(15.10 hodin)
(pokračuje Tluchoř)

Dámy a pánové, jsem přesvědčen, že v tuto chvíli, kdy je vypsáno regulérní výběrové řízení na řádného ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny, máme vyčkat tohoto řízení. Ve chvíli, kdy není naplněna správní rada Všeobecné zdravotní pojišťovny, máme nejprve tuto správní radu doplnit, tak aby celá, plná správní rada Všeobecné zdravotní pojišťovny nám mohla nabídnout řádného kandidáta na ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Jsem přesvědčen, že v tuto chvíli není možné - navíc v situaci, kdy není vůbec jasné, že nucená správa byla uvalena v souladu se zákony České republiky, zda je vůbec platná - rozhodovat ani o odvolání ředitelky Musílkové, ani o volbě jakéhosi prozatímního ředitele. K žádnému z těchto návrhů se nemohu připojit. Děkuji. (Potlesk z řad ODS.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Dalším přihlášeným je Svatomír Recman, připraví se Oldřich Vojíř.

 

Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych v úvodu svého vystoupení opětovně oznámil, že jsem pojištěncem Všeobecné zdravotní pojišťovny, že jsem členem správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny České republiky od 29. června 2004. Za člena správní rady jsem byl zvolen touto Poslaneckou sněmovnou za pojištěnce.

Jsem si vědom toho, že na této schůzi řešíme některé dílčí kroky z celkové složité situace našeho zdravotnictví, především veřejného zdravotního pojištění. V tuto chvíli jsme si schválili dva body programu, které se týkají personálních změn, a to odvolání paní ředitelky Musílkové a návrh na volbu nového ředitele VZP. Jsem přesvědčen o tom, že musíme doprojednat na této schůzi oba body. Paní ředitelka Musílková požádala správní radu o odvolání z funkce, správní rada doporučila Poslanecké sněmovně této žádosti paní ředitelky vyhovět. Vzhledem k tomu, že po odvolání paní ředitelky by Všeobecná zdravotní pojišťovna neměla žádného statutárního zástupce, který by jednal a zastupoval oficiálně navenek VZP, jsem přesvědčen o tom, že je potřeba po odvolání udělat i druhý krok, a to zvolit nového ředitele Všeobecné zdravotní pojišťovny. V tomto směru mám odlišný názor od svého předřečníka. Myslím si, že to mohu doložit celou řadou argumentů, které zazněly na jednání správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny. I v minulosti, když se projednávala tato situace, řada těchto argumentů byla přednesena panem ministrem Rathem.

Ve svém řekl bych stručném a komplexním, koncentrovaném vystoupení bych se chtěl dotknout dvou či tří věcí, které je třeba, aby zde zazněly. Vím, že některé mohou zaznít trochu alibisticky, ale jsem přesvědčen, že je potřeba, abychom si uvědomili, že v budoucnu je třeba tyto problémy řešit. Chci se vyhnout situaci, kdy naši následovníci - ať v Poslanecké sněmovně, v exekutivě, ve správní nebo dozorčí radě VZP - se budou odvolávat na to, že nebyli v té době ve svých funkcích, že tuto problematiku neznali, že o těchto problémech nevěděli. Z toho důvodu jsem přesvědčen, že dva nebo tři aspekty je třeba zvýraznit a podtrhnout, aby se na jejich řešení začalo pracovat ještě v tuto chvíli, aby první kroky byly učiněny ještě před volbami v roce 2006.

Především chci připomenout, že celou tuto kauzu - a dnes řešíme z dílčího problému personální změny - odstartovalo zadlužení Všeobecné zdravotní pojišťovny. Jsem přesvědčen o tom, že významný vliv na zadlužení Všeobecné zdravotní pojišťovny souvisí právě s nastavením parametrů českého zdravotnictví, to znamená s konkrétní výší odvodů na zdravotní a sociální pojištění. To je třeba vzít v úvahu při řešení celého systému nejen Všeobecné zdravotní pojišťovny, ale i ostatních zdravotních pojišťoven.

Za druhé jsem přesvědčen o tom, že měla být již zpracována koncepce zdravotnictví v České republice, protože v této chvíli, pokud hovoříme o koncepci zdravotnictví, musíme říci, že tato koncepce neexistuje. Jsem přesvědčen, že neexistence koncepce zdravotnictví je dluh všech předchozích vlád, počínaje vládou ODS a jejích satelitů až po vládu ČSSD v té podobě, jak dnes pracuje. Zkušenost mě nutí, že nebudu hovořit o tom, do kdy má být zpracována tato koncepce. Rovněž zkušenost mě nutí neříkat o tom, která vláda, popř. který ministr zdravotnictví ji má zpracovat a předložit vládě, která vláda má dát tuto koncepci k dispozici Poslanecké sněmovně k projednání. Jsem přesvědčen o tom, že je to úkol dlouhodobý, který v žádném případě nejsme schopni zvládnout do voleb v roce 2006, že tuto koncepci, pokud se na ní začne pracovat a dokončí se, bude projednávat až nová vláda a nová Poslanecká sněmovna.

Vážené kolegyně a kolegové, jsem přesvědčen o tom, že na situaci ve Všeobecné zdravotní pojišťovně, jak se dnes vykrystalizovala, mají svůj podíl tři subjekty. Tím prvním subjektem je Všeobecná zdravotní pojišťovna a její orgány, druhým subjektem je otázka exekutivy čili vlády a gesčního ministerstva, to znamená Ministerstva zdravotnictví. Třetím subjektem, který - a musím říci bohužel - se na tom rovněž podílí, je Poslanecká sněmovna.

Pokud se dotknu v této chvíli podílu Všeobecné zdravotní pojišťovny na této situaci, chci zde zdůraznit tři aspekty. Za prvé jsem přesvědčen, že na výši vlivu zadlužení mají především podíl platby za státní pojištěnce ze státního rozpočtu. Jsem rád, že od 1. 1. letošního roku se tyto platby státu za pojištěnce zvyšují. Schválili jsme to i ve státním rozpočtu České republiky na letošní rok. Jsem přesvědčen o tom, že tento dílčí krok pomůže VZP stabilizovat situaci. Za druhé je to otázka přerozdělování pojistného mezi zdravotními pojišťovnami. Jsem přesvědčen o tom, že příslib ministra zdravotnictví, že od ledna letošního roku bude stoprocentně přerozdělováno pojistné mezi všemi zdravotními pojišťovnami, významným způsobem pomůže k řešení situace Všeobecné zdravotní pojišťovny. Třetím aspektem, který je třeba vyřešit - a to si myslím, že bude tvrdý oříšek pro Ministerstvo zdravotnictví i pro Ministerstvo financí - jsou pohledávky po lhůtě splatnosti, které eviduje Všeobecná zdravotní pojišťovna za řadou subjektů. Řada těchto subjektů v této chvíli už neexistuje, řada těchto pohledávek v miliardách korun je v této chvíli již nedobytná. Jsem přesvědčen o tom, že to by se mělo nějakým způsobem řešit. Je to úkol, který by měla na svá bedra vzít vláda.

Samozřejmě k těmto třem je možné přiřadit ještě čtvrtý aspekt, který se dotýká jak Všeobecné zdravotní pojišťovny, tak Ministerstva zdravotnictví. A svým způsobem se váže k personální práci. Jsem přesvědčen o tom, že tomuto stavu svým způsobem napomohlo i časté střídání ministrů zdravotnictví, kdy ministr zdravotnictví měl určitou dobu hájení, pak byl odvolán, a než stačil koncepčně něco promyslet a zpracovat, byl vyměněn. Na druhé straně musím říci, že možná - a podtrhuji slovo možná - právě stagnace na postu vedení Všeobecné zdravotní pojišťovny byla druhým extrémem této situace, že stabilita kádrů možná rovněž přispěla k nedobré situaci a k výši dluhu Všeobecné zdravotní pojišťovny jako celku.

Jsem přesvědčen o tom, že pokud by se nám podařilo společně vyřešit tyto problémy, výrazným způsobem přispějeme ke konsolidaci a k vyřešení problémů veřejného zdravotnictví.

Pokud jsem hovořil o Ministerstvu zdravotnictví, chci uvést dvě věci. Za prvé, Ministerstvo zdravotnictví dosud nezpracovalo koncepci zdravotnictví. Pokud někdo nemá rád slovo koncepce, mohu použít slovo vize zdravotnictví. Samozřejmě v rámci koncepce nebo vize i roli a postavení zdravotních pojišťoven jako celku a zejména Všeobecné zdravotní pojišťovny jako dominantní pojišťovny na českém trhu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP