(16.30 hodin)
(pokračuje Janeček)

A připomíná mi to velmi situaci před krajskými volbami. Vzpomeňte si na válku o akciových společnostech, o neziskových právnických osobách, o paragrafech, které měly zablokovat převody. Já jsem tady na to upozorňoval. Já jsem stoupencem neziskových právnických osob a my jsme to byli, kteří jsme prosadili do vládního prohlášení na začátku tohoto volebního období, aby vláda takový zákon předložila. Kdyby tady byla vůle, tak tento problém by tady nebyl, ale potom bychom nemohli šavlovat před volbami meči, jako že někdo se bere o ty či ony pacienty.

Bohužel musím říci, že oněch 200 miliard je takové lákadlo, že dokáže asi zablokovat to, aby zde byla jasná a čitelná pravidla.

Já jsem zde upozorňoval na paradox, že tato Sněmovna zamítla náš návrh zákona, který ukládal pojišťovnám oznámit pojištěnci v situaci, kdy se dozví, že postup non lege artis ho může třeba ohrozit, ale kupodivu takový návrh zákona přijat nebyl. Zřejmě se nehodí. Proto, když si přečtete mé stanovisko k návrhu zdravotně pojistného plánu na rok 2004, kde jsem jednak upozorňoval na to, že je to tato Sněmovna, která ze zákona má návrh zdravotně pojistného plánu projednat a buď ho schválit, nebo odmítnout, a pak nastoupí další kroky, tak tento návrh zdravotně pojistného plánu byl podle mého názoru zcela protiústavně vzat zpět, takže tato Poslanecká sněmovna ho nikdy neprojednala, ačkoliv jí to zákon ukládá, nikdy se jím nezabývala, ač jí to zákon ukládá, a ptáme se proč. Možná proto, že kdybychom ho projednávali, a já jsem tenkrát říkal, že nedoporučuji schválení takového zdravotně pojistného plánu, že žádám, aby byl vzat na vědomí, neboť zdravotně pojistný plán podle zákona musí být předložen zároveň se schvalováním státního rozpočtu, jinými slovy, teď tady nemá ležet zdravotně pojistný plán na rok 2005 - všichni vědí, že je to úsměvné - ale má zde ležet zdravotně pojistný plán na rok 2006.

Já se ptám, vážení přátelé, jak je možné, že není předložen. Jak je možné, že už není schválen? Vždyť to přece ukládá zákon. Jak je možné, že nikdo není veden k zodpovědnosti za to, že tady není hlavní norma, která má ukazovat základní parametry našeho zdravotnictví? Bohužel, není tomu tak.

Takže, až se bude hlasovat o tomto zdravotně pojistném plánu, já ho nepodpořím nikoliv z argumentů, které navrhuje pan ministr, a byl bych velmi nerad, aby v případě, že nebyl schválen, to nenazýval svým vítězstvím, protože to tak není. Já pro takovýto návrh zdravotně pojistného plánu nebudu hlasovat proto, že nebyl předložen v souladu se zákony této země. Zdravotně pojistný plán měl být předložen před rokem. Pokud tato Poslanecká sněmovna chce dostát své ústavní povinnosti, a její ústavní povinností je kontrola vlády, tak si toto nemůže nechat líbit, neboť je jí odnímána její jedna ústavní povinnost, to je kontrolovat činnost vlády.

Tolik k údajům, které zde byly řečeny.

Ale protože jsme v bodě, který je závažný, a pan ministr řekl, že řada pacientů u nás je léčena způsobem, který je poškozuje, což je samozřejmě věc, která je alarmující, tak dávám návrh usnesení, kterým Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby přijala všechna opatření nezbytná k tomu, aby byla kontrolována kvalita poskytované péče. - Já se domnívám, že není možné, aby ministr konstatoval, že pacienti jsou poškozováni, že jsou léčeni non lege artis. Prostě to je něco, co mělo být dávno vyřešeno.

Za druhé, aby vláda urychleně předložila kroky vedoucí k stabilizaci systému veřejného zdravotního pojištění. - Jde o to, že se o tom bavíme již roky. Tady jsem četl z jednoho stanoviska vysoké školy, kde asi je onen zakopaný pes. Čili se domnívám, že vláda má dostatek podkladů, možná že si připraví ještě nějaké další, aby věc urychleně zvládla. Ostatně právo kontrolovat má nejen Ministerstvo zdravotnictví, ale i Ministerstvo financí.

Další věc, která je samozřejmě velmi aktuální v těchto dnech. Hovořili jsme o ní. Jsou to parametry sítě zdravotnických zařízení. Upozorňoval jsem na to roky, že síť je nevyvážená. Musím říci, že ke stejnému závěru asi dospěl i pan ministr, neboť v podstatě přesně reprodukuje má slova, která tady roky přednáším, o tom, že síť musí být rovnoměrně rozložena po území České republiky. Ale taková síť musí být vytvořena na základě kvalifikovaných odborných posudků, nikoliv na základě nějaké direktivy. Čili věřím tomu, že nedojde k situaci, kdy by měla být takováto síť přílohou poslaneckého návrhu zákona.

Třetí bod usnesení: Žádá vládu, aby předložila parametry tvorby sítě zdravotnických zařízení a urychlila akreditaci zdravotnických zařízení.

Za čtvrté se jenom kruhem vracím do začátku tohoto volebního období, kdy jsme prosadili do vládního prohlášení, aby vláda předložila zákon o neziskových právnických osobách, čili tady se na konci tohoto volebního období na vládu znovu obracím se žádostí, aby předložila návrh zákona o neziskových právnických osobách. - Domnívám se, že to se ve slušné společnosti patří, aby taková možnost tady byla, abychom potom zase neříkali, že někdo chce něco vytunelovat, někdo chce něco vykrást, a přitom bránili tomu, aby zde byla nastavena jasná pravidla.

Toto jsou mé návrhy k usnesení a doufám, že se alespoň na některých z nich shodneme. Doufám, že už se víckrát nesetkáme s tím, abychom museli s panem ministrem konstatovat, že péče v řadě zdravotnických zařízeních je mizerná a zdraví pacientů poškozuje. Doufám, že věc pomine. Tato věc by pominula, kdyby proběhly akreditace, kdyby byly standardy, kdyby byla regulace sítě zdravotnických zařízení.

Jinak bych přál našemu zdravotnictví, aby zmizela pěna ze všech údajů, které tady slyšíme, posloucháme je v rádiích, čteme v novinách, ale v případě, že pan ministr dojde k nějakému zjištění, tak aby podal trestní oznámení, aby se věc vyřešila. Potom už snad bude možné věřit, když takový člověk posléze bude odsouzen, že chtěl udělat něco pro naše zdravotnictví. Pokud odsouzen nebude, zjistí se, že to možná bylo všechno jinak, a já bych byl velmi rád, kdybychom na závěr tohoto volebního období mohli říci, že jsme se pokusili, nebo alespoň část z nás se pokusila o to, situaci v našem zdravotnictví zlepšit.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Chtěla bych vás, pane poslanče, jenom upozornit na to, že bude probíhat podrobná rozprava a že bude třeba vaše návrhy usnesení přednést ještě v podrobné rozpravě.

Nyní má slovo ředitelka Všeobecné zdravotní pojišťovny paní Jiřina Musílková. Připraví se pan poslanec Krajíček.

 

Ředitelka VZP ČR Jiřina Musílková: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v minulých dnech byla tato Sněmovna svědkyní ne zcela dobře pochopitelné a možná i uchopitelné pře. Byla svědkyní pře, ve které zazněly rozdílné a místy i zcela protichůdné interpretace týž věcí či problémů. Nedivila jsem se někdy vašim udiveným pohledům, těch z vás, kteří jste zvyklí pracovat s čísly, s právními předpisy a suchými fakty. Slyšeli jste totiž mnoho argumentů, které nelze do hloubky pochopit logickou dedukcí, ale pouze podrobným zkoumáním podkladů, vstupů i výstupů a hlavně čísel. Takové zkoumání, má-li se dospět k poctivému závěru, chce více expertních znalostí a hlavně času, který bohužel dnes nemáme. Co se však logickou dedukcí zjistit dalo, je skutečnost, že tzv. kauza VZP je zpolitizovaná a že hon za objektivními zjištěními se zvrhl téměř v subjektivně pojímanou leč na Jiřinu Musílkovou.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP