždyť stomiliardový byznys. V tom vidím mimochodem jeden z velkých hříchů Davida Ratha - snahu o to, přenést rozhodování z odborné roviny na rovinu politickou. O tom, která nemocnice, ambulance či lékař bude či nebude existovat, nemají přece rozhodovat politici a úředníci, jak navrhuje David Rath, ale především sami pacienti prostřednictvím svých pojišťoven.
No a za třetí, nějaké to kopnutí do volebního soupeře se hodí vždycky - a co na tom, že je to snůška lží bez jediného důkazu?
Takže, pane ministře, prosím, nechte si svá obvinění a teatrální gesta na tiskovky, pokud se bez nich nemůžete obejít. Máte-li jakékoliv podezření, které vám nedá spát, a není to jen "nějaké skupiny by možná za jistých okolností mohly budit dojem, že někdo z jejich blízkých by mohl být napojen na někoho", obraťte se prosím na policii, ať rozhodne nezávislý soud, a samozřejmě padni komu padni. Tady jsme ale na půdě Poslanecké sněmovny, pojďme se tedy věnovat tomu důležitému, tomu, co od nás občané této země očekávají, jak o ně bude postaráno, budou-li nemocní.
David Rath od svého nástupu do funkce ministra zdravotnictví učinil kromě té hory jakešovských slov opravdu několik reálných kroků, které významně na ten resort dopadají. O některých byla už řeč. První z nich je otázka léků. David Rath zakazuje tzv. centrální nákup léků VZP, tedy zakazuje nakupovat léky na nejdražší nemoci přímo VZP podle toho, kolik pacientů léčbu potřebuje, a chce ušetřenou cca 1,5 mld. poukázat přímo nemocnicím. VZP drží v tuto chvíli u těchto léků marži 0,3 %. Upozorňuji, že lékárny a distributoři mohou účtovat marži až stokrát vyšší. Je zcela nereálné, řekl bych nemožné, aby nemocnice dosáhly na ceny dosahované VZP. Navíc není nikde zaručeno, že tyto potom účelově jakkoliv nevázané prostředky nemocnice nevyužijí na zcela něco jiného, např. na růst platu lékařů. To zvláště v souvislosti s plánovanou fixací výdajů na léky na úrovni 98 % roku 2005 snížením rozpočtu nemocnic a současnou bonifikací ředitelů v závislosti na zvyšování mezd. Růst mezd chce David Rath oceňovat stotisícovými prémiemi pro ředitele. Tedy nikoliv kvalita a dostupnost péče, tím méně o tyto drahé pacienty. Opravdu chce David Rath ohrozit životy těžce nemocných? Opravdu chce David Rath ohrozit životy dvou tisíc pacientů s roztroušenou sklerózou, pacientů s revmatoidní artritidou, pacientů s Gaucherovou chorobou, kde náklady na jednoho pacienta činí 4 až 5 milionů ročně jen na oněch přímo nakupovaných lécích, s Fabryho chorobou, kde ta částka je ještě vyšší, atd. atd.? Ale možná jen nedoceňuji dokonalý manažerský tah, díky němuž by pak jistě došlo k následným úsporám v dalších výdajích.
Nemocnice a už zmiňovaný bonusový řád. David Rath požaduje okamžitě přestat z veřejného zdravotního pojištění financovat nemocnice, které mají jinou právní formu, například akciové společnosti. Takové jsou v tuto chvíli ve Středočeském kraji všechny. Opravdu chce David Rath všechny středočeské, ale i jihočeské, karlovarské, pardubické a další a další nemocnice zavřít? Velmi často jsme se zde na půdě Poslanecké sněmovny s paní ministryní Emmerovou a kolegy přeli o té či oné formě fungování zdravotnických zařízení. Vždy jsem výrazně nesouhlasil se snahou sociální demokracie a KSČM vrátit zdravotnictví před listopad 1989 a například postavit síť lůžkových zdravotnických zařízeních výhradně na státních nebo tzv. veřejných nemocnicích. Dnes ale musím uznat, že při vší odlišnosti pohledu na tento svět šlo vždy o seriózní debatu a nikdy nikoho nenapadlo takové zařízení, které nezapadá do jeho světonázorového šálku kávy, zavřít. Až Davida Ratha. Opravdu necháte Davida Ratha vyřadit ze sítě nemocnice, a mám tady ten dlouhý seznam, které nepadají do té přílohy tisku 810: Brandýs, Beroun, Čáslav, Český Brod, Kladno, Neratovice, Městec Králové atd. atd. atd.? Opravdu je chcete zavřít?
Útlum péče. David Rath přikázal nemocnicím ihned v prosinci utlumit péči. Říká, že snížení výkonu mají nemocnice dosáhnout tím, že odloží některé plánované operace. Opět bezprecedentní plošné omezení kvality a dostupnosti zdravotní péče. Zeptejte se některého z pacientů, kteří na takovou operaci čekají, zda jde o tak bezproblémovou záležitost, jak ji David Rath prezentuje. Nebo snad David Rath sleduje možnou úsporu, pokud se některý z pacientů plánované operace nedožije? Možná je to všechno součástí globálnímu tažení Davida Ratha proti léčení lidí vůbec a starých a těžce nemocných zvlášť. Tak se totiž dá ušetřit spousta peněz a zabránit tzv. plýtvání na léky a léčebnými procedurami. Je to ovšem hodně novátorská cesta dr. Ratha, socialistického ministra zdravotnictví.
Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji. Slovo má nyní pan kolega Krákora.
Poslanec Jaroslav Krákora: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená paní ředitelko VZP, já se samozřejmě budu snažit mluvit bez emocí, protože si myslím, že jsou tady vyvolávány někdy zbytečné emoce. Také musím ohlásit, že mám několikerý střet zájmů, protože jsem pojištěnec Všeobecné zdravotní pojišťovny, mám smlouvu v pediatrické ordinaci se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, a na konec ten největší rozpor, ale já si myslím, že možná ten nejmenší, že jsem revizní lékař VZP na nejmenší možný úvazek, jak již bylo ověřováno ústředím. Za minulý rok jsem si vydělal 6500 Kč za celý rok 2004 a je to rozhodování výrazně na okresní úrovni, takže si myslím, že tam, kde se podepisují hlavně návrhy na lázně, ozdravovny, léčebny atd., tak je to běžná činnost revizního lékaře a nemá to vůbec prakticky žádný vliv na ústředí.
Nyní mi dovolte, abych přešel ke svému tématu. V první části bych přečetl projev a ve druhé části bych si dovolil prostřednictvím pana předsedajícího se zeptat, nebo i během toho tisku se zeptat, na některé věci paní ředitelky Musílkové.
Dne 10. listopadu 2005 rozhodlo Ministerstvo zdravotnictví ČR o uvalení nucené správy nad Všeobecnou zdravotní pojišťovnou ČR. Cílem této nucené správy je stabilizace financí Všeobecné zdravotní pojišťovny, zlepšení cash-flow, zlepšení jejího hospodaření, důsledná kontrola příjmové i výdajové stránky hospodaření, kontrola smluv uzavřených mezi jednotlivými subjekty a Všeobecnou zdravotní pojišťovnou a včasnější platební politika. Nuceným správcem byl jmenován náměstek ministra zdravotnictví dr. Antonín Pečenka, bývalý vrchní ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny, další dva členové jsou řediteli krajských poboček VZP. Dá se tedy říci, že to jsou zkušení manažeři Všeobecné zdravotní pojišťovny, již do finanční a smluvní politiky Všeobecné zdravotní pojišťovny vidí a jsou schopni při kontrolní činnosti poukázat a následně řešit zcela konkrétní nedostatky hospodaření VZP.
Na současném hospodaření VZP má svůj podíl i správní rada Všeobecné zdravotní pojišťovny. VZP v posledních letech hospodaří nevyrovnaně a prohlubuje svůj dluh, opakovaně nenaplňuje rezervní fond. Víte, že ze zákona je povinnost rezervní fond naplňovat. Poslední částky se blížily téměř nule, myslím, že za rok 2004 a 2003 to bylo jenom 6 tisíc korun. Smluvní politika VZP vykazuje tu menší, tu větší nedostatky, není schopna řešit souběhy lékařů, zvláště ve více okresech.
***