(15.00 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Ve stanovisku, které mi bylo předáno, sdělují, že kolem tohoto zákona byla rozpoutána silná mediální, spíše dezinformační kampaň. Musíme uznat, že se na této kampani podílí i malá část lékařské veřejnosti zastoupena panem Pekárkem, Jelínkem a Chudobou. Opakovaně musíme zdůraznit, že té části zdravotníků, kterou tito pánové jménem krizového štábu zastupují, se zmíněný zákon vůbec netýká. Obáváme se, že těmto skupinám jde ve skutečnosti především o vlastní ekonomický zájem než o zájem českého zdravotnictví, lékařů, sester a především pacientů. Odmítáme, aby tato skupina hovořila jménem všech zdravotníků, neboť je nezastupuje, spíše jim svými aktivitami škodí. Důrazně se ohrazujeme vůči nejčastějšímu argumentu, který tvrdí, že zákon likviduje část nemocnic. Víte, že to není pravda. Zákon naopak umožňuje garantovat síť lůžkových zdravotnických zařízení a dostupnost péče. Pro ty nemocnice, které nejsou v dodatku zákona taxativně vyjmenovány, není ohrožením. Tyto nemocnice mají nadále plné právo získat smlouvu se zdravotními pojišťovnami, tak jak tomu bylo dosud. Mají možnost svobodným rozhodnutím přejít do režimu tohoto zákona, ukáže-li se to pro ně výhodné. S politováním musíme říci, že všechny tyto argumenty jsou nyní využívány silně politicky a zákon se stal pomyslným referendem. Je zřejmé, že někteří si přejí, aby nebyl přijat, má však silnou podporu nejen zaměstnanců nemocnic, ale i laické veřejnosti.

Obracejí se na mě, abych vás s tímto seznámil, což já takto činím, a doufám, že jsem učinil zadost tomu, co jsem slíbil. Děkuji za pozornost. (Potlesk levé části sněmovny.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Kolegyně a kolegové, nyní dostane slovo předseda poslaneckého klubu KDU-ČSL pan poslanec Jaromír Talíř, potom pan zpravodaj - pan poslanec Janeček, a já vám přečtu pořadí, v jakém jste se písemně přihlásili, jak budete vystupovat: Zuzka Rujbrová, Lucie Talmanová, Petr Tluchoř, Martin Říman, Petr Krill a Miroslav Grebeníček. To jsou zatím všechny přihlášky. (Předseda PSP Lubomír Zaorálek se opět ujímá vedení schůze.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, paní místopředsedkyně. Prosím pana poslance Talíře, který byl prvním přihlášeným do rozpravy. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jaromír Talíř: Děkuji. Kolegyně a kolegové, vážený pane předsedo, dovolím si vás seznámit se stanoviskem klubu KDU-ČSL k tomuto návrhu zákona.

KDU-ČSL setrvává na svém stanovisku nepodpořit tento návrh zákona o neziskových nemocnicích. Již název je sám velmi matoucí a zavádějící. Ve skutečnosti v tomto návrhu nejde o zřízení právní formy neziskové organizace, ale o nesystémový státní dirigismus, který ve svém důsledku vzdaluje kvalitu a dostupnost lékařské péče od pacienta, a to zejména na venkově. KDU-ČSL je odhodlána prosadit takový návrh zákona o neziskových organizacích, který svým obsahem bude odpovídat i názvu a formě.

Děkuji za pozornost. (Poslanci KDU-ČSL tleskají.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: To byl pan poslanec Talíř. Paní poslankyně Rujbrová je teď na řadě. (Námitka.) Já se omlouvám - pan poslanec Janeček, až pak paní poslankyně Rujbrová.

 

Poslanec Josef Janeček: Vážené dámy a vážení pánové, protože se nejedná o nic jiného nežli o jednu z nejcitlivějších oblastí, to je o ochranu - nepřeháním - života a zdraví, je potřeba k takovýmto formám přistupovat velmi, velmi opatrně. Já jsem se snažil co nejlépe ujmout oné funkce zpravodaje, a proto jsem zadal své poslanecké kanceláři, aby prověřila alespoň onen seznam nemocnic, který je v příloze. Dovolím si vás seznámit s výsledkem.

V onom seznamu nemají žádnou nemocnici tři okresy. Je to okres Plzeň-sever, okres Jeseník a Šumperk. V okrese Plzeň-sever nemocnice nebyla nikdy, čili bude muset být postavena, a to přesto, že dobrá spádovost do Fakultní nemocnice v Plzni ukazuje, že taková investice, ač ze zákona nutně nastane, je zbytečná a pacienty ohrožující. V okrese Jeseník a Šumperk vzhledem k tomu, že žádné zdravotnické zařízení se do sítě nepřihlásilo, bude muset být takovéto zdravotnické zařízení vystavěno.

Dalším problémem je, že v oné příloze jsou uvedeny nemocnice, které neexistují. Nemocnice Kroměříž, příspěvková organizace, ve skutečnosti správný název Kroměřížská nemocnice, akciová společnost, má také jiné identifikační číslo. Nemocnice s poliklinikou, Uherské Hradiště, příspěvková organizace, ve skutečnosti se jedná o Uherskohradišťskou nemocnici, akciovou společnost, má jiné identifikační číslo, než je v příloze uvedeno. Baťova nemocnice Zlín, příspěvková organizace, správný název je Krajská nemocnice Tomáše Bati, a.s., jiné identifikační číslo. Další nemocnice je Nemocnice, s.r.o., Rýmařov, správný název Podhorská nemocnice, a.s. Oblastní nemocnice Kladno, a.s., má jinou adresu, zde uvedená adresa Švermova 1591, je ve skutečnosti adresa profesora Veselého 493. Nemocnice Planá je nemocnicí v konkursu.

Vážené dámy a vážení pánové, často na mítincích a schůzích slyším o tom, že toto je norma ve světě obvyklá. Provedl jsem tedy šetření a nepodařilo se mi zjistit žádný stát na světě, kde by nejvyšší zákonodárný sbor hlasoval o tom, která jednotlivá nemocnice má či nemá být příspěvkovou organizací. Pokud tedy navrhovatelé takový stát znají, vyzývám je, aby předstoupili a sdělili to veřejnosti, neboť jinak jsou občané tohoto státu uvádění v omyl. Neznám jediný stát, kde by se hlasovalo o tom, že v tak citlivé oblasti, jako je nakládání s nemocnicemi, se nikdo nezabývá kvalitou a dostupností zdravotní péče. Já jsem si nechal zpracovat mapy, co tento dopad znamená, a ujišťuji vás, že kdybych vám je předvedl, asi by se mnozí z vás vylekali. Byl by to hezký obrázek, ale mohlo by to vypadat jako politická kampaň, proto to nepoužiji. Právě proto, že si velmi vážím abych tak řekl obav všech - nebo že si vážím našich občanů, nechci vyvolávat obavy, protože věřím, že po volbách tento zákon prostě bude zásadním způsobem změněn, respektive zamítnut, zrušen a potom bude kompetentním způsobem, a to slovo kompetentní bych rád podtrhl, zpracován nový, odpovědný zákon o neziskových právnických zařízeních.

Další věc, která svědčí o nekompetentnosti, je úvaha zakotvená v tomto zákoně, že spádová území jednotlivých nemocnic se dotýkají. To ovšem znamená, že podle tohoto zákona občané těch 80 nemocnic, které zde nejsou, nepotřebují, neboť mají zajištěnu onu péči v některých nemocnicích, které sice neexistují, jsou jiné, ale mělo by to stačit. Garantuji vám, že to je nekompetentní názor, že nemocnice, které nejsou v seznamu, poskytují takový objem péče, že jejich zrušení nemůže být nahrazeno v nemocnicích, které budou takzvané neziskové.

Když se podíváme, o co vlastně jde, tak zjistíme jednu věc. Nejde o pacienta. Nejde o kvalitu péče. Jde o to, kdo bude kontrolovat 200 miliard Kč v našem zdravotnictví. Lze to dokázat! Lze to dokázat tím, že všichni, dokonce i zdravotní sestry na zdravotnických školách, vědí, že zdravotní stav obyvatel je pouze zhruba z 15 až 20 % dán tím, jak funguje zdravotnická soustava. Těch přibližně 85 až 80 % je způsobeno něčím úplně jiným. Je způsobeno tím, jakou máme genetickou výbavu, kolik se toho v národu vypije, kolik se toho vykouří, jaké je životní prostředí. O tom ale v této Poslanecké sněmovně diskuse není. Naopak tato Poslanecká sněmovna se dala cestou liberalizace například dostupnosti tabákových výrobků, které způsobují podle Světové zdravotnické organizace v naší zemi přibližně polovinu úmrtí. Já rozumím tomu, a všichni, kdo se pohybují ve zdravotnictví, vědí, že například byznys s léky patří vedle obchodu se zbraněmi a se zakázanými drogami k nejvýnosnějším obchodům vůbec.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP