(18.20 hodin)
(pokračuje Bratský)

Já sám jsem měl několik možná i docela dobrých nápadů, a protože jsme to ani v klubu nestačili projednat, tak se prostě možná některé i mé nápady neobjevily v tomto návrhu. Mě to třeba mrzí, docela bych byl rád, abych je mohl uplatnit.

Jenom jsem vás chtěl požádat ještě před hlasováním, abyste to zvážili, abyste zvážili i to, co vám říkám, i svoji možnost se podívat na věci. Pokud jste přesvědčeni, stejně vás nikdo nepřesvědčí.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: A nyní poprosím pana poslance Korytáře. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Karel Korytář: Pane předsedající, dámy a pánové, úvodem svého vystoupení, které předpokládám, že nebude tak dlouhé jako některá vystoupení, bych chtěl připomenout, že jsem byl zpravodajem v Senátu předchozí novely zákona a zažil jsem tu smršť připomínek v podobě v té době platné, a to bylo bez bodového systému. V čem se změnila poslední novela? Změnila se pouze tím, že vešel v platnost bodový systém. Ve všem ostatním jsme chyby nenašli. Pravidla jsou taková, která jsme si zvolili a projednali řadu let nazpět a nemění se.

Co tady nepadlo, a padlo tady možná od poslance Sehoře, tento zákon s bodovým systémem vešel se svou určitou restrikcí do situace určitého stavu dopravní infrastruktury. Nehovořilo se o dálnicích, nehovořilo se o přetížených, přeplněných městech, nehovořilo se o tom, že pokud neprovedeme určitá opatření, a nejen u velkých měst, ale už dneska středních i menších měst, v podstatě vjet jako neznámý do tohoto města, páchám jeden přestupek za druhým, ať tím, že zabloudím, zaparkuji špatně apod. V tom si myslím, že bychom se měli na otázku bodového systému zaměřit. Nejsem příznivcem zvýšení bodů, to se domnívám, že právě to avízo, které tímto náhle vzniklo - a myslím si, že to nebyl záměr - umožnilo řidičům určité odlehčení: ano, dostanu šest bodů navíc, proto si můžu dneska dovolit víc. Takže příznivcem nejsem.

Já spíš hledám v novém návrhu, který už dneska je, co se týká definice jednotlivých opatření, jednotlivých změn, de facto už vydiskutován. Proběhl seminář v Senátu, probíhá diskuse na internetu, já jsem se účastnil i diskuse na Ministerstvu dopravy, kde zástupci jednotlivých klubů už vyjádřili své názory na změny. Těch změn by nemělo být hodně. Musíme skutečně už respektovat to kolečko, které se dneska točí kolem stejných problémů. Ale mám na mysli určitou výchovu a motivaci. To znamená, že řidič by měl cítit, že není postižen třeba tou minimální pokutou velice silně, ale napadla mě forma možná určitého sazebníku. Ne tři kilometry přes a dostanu tu minimální vysokou pokutu v tisících, ale bude to možná nějaká pokuta, která mi jasně dá odpověď, že když si dovolím překročit o tolik kilometrů, dostanu takovou pokutu a k tomu nějaké body.

Zajímá mě taky to, že řidiče jsme naučili využívat při zákonném pojištění určité bonifikace. Zamyslet se nad tím, jestli nemotivovat řidiče za roční, dvouletý bezeškodní průběh třeba bodovým systémem. Více využívat možnosti přeškolení, ne s tím spojených těžkých zkoušek, kterých se řidiči budou dopředu bát, ale prostě řidiče poučit, že něco taky zapomněl. A samozřejmě dát prostor policii, aby mohla výchovně působit. Jenom tou pokutou to nebude.

Takže můj názor je, že těch změn by nemělo být hodně, ale také se musíme zamyslet nad tím, aby řidič byl taky motivován a ne se jenom bál bodového systému. To bych dal do vínku. Samozřejmě nebudu dávat nový návrh, ty tady už padly, ale v každém případě, pokud tuto diskusi povedeme, veďme ji v určitém motivačním duchu. To bude můj vklad do příští diskuse. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Hlásí se ještě někdo? Vidím pana poslance… Aha, tak prosím, nejdřív ministr Tlustý a pak ještě pan poslanec Doktor. Prosím, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Vlastimil Tlustý Vážený pane předsedo, dámy a pánové, pokorně poslouchám tuto diskusi, z níž jen nepatrná část má věcný charakter jako předchozí vystoupení, za které děkuji. Těm rozvášněným bych tady chtěl uvést několik nepopiratelných faktů.

Za prvé, já jsem ten návrh předkládal jako neministr v dobách, kdy o tom, kdo bude čím, nebylo vidu ani slechu, a tak bych prosil, aby bylo pečlivě oddělováno, co činím jako ministr financí, od toho, co jsem činil jako jeden z vás - poslanec Poslanecké sněmovny. To za prvé.

Za druhé, ta krásná argumentace proti lidové tvořivosti je v tomto případě dosti trapným plácnutím do vody, protože všichni, kteří tady byli, a myslím, že i podstatná část veřejnosti, ví, že to, co dnes platí, je výsledek lidové tvořivosti, protože, pane ministře Šimonovský, ten váš původní vládní návrh tady moc neuspěl a byl tady velmi výrazně přepracován. Takže kritizuje-li tady někdo lidovou tvořivost, má pravdu, ale musí se vrátit i k tomu platnému textu. To je čistokrevná lidová tvořivost.

Je tu naprosto evidentně hodně a možná dokonce většina těch, co věří v blahodárný vliv absolutních zákazů a absolutních trestů a stručně řečeno tady říkají, že čím víc zákazů a čím větší tresty, tím větší blaho ve společnosti. Možná i vyhrajete hlasování. Já prostě těmto absolutním soudům nevěřím a stejně jako můj předřečník věřím ve funkční kombinaci přiměřených trestů, přiměřené složitosti systémů nebo pravidel hry s pozitivní motivací. Věřím v to, že zjednodušený systém umožňuje důkladnější a důslednější vymáhání a je v konečném důsledku funkčnější. Toto je prostě tradiční spor lineárního pojetí některých představitelů levice s trošku složitějším pohledem na svět, který ví, že když je něčeho moc, tak je toho příliš a v konečném efektu je to horší, než když je toho přiměřeně. O tom je návrh, který spolupředkládám.

Vím ale určitě jistě, že jenom proto, že je tady víc příznivců přeregulace, zákazů a příkazů, vás to některé, dámy a pánové, neopravňuje k tomu, abyste tady lhali, abyste podsouvali autorům tohoto návrhu něco, co v tom návrhu není obsaženo. Proti tomu se jasně ohrazuji. A také se ohrazuji proti tomu, abychom tady jako autoři tohoto textu byli uráženi a dokonce tady na nás bylo hulákáno, jak tady někteří předváděli. To si schovejte na předvolební mítinky. My jsme předložili korektní návrh a očekáváme korektní diskusi. Koneckonců, i ta může předcházet zamítnutí, i to je projev vašeho stanoviska.

Vy tady většinou říkáte, že stávající zákon je dokonalý, a proto jakoukoliv změnu nebo návrh nemůžeme podpořit. Já myslím, že čas vás ve velmi krátké lhůtě usvědčí z toho, že tady dnes nemáte pravdu. Ten současný stav není dokonalý. Podívejte se na statistiky, jak se projevovalo přijetí toho přehnaně regulatorního a přehnaně trestajícího zákona a k čemu to nakonec s odstupem času vede. Čas ukáže, že tohle nebyl tak strašný pokus, jak vy tady tvrdíte. My jsme jím chtěli včas zahájit diskusi o tom, jaké korekce jsou v tuto chvíli na místě. A když tak některé poslouchám, vidím, že sníte o tom, jak necháte sešrotovat všechna auta a zavřít všechny silnice. Možná je to vaše představa o fungování světa, moje ne. Já jsem autem jezdil, jezdím a jezditi budu. Já jsem v tuto chvíli, jak jsem se nedávno dozvěděl od novinářů, jediný ministr, který dojíždí do zaměstnání ze Slaného jako řidič a nenechá se vozit. Já prostě na českých silnicích chci normálně jezdit a normálně řídit, chci, aby pravidla platila, aby ta pravidla byla vymáhatelná, aby to byla pravidla přiměřená, s přiměřenou mírou represe, aby to bylo to, co jsem tady popsal. K tomu jsem se pokusil přispět a nedoufal jsem - nebo nedoufal… Neuměl jsem si představit, že se tady potkám s takovou mírou sprostoty, kterou jsem tady slyšel. Vůbec se nedivím tomu, že jsme jako poslanci hodnoceni na spodním konci žebříčku profesí, a nebudu jmenovat, vedle koho. Já jsem očekával věcnou diskusi a ne to, co jsem tady ve velké většině slyšel.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic ODS.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Reagovat fakticky chce pravděpodobně pan poslanec Šimonovský.

 

Poslanec Milan Šimonovský: Já chci reagovat jenom ve dvou poznámkách. Ta první se týká zamyšlení nad tím, proč čeští řidiči jezdí v Rakousku, Německu a v dalších státech podle předpisů a jsou vzorem tak jako ostatní řidiči, zatímco u nás němečtí a další řidiči si dovolují spolu s českými to, co jinde ve světě není. Určitě ani levice ve Spojených státech nezavedla pravidla, o kterých hovořil pan ministr Tlustý.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP