(10.30 hodin)
(pokračuje Kupčová)

Poprosím pana ministra, aby zůstal dále na svém místě a z pověření vlády tento návrh uvedl.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Milan Urban: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, vládní návrh zákona mění zákon o ochraně spotřebitele a zákon o České obchodní inspekci, jak bylo řečeno. Smyslem této právní úpravy je napomoci k řešení problematiky stánkového prodeje a vytvoření lepších podmínek pro efektivnější postup dozorových orgánů při kontrole. Zároveň tento návrh přispěje ke sjednocení naší právní úpravy s legislativou Evropského společenství.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru bylo rozdáno jako sněmovní tisk 1131/1. Nyní prosím zpravodaje hospodářského výboru pana poslance Ladislava Býčka, aby se ujal slova.

 

Poslanec Ladislav Býček: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás informoval o usnesení hospodářského výboru z jeho 51. schůze konané 18. 1. k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a zákon číslo 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění pozdějších předpisů, tisk 1131.

Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí úvodního slova náměstka ministra průmyslu a obchodu dr. Ing. Roberta Šumana, zpravodajské zprávě poslance Ing. Ladislava Býčka, po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit tisk 1131 ve znění přijatých pozměňovacích návrhů.

Tolik zpráva zpravodaje.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana poslance Petra Bratského. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Bratský: Dobrý den, paní předsedající, dobrý den, pane ministře. Milé kolegyně, vážení kolegové, nemám svůj vlastní návrh, ale poprosil mne kolega Vávra, který je členem hospodářského výboru a bohužel dnes je omluven ze zdravotních důvodů, abych načetl jeho příspěvek. Já si ho osvojuji. V obecné rozpravě přečtu jeho zdůvodnění, v podrobné bych vystoupil s jeho návrhem.

V tisku 1131, novela zákona o ochraně spotřebitele, šlo původně o změnu v provozování tržnic, tj. jejich kontrolu povinnosti vést a uchovávat o tom evidenci a na žádost dozorového orgánu ji předložit. Při projednávání tisku na hospodářském výboru dne 18. 1. 2006 se i přes upozornění a nedoporučení zástupců navrhovatele do novely dostaly citace z jiných zákonů, které jsou nadbytečné. Dále byly poslancem Zgarbou navrženy a přijaty novely dalších tří zákonů. Jsou to zákony o technických požadavcích na výroby, o obecné bezpečnosti výrobků a potravinách a tabákových výrobcích. Aby toho nebylo ještě dost, dalším návrhem je dnes předložený pozměňovací návrh pana kolegy Kaly, který je novelou zákona o celních úřadech. Tímto návrhem získávají celní úřady další pravomoci, které již nyní jsou na České obchodní inspekci, a proto je další zdvojení pravomocí nadbytečné.

Tak z původní jednoduché novely na základě čtyř novel zákonů, které jsem citoval, zůstalo pouhé torzo. Proto by se původní název novely také mohl přejmenovat na novelu zákona o pokutách a celních úřadech. Proto v podrobné rozpravě podám jménem kolegy Vávry návrh na zamítnutí tisku 1131 ve druhém čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Ptám se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Hlásí se pan poslanec Pešán.

 

Poslanec Jaroslav Pešán: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Kolegyně a kolegové, dovolte, abych i já se vyjádřil několika poznámkami k předložené normě. Musím říci na úvod, že mám určitý střet zájmů, protože jsem v této oblasti celé roky pracoval.

Jelikož už kolega Bratský zde upozornil na některé nedostatky, dovolte mi, abych si vybral jednu záležitost, kterou považuji za velice důležitou, a to jsou navrhované pokuty, které se v návrhu a v usnesení hospodářského výboru vyšplhaly z jednoho milionu až na milionů padesát. Když pominu to, že je to naprosto neadekvátní suma, která vybočuje naprosto nesrovnatelně z našeho sankčního systému, chtěl bych upozornit ještě na jednu věc. Kdo dělal kontrolora v této oblasti, musí jednoznačně vědět, že 50 milionů je pokuta, kterou se nikomu nepodaří vybrat. Když si srovnáte záležitosti, za co jsou tyto pokuty navrhovány, potom nevím, s čím bych to srovnal, protože přestupek nebo špatné potraviny, za které se navrhuje udělit pokutu 50 milionů, to je naprosto nesrovnatelné.

Dovolil bych si přečíst pro podporu toho, co zde říkám, situaci, která se odehrála. Je to naprosto konkrétní zásah Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Zajisté pochopíte, že z určitých důvodů vynechám jméno toho, o koho se jednalo.

V roce 2002 rozhodnutím inspektorátu v Praze byla uložena fyzické osobě, podnikateli, pokuta ve výši 2,5 milionu korun, protože uváděl do oběhu osm druhů potravin určených pro zvláštní výživu, u nichž bylo laboratorním rozborem prokázáno překročení přípustného množství těžkých kovů - u některých až čtyřistakrát. Zajisté naprosto závažné pochybení. Ústřední inspektorát toto rozhodnutí v plném rozsahu v odvolacím řízení potvrdil. Jenže dotyčný podnikatel si podal žalobu ke Krajskému soudu v Brně, kterou se domáhal zrušení rozhodnutí o uložení pokuty. Krajský soud jeho žalobě vyhověl tak, že snížil pokutu z 2,5 milionu korun na 600 tisíc s tím, že pokuta uložená Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí je pro tohoto podnikatele pokutou likvidační. V odůvodnění svého rozsudku poukázal na nález Ústavního soudu České republiky - panu ministrovi mohu čísla dodat. Dotyčný podnikatel však nebyl spokojen s takto sníženou pokutou, a proto podal kasační stížnost Nejvyššímu správnímu soudu, kterou se opět domáhal zrušení pokuty s tím, že i tato výše je pro něj stále ještě likvidační. Tento soud zatím nebyl ukončen. V současné době je situace, že dotyčný podnikatel nezaplatil do tohoto dne ani korunu.

Cituji to z toho důvodu, jak jsem řekl na úvod, že padesátimilionová pokuta je v tomto případě naprosto nesmyslná, nic neřešící a nebude v praxi vymáhatelná. Dostaneme se zase do dalších problémů, jak tyto peníze vymoci.

Nechci dělat sáhodlouhou přednášku. Samozřejmě vnímám určité problémy a určité nálezy, které se objevily při jednotlivých kontrolách jak u stánkového prodeje, tak v různých obchodech, supermarketech apod. Naprosto tuto situaci nepodceňuji, ale jsem přesvědčen, že i současný systém, který máme, a současná struktura kontrolních orgánů je dostatečná. Pokud dochází k těmto excesům, myslím, že většinou, když jdete zpátky po těchto problémech, je to spíš špatným využíváním současných zákonů nebo nedostatečnou činností v tom či onom případě stávajících kontrolních orgánů. Tudíž bych se přimlouval za to, abychom v této podobě a takto navrhované pokuty neschvalovali.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má ministr průmyslu a obchodu pan Milan Urban.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Milan Urban: Vážená paní místopředsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, já jsem žil až do této chvíle v přesvědčení, že poslanci tohoto Parlamentu jsou zde zvoleni z vůle lidu, nikoliv z vůle obchodních řetězců. Registruji zde návrhy na zrušení pozměňovacích návrhů, které vedou k tomu, abychom ochránili zákazníky, občany v České republice, proti šlendriánu, který zde existoval, tedy šlendriánu prodávání zkaženého masa, které ohrožuje zdraví občanů v České republice.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP