(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, zahajuji odpolední část našeho dnešního jednání. Doufám, že během těch úvodních vět se dostaví do sněmovny další naši kolegové, abychom se mohli opravdu zabývat prvním pevně schváleným bodem na dnešní odpoledne. Tímto pevně schváleným bodem je bod č. 219, který jsme si zařadili svým hlasováním jako první dnešní odpolední bod. Pro vaši informaci uvedu, že jako druhý bod odpolední je zařazen bod 142 a jako třetí pevně zařazený odpolední bod je naším rozhodnutím zařazen bod 146. Toto je tady náš nejbližší program.

První bod, kterému se tedy budeme věnovat teď odpoledne, je bod č. 219, ale než zahájím projednávání tohoto bodu, protože se jedná o návrh zákona vrácený Senátem, budeme nejprve hlasovat o tom, abychom umožnili vystoupení paní senátorce Soně Paukrtové během projednávání tohoto bodu.

Já tedy ještě jednou přivolám naše kolegy, abychom mohli splnit tuto, jak věřím, formální povinnost. Prosím, aby se všichni přítomní zaregistrovali svými kartami. Opakuji pro všechny, kteří přicházejí, že nejprve budeme hlasovat, a to na žádost předsedy Senátu, abychom umožnili vystoupení paní senátorce Soně Paukrtové. Znovu vás prosím, abyste se zaregistrovali.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 587. Kdo souhlasí s přítomností paní senátorky Soni Paukrtové na této části našeho jednání? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 587 - přítomno 83, pro 62, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Můžeme se tedy věnovat bodu č. 219. Je to

 

219.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 1052/3/ - vrácený Senátem

 

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1052/4. Já ještě vítám paní senátorku Soňu Paukrtovou a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil místopředseda vlády a ministr dopravy Milan Šimonovský. Prosím, pane místopředsedo.

 

Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Paní místopředsedkyně, dámy a pánové, tento zákon už je všem notoricky znám. Je to zákon, který umožňuje na našich silnicích zavést elektronický způsob zpoplatnění. Tento zákon, jak už jsem řekl v těch průvodních slovech, která zazněla zde, nemá nic společného s tou vlastní technologií, jak se bude vybírat. Prostě vymezuje práva a povinnosti účastníků celého systému.

V Senátu se diskutovala nejvíce problematika pozměňovacího návrhu, který přišel ze Sněmovny do Senátu a týkal se řešení zastavěných pozemků, které jsou ve vlastnictví soukromých osob a jsou zastavěny dálničními a silničními stavbami. Tyto problémy navrhla Sněmovna pozměňovacím návrhem řešit způsobem, že na tyto pozemky, pokud nechce vlastník odprodat tento pozemek, je stát oprávněn uložit věcné břemeno, které proplatí ve výši ceny, kterou určí vyhláška Ministerstva financí. Toto byl také jediný problém v Senátu, o kterém se diskutovalo. Mohu říci, a určitě to potvrdí paní obhájkyně senátního návrhu, že o těch věcech, které se týkají elektronického mýta, v Senátu velká diskuse nebyla, spíše jenom okrajová. To, že Senát vrátil Poslanecké sněmovně návrh bez toho pozměňovacího návrhu, je věc, která stojí určitě za úvahu, ale já osobně jako předkladatel původního vládního návrhu zákona jsem pro, aby v zájmu toho, aby bylo možno zavést elektronické zpoplatnění komunikací, prošel tento zákon. Čili navrhuji, abyste zvážili podporu sněmovnímu návrhu, protože to, co se týká elektronického mýta, je stejné. Určitě řešení pozemků pod komunikacemi je důležité, ale je to věc, kterou je možno - a Senát ji bude řešit v novele stavebního zákona, a věřím, že budeme mít možnost ještě nad touto problematikou debatovat.

Přeji elektronickému mýtu, aby konečně mělo volnou cestu.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane místopředsedo. Zeptám se, zda se k předloženým návrhům Senátu chce vyjádřit zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Josef Hojdar. Ano. Máte slovo. Prosím ale o klid v jednací síni.

 

Poslanec Josef Hojdar: Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych se velmi stručně vyjádřil k předloženému návrhu Senátu. Senát se tím určitě velmi bedlivě zabýval. Bohužel ta záležitost, o které tady mluvil pan ministr, byla asi pojímána trošku jinak, než jsme ji pojímali my tady ve Sněmovně.

Já bych v každém případě doporučoval, aby návrh, tak jak šel od nás ze Sněmovny, byl dodržen, protože ono to souvisí i s těmi stavbami, o kterých pan ministr mluvil. Myslím, že je nutné toto řešit. Bohužel není úplně přesné to, co tady říkal pan ministr, že je to řešeno ve stavebním zákoně. Právě že tyto věci ve stavebním zákoně tak důsledně řešeny nejsou a ta záležitost, jak jsme ji my tady schválili a přijali, je důležitá pro to, aby se skutečně vypořádaly ty pozemkové úpravy, které jsou pod komunikacemi.

Takže já doporučuji, aby se přijalo usnesení, že schvalujeme podle sněmovního tisku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Otevírám nyní rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou přihlášku. První slovo patří paní senátorce Soně Paukrtové. Prosím, máte slovo, paní senátorko.

 

Senátorka Soňa Paukrtová: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych vás seznámila s tím, jakým způsobem tento návrh zákona projednával Senát. V první řadě bych ráda řekla, že Senát velmi podporuje zavedení elektronického zpoplatnění, elektronického mýta. Máme za to, že je to krok velmi správným směrem, který pomůže českým silnicím, který pomůže České republice. To je první věc, kterou jsem chtěla říci.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP