(17.40 hodin)
(pokračuje Rath)
Proběhla zde diskuse, která ovšem ukázala, jak velkým a bolestným politikem zdravotnictví je, a možná i odpověděla na otázku, proč se roky nedaří najít nějaký recept. Prostě proto, že pohledy na zdravotnictví a na řešení zdravotnictví jsou velmi, velmi rozdílné. Podle mého soudu diskuse také jednoznačně ukázala, jak velmi silné a nadstandardní byly vazby Občanské demokratické strany s vedením Všeobecné zdravotní pojišťovny a jak je moc bolestné pro tuto stranu tyto vazby ztratit. Možná teprve budoucnost ukáže, jaké vlastní a velké ztráty tím Občanská demokratická strana utržila, ovšem na druhou stranu jak obrovský zisk tím získávají občané České republiky pojištění u Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Na otázky poslanců Občanské demokratické strany, které tady několik dní zaznívaly, nemá cenu široce odpovídat, protože tady nejde o odpovědi, tady jde pouze o politickou propagaci, manifestaci a dehonestující výkřiky. Tolik bych odbyl ten několikahodinový maraton vystoupení poslanců Občanské demokratické strany.
K paní ředitelce Musílkové jen pár posledních slov. Zaznělo tady určité i řekněme ukřivdění. Dámy a pánové, ukřivdění není na místě. Nemá cenu se zde vracet ke všem těm argumentům, které zde zaznívaly, padaly důkazy z jedné nebo druhé strany, nebo naopak se důkazy či věci vyvracely. Prostě je potřeba říci, že paní ředitelka Musílková stojí stále v čele instituce, která se propadá do velkých dluhů. Ty dluhy akcentují a narůstají. Je tam mnoho způsobů chování, které porušují platné zákony, některé víc, některé méně. A je tedy načase, aby správce této největší pojišťovny, tedy stát, paní ředitelce Musílkové poděkoval za to, co dobrého učinila, a pokusil se najít a vybrat lepšího manažera.
Mimochodem, nemá cenu ani zde diskutovat, zda svědomí má být takové, či onaké a jestli paní ředitelka Musílková se má cítit ukřivděně, či nemá cítit ukřivděně, není to na místě. Za svoji práci pobírala nadstandardní plat, který odpovídá platu premiéra této země, a k tomu na rozdíl od pana premiéra získala ještě devadesátiprocentní odměny každý rok, takže její roční příjem se mohl šplhat někde okolo dvou, dvou a půl milionu. Každý poslanec v této Poslanecké sněmovně, každý ministr, každý občan si může říci, kolik vydělává on, jakou za to má zodpovědnost, a srovnat si to. Já si myslím, že manažer s takto nadstandardním příjmem by měl mít i nadstandardní výsledky. Podle mě ty výsledky jsou z mého pohledu jednoznačně mizerné.
Abychom se dále neutápěli v různých pohledech, jistě se nepřesvědčíme, ani jeden, ani druhý, tak si myslím, že by bylo dobře věnovat pár slov tomu, jak dál.
Nejdůležitější úkol, který před námi společně zde je, je výběr nového ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny. Chtěl bych jen konstatovat, že doposud paní ředitelka nedoručila žádnou svoji písemnou rezignaci, takže já mohu věřit, či nevěřit tomu, že skutečně 1. ledna končí. K tomu bude svolána správní rada, která by měla posuzovat kandidáty a pak této Sněmovně posunout dvě tři jména k rozhodnutí. Nebude to rozhodování vůbec jednoduché. Byl bych rád, aby zde Poslanecká sněmovna rozhodovala velmi pečlivě a vybírala velmi pečlivě.
Dále musíme ve Všeobecné zdravotní pojišťovně dokončit kontrolu, a já bych byl velmi rád, aby správní rada rozhodla o konání auditu, a to auditu rozšířeného, kterému se v zahraničí někdy říká forenzní audit, u nás tento termín zákony neznají. Jde o audit, kde budou auditovány jak smlouvy, tak ekonomické vazby, ne tedy jenom prosté účetnictví. Tento audit, který by měla dělat nějaká nadnárodní firma, která s tím má zkušenosti, pak s konečnou platností asi rozsoudí tento spor, zda vše bylo ve Všeobecné zdravotní pojišťovně tak, jak má být, anebo zda tam probíhala celá řada velmi problematických a pochybných věcí.
Další věc, která je velmi důležitá a je před námi, je rozhodnout, a nyní to na Ministerstvu zdravotnictví probíhá, rozhodnout o způsobu úhrad v roce 2006. Tento způsob úhrady přesně předurčí, kolik péče, jaká péče a kde bude poskytována. Tento způsob úhrad poté musí aplikovat pojišťovny. I k tomu potřebujeme spolupracující management Všeobecné zdravotní pojišťovny, který by měl zajistit, aby to, co bylo dohodnuto a připraveno, tedy ten kompromis, kde musel svým způsobem slevit každý, musely slevit nemocnice, musely slevit ordinace, musejí slevit i výrobci léků, každý určitým významným dílem, aby tento způsob úhrady byl aplikován od 1. ledna tak, aby byl započat proces stabilizace finanční situace ve Všeobecné zdravotní pojišťovně.
Současně po vás budu chtít pomoc v přijetí tisku 1150, který narovnává platbu za státní pojištěnce tak, aby nebyla tak nepřiměřeně nízká, jak je v této situaci. Ten tisk je zde a budeme o něm hovořit v nejbližších hodinách či dnech. Důležité je, aby jak úhradová vyhláška, tak navýšené platby pro státního pojištěnce byly rozdělovány všem stejným dílem, to znamená, potřebujeme zajistit, aby každé zdravotnické zařízení v této republice bylo hrazeno podle stejného principu. Aby nedocházelo k tomu, že někteří dostávají výjimky, byť by to byly výjimky udělené na podkladě telefonických rozhovorů s řediteli krajských poboček, na což někteří ředitelé krajských poboček nás upozornili, a dokonce to sepisují formou písemných důkazů.
Dále zde budete v nejbližší době rozhodovat i o zákonu o veřejných neziskových nemocnicích. Tento zákon by konečně měl přinést stabilitu do českých nemocnic řízených kraji. Drtivá většina krajů se pustila do naprosto neověřeného experimentu divoké transformace těchto nemocnic na akciové společnosti, případně společnosti s ručením omezeným, přičemž nevycházejí z žádného ověřeného modelu a jde skutečně o experiment, jehož důsledky v tuto chvíli je velmi těžké dohlédnout. Maximálně víme, že tento experiment znejistil statisíce občanů a znejistil i desetitisíce zdravotníků, kteří mají strach o to, zda budou dál moci poskytovat péči svým pacientům alespoň v tom rozsahu, na který byli zvyklí doposud.
Pan poslanec Vojíř zde operuje seznamem. Ano, seznam existoval, ale samozřejmě seznam těch nemocnic, které budou veřejné neziskové. Ostatní, které v seznamu jmenovány nebyly, měly samozřejmě zůstat dál, měly samozřejmě dál poskytovat zdravotní péči, ovšem jim nebyla nucena forma veřejných neziskových nemocnic. Místo toho tedy, aby občanští demokraté tleskali pro tento princip, že zde bude existovat pluralita - na jedné straně veřejné neziskové organizace, na druhé straně nemocnice, obchodní společnosti - tak tento princip kritizují. Myslím si, že udělali dobrý kus práce, protože ti poslanci, kteří na tom pracují spolu s legislativci, dospěli k jinému závěru, že druhou možností tohoto zákona je nemocnice transformovat na veřejné neziskové prakticky všechny, nebo všechny. To je druhá cesta a podle mého soudu také docela perspektivní.
***