(15.50 hodin)
(pokračuje Petr)
Čili doporučuji, aby tento tisk byl postoupen do druhého čtení a přikázán zahraničnímu výboru. Děkuji.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane poslanče. Můžeme tedy přistoupit k obecné rozpravě, kterou otevírám a ptám se, jestli někdo do ní chce vstoupit.
Není-li tomu tak, obecnou rozpravu končím a můžeme se zřejmě zabývat návrhem na přikázání. Je tu pouze návrh na přikázání zahraničnímu výboru. Ptám se, kdo chce eventuálně navrhnout jiný výbor. - Jiný návrh není, je tu tedy pouze návrh na přikázání zahraničnímu výboru. O tom tedy budeme hlasovat.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, přikázat tuto předlohu zahraničnímu výboru, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 614. Přítomno bylo 135 poslanců, pro hlasovalo 109, proti nikdo, návrh na přikázání byl přijat.
Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji a končím projednávání bodu č. 115.
Máme tu bod číslo
53.
Vládní návrh zákona, kterým se ruší zákon č. 78/1997 Sb.,
o opatřeních ve vztahu k Libyi, ve znění zákona č. 303/1999 Sb.
/sněmovní tisk 1160/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Je to poslední ze série zahraničních smluv, tedy bod, který jsme takto zařadili. Je navrženo, abychom s návrhem zákona vyjádřili souhlas již v prvém čtení.
Nejdříve tedy z pověření vlády tento návrh uvede ministr zahraničí Cyril Svoboda, připraví se zpravodaj pro prvé čtení poslanec Kavan. Nyní tedy prosím pana ministra Svobodu.
Ministr zahraničí ČR Cyril Svoboda Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, dne 11. listopadu 1993 přijala Rada bezpečnosti OSN rezoluci č. 883, která zpřísnila s platností od 1. prosince 1993 již zavedené sankce proti Libyi. K plnému uplatnění sankcí, které vyplývaly z této rezoluce, bylo nezbytné vydat příslušný zákon a tímto zákonem je zákon č. 78/1997 Sb., o opatřeních ve vztahu k Libyi. Tento zákon nabyl účinnosti dne 11. dubna 1997.
Mezitím došlo ke změně situace a v reakci na pozitivní vývoj ve světě vláda svým nařízením č. 49/2000 Sb. pozastavila opatření ve vztahu k Libyi, a tato opatření pozbyla účinnosti zároveň s účinností tohoto nařízení vlády.
Dne 12. září 2003 přijala Rady bezpečnosti OSN další rezoluci, tentokrát č. 1506, kterou byla sankční opatření vůči Libyi definitivně zrušena, a v návaznosti na přijetí uvedené rezoluce Rady bezpečnosti se navrhuje také zrušit tento zákon, protože tento zákon implementuje tu původní rezoluci z roku 1993.
Po zrušení sankcí vůči Libyi zůstávají v platnosti opatření obsažená v odst. 8 rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 883. Těmito opatřeními bude nadále zajišťována ochrana hospodářských subjektů před nároky vyplývajícími ze smluv a obchodů, jejichž plnění bylo dotčeno zavedením předmětných omezujících opatření. Změna opatření je v rámci Evropských společenství provedena nařízením Rady č. 3275/1993, které je pro Českou republiku jako člena Evropské unie bezprostředně závazné.
Vzhledem k jednoduchosti navržené právní úpravy a vzhledem k tomu, že politicky jde o věc vlastně již vyřešenou, navrhuji, aby v souladu s § 90 odst. 2 jednacího řádu Poslanecká sněmovna vyslovila s tímto návrhem zákona souhlas již v prvém čtení.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Prosím pana poslance Kavana, aby se ujal slova.
Poslanec Jan Kavan: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně a páni poslanci, pan ministr zahraničí velmi důkladně, pečlivě věc vysvětlil, takže v podstatě k tomu nemám co dodat. Já bych tedy jen velmi stručně shrnul záležitost, která tu byla velmi detailně rozvedena.
Rada bezpečnosti OSN přijala Rezoluci 1506, kterou se zrušily sankce proti Libyi. Návazně stejné opatření přijala i Rada Evropské unie svým nařízením 1786 z loňského roku. V důsledku těchto kroků pozbyl smyslu zákon č. 78/1997 Sb., kterým Česká republika provedla opatření proti Libyi. Předložený návrh zákona tedy ruší dosavadní zákonná opatření, ovšem samozřejmě s tím, že zůstávají nedotčena práva a povinnosti vzniklé podle právních předpisů až do nabytí účinnosti tohoto navrhovaného zákona. Toto opatření je naprosto logické, protože jinak by zrušení právních předpisů o sankcích umožňovalo uplatňovat nároky ze smluv, které nebyly naplněny v důsledku zavedení sankcí proti Libyi.
Souhlasím také s návrhem pana ministra, že vzhledem k jednoduchosti této právní úpravy by bylo možné návrh schválit již v prvním čtení.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji za názor. Otevírám nyní obecnou rozpravu, do které se nikdo nehlásí - alespoň do této chvíle. Ptám se, jestli se někdo chce ještě přihlásit. V tuto chvíli lze také podat námitku proti projednání v prvém čtení. - Pokud se nikdo nehlásí, obecnou rozpravu končím.
Vzhledem k tomu, že nebyla podána námitka, rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Budeme tedy hlasovat. Já vás všechny odhlásím. Odhlašuji vás všechny, protože poměry ve sněmovně se rychle mění. Prosím, abyste se znovu přihlásili.
Přednesu návrh usnesení, které zní takto: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 1160 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."
Zahajuji hlasování. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko o zvedne ruku. Kdo je proti?
Hlasování má pořadové číslo 615. Přítomno bylo 115 poslanců, pro hlasovalo 105, proti nikdo, návrh tedy byl přijat.
To znamená, že můžeme pokračovat v jednání. Zahajuji tedy podrobnou rozpravu, ptám se, kdo se do podrobné rozpravy hlásí. - Pokud se ani do podrobné rozpravy nikdo nehlásí, podrobnou rozpravu ukončíme.
Zeptám se ještě navrhovatele a zpravodaje, zda chtějí vystoupit. Pokud ne, můžeme přistoupit k hlasování o celém návrhu zákona.
Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se ruší zákon č. 87/1997 Sb., o opatřeních ve vztahu k Libyi, ve znění zákona č. 303/1999 Sb., podle sněmovního tisku 1160."
***