(Jednání pokračovalo ve 14.32 hodin.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zahajuji odpolední část našeho dnešního jednání. Vítám vás všechny.
Prosím nejprve pana předsedu volební komise poslance Pavla Hojdu, aby nás seznámil s výsledky tajných voleb. Poté vám pouze oznámím, že se budeme věnovat bodům podle pevně schváleného pořadu schůze, a budou to body 99, 28, 46, 47, 48, 9, 77, 244, 29, 23 je sedmý bod, 26 osmý bod a 24 devátý bod. Toto jsou pevně schválené body na dnešní odpolední jednání.
Prosím, aby všichni zasedli do svých lavic, tak abychom mohli vyslechnout zprávu předsedy volební komise pana poslance Pavla Hojdy. Prosím, pane předsedo.
Poslanec Pavel Hojda: Děkuji. Dámy a pánové, dovolte, abych vás seznámil s výsledky voleb tajných, druhého kola, a to volby člena Rady České tiskové kanceláře (bod 176).
Počet vydaných hlasovacích lístků 166, odevzdaných platných i neplatných hlasovacích lístků 166. Pro paní Miroslavu Moučkovou hlasovalo 55 hlasů, pro pana Ivo Železného odevzdáno 55 hlasů rovněž.
Ve druhém kole nebyl zvolen nikdo a volba tímto končí.
Volba předsedy vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny k prošetření hospodaření Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky (bod 236).
Počet vydaných hlasovacích lístků 166, odevzdaných hlasovacích lístků 166. Pro poslance Josefa Janečka odevzdáno 63 hlasů, pro poslance Jozefa Kubinyiho 89 hlasů.
Pan Jozef Kubinyi byl zvolen předsedou vyšetřovací komise a já mu blahopřeji. Tímto je volba skončena. (Potlesk levé části Sněmovny.)
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji předsedovi volební komise panu poslanci Pavlu Hojdovi. Gratuluji ke zvolení panu kolegovi Kubinyimu a přeji mu, aby v pozici předsedy vyšetřovací komise opravdu uspěl.
Dámy a pánové, můžeme zahájit první z pevně zařazených bodů na dnešní odpoledne. Tímto bodem je bod číslo 99. Jedná se o
99.
Návrh zastupitelstva Zlínského kraje na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů
(vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 1032/ - prvé čtení
Prosím, aby z pověření zastupitelstva Zlínského kraje návrh zákona uvedl pan Vojtěch Jurčík, člen rady, který - zde mám v ruce písemné pověření, aby mohl před Sněmovnou vystoupit a tento návrh Zlínského kraje uvést. Prosím tedy, aby radní Zlínského kraje pan Vojtěch Jurčík, kterého mezi námi velmi vítám, tak jej žádám o to, aby předložený návrh uvedl.
Radní Zlínského kraje Vojtěch Jurčík: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, zastupitelstvo Zlínského kraje na svém zasedání 1. 6. tohoto roku schválilo předložení návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Poslanecké sněmovně. Zastupitelstvo Zlínského kraje mě zároveň jako člena zastupitelstva a rady Zlínského kraje pověřilo jednat ve věci tohoto návrhu.
Tedy: Z ustanovení zákona č. 254, ve znění pozdějších předpisů, který je účinný od 1. 1. 2002, mimo jiné vyplývalo, že platnost povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo podzemních, která nabyla právní moci do dne účinnosti tohoto zákona, končí 31. prosince 2007. V ustanovení článku II tohoto zákona, který je novelou vodního zákona, je tato citace zachována v závěrečných a přechodných ustanoveních. Toto ustanovení se týká všech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových z obecních kanalizací. Tyto kanalizace jsou doposud ošetřeny povolením, které bylo ve většině případů vydáno s limity odpadních vod nad rámec vodního zákona. Vydání takového povolení umožňoval předchozí zákon o vodách v platném znění a zkráceně se takovému povolení říkalo výjimkové. Prodloužení platnosti těchto výjimek mohly dosáhnout ty obce, které v době nabytí účinnosti vodního zákona požádaly do tří měsíců od jeho účinnosti, tedy do 31. 3. 2002, vodoprávní úřad o nové povolení, ve kterém mohly být stanoveny limity vypouštěných odpadních vod do úrovně znečištění za posledních dvanáct měsíců .V praxi to znamenalo, že jim mohlo být vydáno ještě povolení nad rámec vodního zákona na limity znečištění, které se v odpadních vodách v jejich obcích vyskytovalo v uplynulém roce, tedy to skutečné. Povolení se mohlo vydat na přiměřeně dlouhou dobu, ve které bude dosaženo ukazatelů v souladu s vodním zákonem. Této možnosti však řada obcí nevyužila a nastala situace, že veškerá povolení včetně výjimek pozbudou platnosti 31.12.2007.
Z uvedeného vyplývá, že nejpozději v průběhu roku 2006 budou obce nuceny řešit problematiku dalšího povolení k vypouštění odpadních vod. Měly by požádat o vydání nového povolení k vypouštění, avšak obce, které nemají vybudované čištění svých odpadních vod, nezískají nové povolení k vypouštění odpadních vod, protože bez řádného čištění nejsou schopny dodržet limity stanovené platným právním předpisem, tedy nařízením vlády č. 61/2003. Tyto obce budou tak v bezprávném stavu, tedy pokutovatelné za nedovolené vypouštění odpadních vod, přičemž pokuta za tento právní delikt se pohybuje nebo je stanovena ve výši od 10 000 až 10 milionů korun. Dalším významným důsledkem tohoto stavu je navíc zastavení dalšího rozvoje obcí, protože nebude možno povolovat žádnou další výstavbu v nich z důvodu, že není vyřešení jejich odkanalizování. Praktický dopad - stavební uzávěra.
Ze závěrečných a přechodných ustanovení článku II bodu 6 "euronovely" dále vyplývá, že obce, kterých současně zastavěné území je zdrojem znečištění, o velikosti nad 2000 ekvivalentních obyvatel nebo ty, které této velikosti dosáhnou po 31. 12. 2010, jsou nejpozději do 31. 12. 2010 povinny zajistit odkanalizování a čištění jejich odpadních vod na úroveň stanovenou nařízením vlády. Z uvedené citace tedy vyplývá, že obcím do 2000 ekvivalentních obyvatel je prakticky stanoven termín pro zajištění souladu s nařízením vlády do 31. 12. 2007 a obcím větším než 2000 ekvivalentních obyvatel vzniká tato povinnost až k 31. 12. 2010.
***