(16.20 hodin)
(pokračuje Krajíček)

Je pravdou, že o násilném vyvlastnění nelze hovořit, ale pouze proto, že byl zvolen "chytřejší" postup, abychom nemohli být jako členové Evropské unie kritizováni a káráni z Bruselu, že nedodržujeme základní lidská práva ve smyslu omezování práva vlastnit.

Dnes naštěstí nelze postupovat tak, jako postupovali komunisté po roce 1948, ale pokud chceme docílit stejného výsledku, pak je daleko lepší vytvořit všem soukromým pojišťovnám, soukromým lékařům, soukromým lékárníkům, soukromým nemocnicím takové podmínky, které povedou k jejich ekonomickému oslabení až na takovou úroveň, že se "dobrovolně" převedou zpět pod státní dohled. To je, vážené kolegyně a kolegové, podstatou tohoto návrhu zákona, i když se nás nejen předkladatelé snaží přesvědčovat o tom, že tomu tak není. Stačí si jednotlivá ustanovení zákona řádně přečíst, propojit je s ustanoveními ostatních souvisejících zákonů a dalších komplexních pozměňovacích návrhů předkládaných k dalším projednávaným zákonům, a nemůžete dojít k jinému závěru.

Samotná vláda nenašla odvahu k předložení tohoto návrhu zákona, protože zřejmě nechce s ním být přímo spojována a doufá, že odpovědnost po jeho případném schválení jí nebude možné přisuzovat. Já jsem však přesvědčen a věřím, že takovou licoměrnost vlády občané pochopí a patřičně ji ocení. Budou k tomu již brzy mít příležitost.

A tak byl původní návrh o neziskových ústavních zařízeních, jak se domnívám při vší úctě k předkladatelům, zpracovaný Ministerstvem zdravotnictví ještě za doby paní ministryně Emmerové, předán poslancům, aby jej předložili jako poslaneckou iniciativu. Tohoto návrhu se ujali kolegové ze sociální demokracie, KDU-ČSL a KSČM. Nicméně následující vývoj po předložení návrhu Poslanecké sněmovně k projednání, byl a je skutečně nestandardní. Po svém zařazení do programu schůze Poslanecké sněmovny je na návrh zástupce předkladatelů stažen z programu schůze, případně posouván jeho termín projednávání. Zřejmě proto, že vláda v tomto období hledá nového ministra zdravotnictví, takového, který by dokázal postátnit, či chcete-li znárodnit, zdravotnictví způsobem, jenž by se dal občanům, rozuměj potenciálním voličům, vysvětlovat tak, že právě tento postup je tím jediným správným, který je v jejich zájmu a jen a jen pro jejich dobro. Velmi obtížný úkol pro vládu, která musí hledat člověka, který je obdařen hroší kůží, neví, co je to stud, a jako nástroj pro prosazení svých zájmů a ambicí je schopen lhát, aniž by se alespoň trochu začervenal.

A tak máme od počátku měsíce listopadu loňského roku dalšího ministra zdravotnictví. Musím se přiznat, že nominaci ministra jsem očekával se zájmem. A protože jsem člověk, kterého vlastní životní zkušenosti již dostatečně poučily, že nemá přijímat ukvapené závěry na základě emocí, sympatií, antipatií či názorů kohokoliv jiného, a to zejména v personálních otázkách, můj zájem se po nominaci doktora Ratha do funkce ministra pouze změnil v jakýsi stav napjatého očekávání dnů příštích, zřejmě v souvislosti s událostmi, které předcházely jmenování nového ministra prezidentem republiky. Mé úvahy se odvíjely pouze v oblasti, zda nový ministr může přinést něco pozitivního našemu zdravotnictví, kterému jeho předcházející kolegové mnoho nepomohli.

Na počátku to bylo docela nadějné. Jde o člověka poměrně mladého, který se ve zdravotnictví pohybuje již poměrně dlouhou dobu, a měl by mít tedy nejen dostatek odborných zkušeností, potřebné množství osobní energie, ale zejména dostatečné množství odvahy na neodkladné provedení alespoň těch nejnutnějších systémových úprav vedoucích ke stabilizaci finanční situace v systému zdravotnictví. Přál jsem si, aby tomu tak bylo.

Pan ministr byl však jiného mínění. Pokud bych přirovnal své tehdejší myšlenkové rozpoložení k nemoci, pak se ji panu ministrovi podařilo vyléčit nejen úspěšně, ale také velmi rychle. Řekl bych, že léčba byla nejen přímo úměrná rychlosti jednotlivých opatření přijímaných ministerstvem po jeho jmenování do funkce, ale byla ještě umocněna vystupováním nového ministra nejen v Poslanecké sněmovně, ale i v médiích. A že to tedy byla rychlost! Přál bych si, milé kolegyně a kolegové, aby naše zdravotnictví bylo schopno takovou rychlostí a úspěšností zbavovat neduhů a nemocí všechny své pacienty.

Také mě životní zkušenosti naučily, že každému, komu je svěřena vedoucí funkce, musí být ponechán dostatečný prostor na vytvoření svého pracovního týmu, takového, aby byl schopen dosáhnout výsledku, pro který je sestavován. A mnohdy je důležitější vzájemná lidská blízkost než vyšší odbornost kandidátů na jednotlivá místa v týmu. Bez vzájemné komunikace, při absenci naprosté důvěry se nespolupracuje dobře, dosažení chtěného výsledku se vzdaluje a v mnoha případech se jej nepodaří dosáhnout ani částečně. Pak ovšem musí také platit, že šéf týmu je osobně odpovědný za takový tým a jeho jednotlivé členy.

Pan ministr se výkonu funkce ujal skutečně s chutí. Okamžitě vstoupil do legislativního procesu při projednávání tohoto návrhu zákona a s některými předkladateli začal pracovat na dalším komplexním pozměňovacím návrhu, který by odpovídal jeho záměrům a představám. Tato činnost jej uspokojovala tak, že se ani nezúčastňoval jednání Poslanecké sněmovny. Následně jsou předkládány komplexní pozměňovací návrhy v několika verzích tak, že málokdo je schopen se v této situaci přesně orientovat. Nestandardní postup a následné změny původního návrhu komplexními pozměňovacími návrhy vedly ke stažení podpisů některých předkladatelů pod prvotním návrhem zákona. Snad proto, že komplexní pozměňovací návrhy mění původní zamýšlený záměr.

Přestože je to panu ministrovi známo, objevuje se v tisku těsně před projednáváním tohoto návrhu zákona na plénu Poslanecké sněmovny naprosto lživá inzerce - Zachraňujeme nemocnice pro vás, vaše jistota, náš cíl - pod kterou je podepsáno Ministerstvo zdravotnictví České republiky. Jsem přesvědčen, že nejen návětí, ale i samotný obsah této inzerce je na úrovni klamavé reklamy, kterou náš právní řád nepřipouští. Také představa, že tato inzerce byla zadána ve veřejném zájmu, je neobhájitelná. Zadání inzerce může být pouze osobním zájmem pana ministra, který se snaží účelovými formulacemi ovlivnit veřejné mínění ještě před projednáváním tohoto návrhu zákona, samozřejmě ve svůj prospěch. Záměrnou lež spatřuji zejména v návětí, které má ve veřejnosti vzbudit dojem, že se nejedná jen o návrh poslanců sociální demokracie a KSČM, ale že jde o návrh podporovaný prakticky všemi parlamentními stranami.

A tak se vás, pane ministře, ptám: Skutečně je Ministerstvo zdravotnictví zadavatelem této inzerce? Pokud je tomu tak, pak mne velmi zajímá - při vaší tak stále zdůrazňované péči o hospodárné nakládání s finančními prostředky v systému zdravotnictví - z jakých finančních prostředků byla tato inzerce uhrazena. Pokud byla uhrazena z veřejných prostředků, pak nejen mne, ale i ostatní kolegy a kolegyně bude jistě zajímat, kdo je za to osobně zodpovědný. Ptám se také proto, že tato forma osobní propagace ministra zdravotnictví se na jeho ministerstvu ujala, jak jsme se mohli přesvědčit při další zveřejněné inzerci obdobného charakteru počátkem tohoto měsíce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP