(9.10 hodin)
(pokračuje Kasal)

Pan poslanec Pavel Severa navrhuje, aby bod č. 13 byl projednán zítra po dvou pevně zařazených bodech, tedy jako bod č. 3, odůvodnění jsme slyšeli před chvilkou.

Rozhodneme v hlasování pořadové číslo 74. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 156 poslanců, 133 pro, nikdo proti, takže i návrhu pana poslance Severy bylo vyhověno.

 

Pan poslanec Exner navrhuje, aby druhé čtení tisku číslo 20 bylo zařazeno na zítřek jako čtvrtý bod. O tom rozhodneme bezprostředně.

Kdo s tím souhlasí, ať v zahájeném hlasování číslo 75 zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. 156 přítomných, 126 pro, nikdo proti.

 

Tentýž bod ve třetích čteních na závěr bloku třetích čtení.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 76. Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 157 poslanců, 136 bylo pro, nikdo proti, takže i tomuto návrhu bylo vyhověno.

 

Pan poslanec Mencl navrhuje, aby druhé čtení tisku 58 bylo zařazeno dnes jako čtvrtý bod.

Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 77. Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Ze 158 přítomných bylo pro 137, nikdo proti, takže i tomuto návrhu jsme vyhověli.

 

Pan poslanec Plachý navrhuje, aby tisk číslo 61 byl projednán zítra jako pátý bod.

Zahájil jsem hlasování s pořadovým číslem 78. Kdo je pro, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko ano. Děkuji. Kdo je proti? Děkuji.

Hlasování skončilo. Hlasovalo 162 poslanců, 141 byl pro, nikdo proti, takže i tomuto návrhu jsme vyhověli.

 

Hlasovali jsme o všech návrzích, nemýlím-li se, které byly podány, takže můžeme přistoupit k projednávání pevně zařazeného bodu, kterým je

 

10.
Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2007
/sněmovní tisk 52/ - první čtení

 

Prosím pana ministra financí Vlastimila Tlustého, aby se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Vlastimil Tlustý Vážený pane místopředsedo, vážený pane premiére, dámy a pánové, z pověření vlády České republiky vám přednesu úvodní slovo k návrhu státního rozpočtu pro rok 2007.

Při zpracování státního rozpočtu na tento rok se vycházelo z následujících východisek:

Za prvé z predikce základních makroekonomických ukazatelů, kterou Ministerstvo financí zpracovalo již v červenci letošního roku. Koncem měsíce září byl provedena aktualizace této predikce, nicméně v zásadě nedošlo ke změně výchozích makroekonomických parametrů, na kterých je postaven tento rozpočet.

Dalším východiskem byly takzvané výdajové rámce na roky 2007 a 2008, které byly stanoveny usnesením Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, a sice usnesením číslo 2370 z letošního roku.

Třetím východiskem byla snaha zapojit všechny příjmy z rozpočtu Evropské unie prostřednictvím kapitol státního rozpočtu.

Důležitým předpokladem pro naplnění předloženého návrhu státního rozpočtu - a víte, že to je jedno z problematických míst tohoto návrhu - je přijetí novel právních předpisů, u kterých ještě nebyl ukončen legislativní proces a které jsou projednávány v Poslanecké sněmovně souběžně. Jedná se o novelu zákona o nemocenském pojištění, o odložení účinnosti takzvaného služebního zákona o dva roky, o službě státních zaměstnanců a zaměstnanců ve správních úřadech, a také s projednáváním změny zákona o spotřebních daních týkajících se konkrétně tabákových výrobků.

Současně s předložením návrhu státního rozpočtu byl Poslanecké sněmovně jako samostatný materiál předložen i návrh střednědobých výdajových rámců na léta 2008 a 2009. Jedná se o sněmovní tisk 53.

Ve svém vystoupení bych vás chtěl seznámit pouze se základními charakteristikami tohoto návrhu státního rozpočtu a budu se věnovat zejména ekonomickému vývoji v roce 2006 a jeho predikci na rok 2007, hlavním principům rozpočtové politiky na příští rok a samozřejmě tomu, co je ústředním bodem jednání v prvním čtení, to znamená výši příjmů, výdajů a salda státního rozpočtu.

Makroekonomický rámec, ze kterého tento rozpočet vychází, je založen na předpokladu pokračování růstu nejenom české, ale i světové ekonomiky, přičemž očekáváme, že v roce 2007 dojde k mírnému zvolnění. Návrh státního rozpočtu předpokládá, že hlavním zdrojem růstu hrubého domácího produktu bude stejně jako v letošním roce domácí poptávka. Ta by na rozdíl od předchozích let měla být zhruba shodně tažena spotřebou domácností a tvorbou fixního kapitálu.

Rizikem - a to mi dovolte zdůraznit a to je první bod, u kterého bych si dovolil učinit vykřičník - rizikem pro tento rozpočet jsou nejenom často zmiňované vnější faktory, jako jsou ceny surovin na komoditních trzích a z toho plynoucí inflační tlaky, ale zejména je rizikem a je to nejvážnější domácí problém ve veřejných financích, a to je dlouhodobá nerovnováha veřejných financí, jak už jsem tu mnohokrát říkal, nejenom vysoká úroveň deficitu, ale tendence k jeho rychlému nebo zrychlenému zvyšování.

Návrh státního rozpočtu předpokládá zrychlení meziroční inflace při dosažení výše průměrné míry než v roce 2006. Tady mi dovolte připomenout, že na včerejším jednání vlády bylo guvernérem České národní banky zmíněno, že z hlediska plnění takzvaných maastrichtských kritérií byl dosud diskutován jako hlavní problematická otázka právě stav veřejných financí a výše a rychlost zadlužování. Objevuje se druhý faktor a tím je zvýšená inflace, a dnes budeme projednávat zákon o změnách spotřebních daní u tabáku, tak mi dovolte vás upozornit, že zvyšování těchto daní je nezbytné pro zlepšení bilance státního rozpočtu, ale nesmí přesáhnout rozumnou hranici, protože potom by zvýšené ceny těchto výrobků se promítly do inflace a Česká republika by začala míti v rámci snahy o přijetí eura problémy i s její úrovní.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP