(15.00 hodin)
(pokračuje Šimonovský)
Návrh novely také není notifikován Evropskou komisí, a je zvykem, když se předkládá návrh, který může být považován za návod k veřejné podpoře, že bude posouzen Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže a že bude notifikován Evropskou komisí. Jinak totiž všichni příjemci této potenciální podpory se mohou stát v budoucnosti oběťmi tohoto návrhu nebo podobných návrhů, protože budou za několik let zpátky také splácet veřejnou podporu, která jim byla v rozporu se základními normami Evropské unie poskytnuta. A zde je úplně jednoznačné, že pokud některá doprava bude mít na úkor jiné dopravy, dokonce jdoucí ve stejném směru, výhody, které třeba drážní doprava nemá, tak je to jasná veřejná podpora jednomu druhu dopravy.
Proto bych také posouzení tohoto návrhu zákona pokládal v souladu s usnesením vlády za nepřijatelné, a nechci se opakovat, ale návrh na zamítnutí je zcela adekvátní a logický.
Dovolte mi ještě na závěr jednu poznámku k elektronickému mýtnému. Skutečně to politické stanovisko pana hejtmana je známo delší dobu a myslím si, že bude Středočeský kraj jeden z těch problémů, které bude muset Ministerstvo dopravy řešit. My jsme se opakovaně sešli nad možností pokračovat v elektronickém mýtu také na silnicích třetí a čtvrté třídy. Navrhoval jsem panu hejtmanovi pilotní projekt do Středočeského kraje, ale zdá se, že mu bylo bližší politicky trvat na tom, že je špatně všechno to, co nenavrhuje on nebo jeho odborníci.
Myslím si, že tak jako v Rakousku, bude tento systém, doufám, fungovat v České republice a postupně se stane naprosto běžným systémem. Ten satelitní systém, po kterém mnozí spíše politici než odborníci volají, je systémem možná budoucnosti pěti let, nebo někdy tehdy začne fungovat evropský systém. Zatím tento systém nefunguje nikde na světě. Kdo sleduje Německo a jeho problémy se ztrátami okolo 5 mld. eur, tak mi dá za pravdu, že dalším pokusným králíkem by se neměla stát zrovna Česká republika. Do té doby bude systém, který je vybudován, prakticky a po odstranění právních problémů, o kterých čteme v novinách, přinášet své profity a tento systém se zaplatí více než pětkrát, protože ten systém v sousedním Rakousku se zaplatil za osm měsíců. Je to nesmírně návratný podnikatelský záměr a věřím, že Česká republika udělala naprosto správný krok a vybrala nejlepší systém, jaký je na trhu k dispozici.
Možná jen poslední poznámku. Určitě je třeba, abychom se pokusili - a tady to zaznívá, že vláda něco takového připravuje - autobusovou dopravu při té harmonizaci neučinit zase konkurenčně nevýhodnou proti drážní dopravě, což se může stát právě plným mýtem, a je teď na odbornících z Ministerstva dopravy. Když jsem byl ještě já v čele tohoto úřadu, tak jsme připravovali vládní nařízení na podzim letošního roku, které mělo obsahovat také kategorii autobusy veřejné dopravy, nikoliv jen některé autobusy veřejné dopravy, ale všechny autobusy veřejné dopravy, aby se správa a kontrola poplatků nekomplikovala. Ale tento návrh bohužel zatím nebyl vládou přijat, nebo nebyl součástí toho nařízení vlády z podzimu. Já věřím, že vláda může ještě do konce roku novelizovat svoje nařízení tak, aby autobusům přiřadila sazbu, která bude snížena oproti sazbě, která je pro nákladní dopravu. A zde je potřeba skutečně spočítat, jak je zpoplatněna dopravní cesta na drážní, železniční dopravu, a tak vyrovnat tímto zpoplatněním autobusy. Myslím si, že nařízení vlády bude nejjednodušší řešení tohoto problému, a já věřím, že vláda nejen na základě těchto podnětů z Poslanecké sněmovny již tento krok připravuje a že ho také uskuteční, a tím odpadnou veškeré debaty o tom, co je výhodné a nevýhodné, a lidé budou jezdit tam, kde budou nabízet lepší a kvalitnější službu.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Oznamuji, že náhradní kartu číslo 60 má pan ministr Pospíšil.
Nyní vystoupí pan poslanec Hojda. Během rozpravy se přihlásili ještě do obecné rozpravy pan poslanec Bursík a pan poslanec Kala. Takže pan poslanec Bursík se připraví a slovo má pan poslanec Hojda. Pane poslanče, můžete hovořit.
Poslanec Pavel Hojda: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, co říci k tomuto návrhu zákona? Předložení tohoto zákona, pokud bych si vypůjčil známý text jednoho klasika české literatury, se mi zdá poněkud nešťastným. A teď řeknu, proč.
Za prvé. Zástupce předkladatele nám předkládá návrh zákona, který, jak jsem se dozvěděl, nebyl projednán zastupitelstvem Středočeského kraje. A proto bych požádal pana předkladatele, aby nám sdělil, na kterém zastupitelstvu a kterým usnesením byl tento návrh zákona projednán. To za prvé.
Za druhé. Téměř všechny politické strany před těmito volbami, ale i před minulými volbami měly ve své dopravní politice, že budou podporovat veřejnou hromadnou dopravu. To je velice správný záměr, velice bohulibý záměr, ale je zapotřebí si říci, jakým způsobem. A tento návrh zákona řeší jenom určitou část, bohužel na úkor právě příjmů do dopravní infrastruktury, a neřeší podstatu podpory veřejné hromadné dopravy jako takové.
Moji předřečníci tady říkali, že je nesmírně důležité vyrovnat podmínky veřejné hromadné dopravy, a to jak autobusové, tak samozřejmě železniční dopravy. Když si porovnáme zejména tam, kde je souběžná doprava autobusová a železniční, tak zjistíme, že autobusová doprava i při těch podmínkách, kdy vzrostly náklady zejména na pohonné hmoty, rostly náklady na pneumatiky atd., atd., prostě v automobilovém průmyslu a v provozování automobilů ty náklady rostly poměrně rychle, tak přesto je pořád levnější než železniční doprava, pokud hovořím o souběžné dopravě. A to už o něčem vypovídá. Tady bylo právě rozebráno, že za železniční dopravu - a železniční dopravní cesta se zpoplatňuje, kdežto autobusy byly osvobozeny od silniční daně a neplatí náklady na silnici, vyjma známek na dálnice. A to jsou problémy, které je samozřejmě zapotřebí řešit.
Tento návrh, který je předložen, je návrh naprosto nekoncepční.
Osobně musím přiznat, že když jsem poslouchal pana předkladatele, zeptal jsem se, za jakou stranu vlastně vystupuje. Já jsem nechtěl věřit tomu, že je za ODS, protože to, co zde přednášel, byly typicky levicové názory, ale bohužel musím konstatovat - levicové názory, ale dosti nepropracované levicové názory. Možná, že jsem trochu tvrdý v tomto názoru, ale doopravdy jsem byl nesmírně překvapen, že zrovna zástupce ODS s takovým duchem a s takovýmto návrhem zákona vystupuje.
Znovu říkám - zájmem nás všech by mělo být, abychom podporovali veřejnou hromadnou dopravu, ať je autobusová nebo železniční.
Nechci se osobně připojit k návrhu na zamítnutí tohoto návrhu zákona, ale pokud by zamítnutí tohoto zákona neprošlo, navrhuji vrácení předkladateli k přepracování. Přesto, ještě jednou opakuji, bych chtěl slyšet od předkladatele, kdy to bylo projednáno v zastupitelstvu Středočeského kraje a pod jakým usnesením. Děkuji.
Předseda PSP Miloslav Vlček: Děkuji. Slovo uděluji panu poslanci Bursíkovi. Připraví se pan poslanec Kala. Pane poslanče, máte slovo.
***